באוגוסט 1994 נרצח עורך הדין הירושלמי שמואל לוינסון בביתו שבשכונת רחביה מירייה בודדת. בטרם מותו, הספיק לוינסון להתקשר למוקד 100 של המשטרה ולדווח שירו בו.  הנחת העבודה של המשטרה הייתה כי מדובר היה בשוד שהשתבש. במשך יותר מחצי שנה התיק נותר בלתי מפוענח, כשהשוטרים מתשאלים עשרות פורצים ועברייני רכוש מקומיים בחשד למעורבות באירוע. אחד מאותם עבריינים, היה עובדיה שלום, נרקומן ובעל עבר פלילי רחב, אך ללא כל מקרי אלימות. שלום, עמד בפני מאסר ממושך על עבירות רכוש ובמסגרת הקראת כתב האישום בעבירות אלו, הוא העביר פתק לתובע ובו הוא הבטיח שביכולתו "לפתור את רצח עורך הדין". הפתק הזה, הפך את שלום לחשוד המרכזי ברצח. במהלך חקירותיו שלום הודה בפרטים מסוימים שנחשבו בעיני בית המשפט כפרטים מוכמנים, אך מעולם לא נמצאה ראיה אחת הקושרת אותו לזירה והוא מעולם לא הודה בירי.

במהלך אחת מחקירותיו, הובל שלום לבדיקת פוליגרף, הבדיקה שאינה קבילה בהליך הפלילי, גילתה תוצאות שמפלילות את שלום. הבעיה היחידה הייתה, שאת הבדיקה הוא עבר בעודו נתון בקריז, דבר שעלול להשפיע על מהימנות המכשיר. בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את שלום ברצח, ברוב דעות, נגד דעתו החולקת של השופט משה גל. בפסק הדין הרחיבו השופטים על שקריו הרבים של שלום בחקירותיו, הצביעו על גרסאותיו הסותרות וסברו כי יש אוסף של ראיות נסיבתיות המצדיק הרשעה. ערעורו לבית המשפט העליון נדחה אף הוא.

עובדיה שלום נשלח לכלא למאסר עולם. כיום יותר מעשרים שנה לאחר מכן, הוא עדיין יושב בכלא כשהוא מסרב להודות במעשה ולהביע חרטה. בשל כך עונשו טרם נקצב והוא צפוי לסיים את חייו מאחורי סורג ובריח. בשנה שעברה התראיין עובדיה שלום ל"עובדה", חזר ואמר כי הינו חף מפשע והצהיר כי: "אני מוכן לצאת בשקית שחורה מהכלא, אבל לא אודה ברצח שלא ביצעתי".

בתחקיר "עובדה" נחשפו לראשונה ראיות חדשות שמלמדות כי אין אף ממצא מדעי הקושר את שלום לרצח. בדיקות מתקדמות שנעשו בארה"ב קובעות כי אין בדל של ראייה הממקמת את עובדיה שלום בזירת הרצח. הבדיקות נעשו על ציפה מוכתמת בדם, דפי עיתון מוכתמים בדם, זוג כפתורים שנתלשו מחולצת הרוצח, כפפות ניילון, גרב ניילון ובגדיו של לוינסון. הבדיקות העלו ממצאים מדהימים- פרופיל די.אן.איי של זכר אלמוני, שאינו עובדיה שלום ואינו שמואל לוינסון. כלומר, משמעות התוצאות היא שהיה גבר אחר בזירה, שאינו עובדיה שלום. זוהי תוצאה דרמטית שמעלה ספק משמעותי בהרשעתו של שלום.

הממצאים האלו הם פרי של מאבק של כמעט עשור שניהלה הסנגוריה הציבורית בשם עובדיה שלום, ולמרות שהם היו בטוחים בחפותו של שלום מלכתחילה, התוצאות היממו אותם. מאז גילוי הממצאים לפני שנה, עבדו במחלקה למשפטים חוזרים בסנגוריה הציבורית, בראשות עורכת הדין קרן אבלין הרץ, על הבקשה למשפט חוזר וזו הוגשה היום.