ב-30 בנובמבר 2014, קצת אחרי שגופתה של מירה פלד נמצאה בביתם שבצפון תל אביב, התקשר איתן חנני, בן זוגה ב-12 השנים הקודמות, למוקד מד"א להזעיק אמבולנס. אבל ופזור דעת הוא תיאר למוקדנית את מצב גופתה של פלד וכשנשאל אם סבלה ממחלות השיב בקול רפה: "היא היתה חולה בסרטן".

זה היה הסיפור שהוא ופלד סיפרו במשך שנים לחבריהם הקרובים - אבל הקפידו להסתיר מרוב משפחתה הקרובה של מירה. לפי הסיפור הזה, פלד היא חולה סופנית שימיה ספורים ואיתן חנני סועד אותה במסירות אין קץ. מגייס עבורה מנות דם, מיטלטל אתה מרופא לרופא, מטיפול לטיפול, מבית חולים לבית חולים. "אנחנו חיים מיום ליום... אם היא מרגישה לא טוב אני צריך להישאר בבית, צריך לסייע לה ללכת לשירותים. אני חי יותר זמן איתה, בעיסוק שלה, פחות מתעסק בעיסוק שלי", הוא תיאר בעדותו בפני רשם ההוצאה לפועל, כשנדרש להסביר למה הוא לא משלם את חובות המיליונים שלו.

מיד כשהגיעו השוטרים לזירת המוות הציג בפניהם חנני את אישורי המחלה של פלד. "המחלה נמצאת בשלב 4 עם גרורות בעצמות", נכתב שם. כך הובאה מירה לקבורה בלי שגופתה תנותח במכון לרפואה משפטית, כמו בכל מקרה של מוות לא טבעי. במהלך השבעה, בפני משפחתה ההמומה של פלד, ידע לתאר כל פרט במחלה: "הסרטן שד התחלף בסרטן של מח עצם... מפה לגזע המוח זה כבר שום דבר".

לפי תיאוריו של חנני מירה פלד עברה לא פחות משלוש השתלות מח עצם, תחילה באיכילוב מאוחר יותר בבית החולים רמב"ם. לצורך אחת מהן אף גייס עבורה תרומות דם מחבריהם המשותפים. פעם טען ששר הבריאות הגביל את התקצוב לשתי השתלות בלבד, ואף טען כי הפעיל את מכרו ח"כ לשעבר רן כהן כדי לנסות ולהשיג לפלד השתלה שלישית. במסגרת הטיפולים הגיע איתה לדבריו מדי שבוע לבית החולים רמב"ם, שם אמורה היתה לקבל עירוי.

אלא שמה שחנני תיאר לא היה נכון. גם אישורי המחלה שנופף בהם היו מזויפים. פלד מעולם לא היתה חולה בסרטן, ולא אושפזה אפילו יום ברמב"ם או באיכילוב. כשהוצאה גופתה מהקבר לצורך נתיחה התגלה השקר הגדול, אבל כבר היה מאוחר מדי לקבוע את סיבת מותה האמתית. החשד הראשוני נפל על חנני, ואז גם נחשפו חובותיו העצומים, הסתירות בגרסאותיו, הכספים שהסתיר, הסדקים ביחסים בינו לבין מירה פלד.

בסופה של חקירה ארוכה, אחרי שישב במעצר, נסגר תיק הרצח נגד חנני מחוסר אשמה. בחקירותיו הראשונות עוד התבצר בטענה שלמירה פלד היה סרטן. "מירה חולת סרטן יותר מעשרים שנה. התחיל בסרטן השד, עבר ללוקמיה, בזמן האחרון סרטן העצם", תיאר לחוקריו. אבל בהמשך שינה גרסה. מירה שיקרה לי, הסביר, ובעצם זרק את האחריות על פלד. גם אני הייתי משוכנע שהיא חולה וכל השנים האלה ביחד היא בעצם הוליכה אותי שולל. אני הקורבן בסיפור הזה.

לקראת שידור חלקו הראשון של הסרט על תעלומת מותה של מירה פלד, רצינו להבין איך באמת יכול אדם לחיות עם האישה הכי קרובה אליו במשך 12 שנה, לישון איתה לילה לילה, לסעוד אותה בכל מהלך המחלה, להתמצא בפרטי הפרטים של המחלה – ועדיין לא לראות שהיא כלל לא חולה. כדי לברר את זה, שלחנו שורה של שאלות לאיתן חנני שנוגעות בדיוק לנקודה הזו. חנני שבתגובתו הראשונית הביע נכונות לענות בפתיחות לכל השאלות שהתעוררו בעקבות מותה של מירה פלד – נאלם דום ולא ענה על אף אחת מהשאלות שהוצגו לו.

אלו חלק מהשאלות שעליהן בחר איתן חנני לא לענות:

1. מתי מירה סיפרה לך לראשונה שהיא חולה בסרטן?
2. מה היא סיפרה לך בדיוק?
3. איזה סוג סרטן אמרה שהיה לה?
4. אילו סימנים פיזיולוגיים ראית אצלה שגרמו לך להאמין שאכן יש לה סרטן? באילו תדירות סימנים אלה הופיעו?
5. האם החלה נשירת שיער ואם כן מתי?
6. האם הקיאה? אם כן באיזו תדירות?
7. האם ליווית אותה לטיפולים? אם כן אנא פרט מתי ובאילו נסיבות.
8. לפי הידוע לך בזמנו, מתי עברה מירה השתלות מח עצם?
9. האם ליווית אותה בזמן התהליך שבו כביכול עברה את ההשתלות?
10. איך נראתה התקופה שלאחר ההשתלות?
11. מה בדיוק היו הנסיבות שגרמו לך לבקש מחבריך לתרום עבורה תרומות דם לצורך השתלת מח עצם?
12. מה בדיוק היו הנסיבות שגרמו לך לבקש מרן כהן עזרה בהשגת השתלת מח עצם שלישית עבור מירה?
13. מה ידעת על השתתפותה של מירה בטיפולים ניסיוניים?
14. האם היה ידוע לך שטופלה על ידי אונקולוגים? אם כן, אצל מי?
15. האם דיברת אי פעם עם אונקולוגים על מצבה? אם כן – עם מי? אם לא, מדוע?
16. מה היה ידוע לך על קבלת טיפולים טבעיים ואלטרנטיביים של מירה?
17. כיצד התבטאה מחלתה כביכול של מירה בחיי היומיום שלכם?
18. מה נדרש ממך לעשות?
19. האם הצלחת לעבוד במקביל לטיפול במירה?
20. האם נתקלת באישורים רפואיים למחלתה? אם כן באילו נסיבות?

וזו התשובה שהעביר עורך דינו, עו"ד רועי בלכר ממשרד קריספין, רובינשטיין, בלכר:


לאחר חקירת משטרה ארוכה ויסודית תיק החקירה נגד מר איתן חנני נסגר על ידי הפרקליטות מחוסר אשמה, והוא זוכה מכל קשר למותה של מירה פלד ז"ל.
איתן שכל את מירה, בת זוגו האהובה, ומאז התהפך עליו עולמו. התברר לו, כי הוא הולך שולל על ידי מירה ז"ל וכי היא שיקרה לו למשפחתו ולחבריהם, בנוגע למחלתה.
בנוסף, ילדיה והוריה של מירה, שראו באיתן ובמשפחתו חלק בלתי נפרד ממשפחתם זמן רב, ואשר היו נוהגים לבלות יחד ולחגוג אירועים משפחתיים יחד, רואים למרבה הצער באיתן כמי שאחראי למותה של מירה.
אילו היו בני המשפחה פונים לאיתן וחולקים עמו את ספקותיהם אודות נסיבות מותה של מירה, היו מגלים שאיתן פתוח, גלוי ונכון לענות על כל שאלותיהם כמיטב ידיעתו.
כאבו - כאבם, אובדנו - אובדנם. כפי שלהם נותרו שאלות, גם הוא נותר עם סימני שאלה רבים. במקום זאת, בחרו קרוביה של מירה להתעלם מפניותיו הרבות של איתן ליצירת קשר ופתחו במסע האשמות והשמצות קשות כנגדו. גם אם ניתן היה להבין בתחילת הדרך את הספקות שאחזו בבני המשפחה, לאחר שהתברר כי מירה לא הייתה חולה בסרטן, הרי שלאחר שחקירת המשטרה מוצתה והפרקליטות סגרה את תיק החקירה נגד איתן מחוסר אשמה, התברר מעבר לכל ספק כי הוא אינו קשור כלל במותה של מירה.
כלל השאלות אשר הועברו להתייחסותנו נענו על ידי איתן במלואן במסגרת חקירתו במשטרה, אשר בסופה נמצא כי איתן חף מפשע.

בשבוע הבא ב"עובדה" – חלקו השני של הסרט. התעלומה מסתבכת.