מדינת ישראל נגד כ' ואחרים

החשד: הריגה

פרטי המקרה: הנאשם כ' היה מעורב בקטטה בין שכנים. אחד המעורבים, גבר כבן 60 חש ברע ופונה לבית החולים. 36 שעות לאחר מכן הוא נפטר מדום לב וגופתו הועברה לנתיחה במכון לרפואה משפטית. מטרת הנתיחה הייתה לברר האם יש קשר בין התגרה לבין המוות.

הרופא המשפטי: ד"ר קונסטנטין זייצב

חוות הדעת הראשונה:

חוות הדעת השנייה, כעבור חצי שנה:

התוצאה: ההליך עדיין מתנהל.

 

מדינת ישראל נגד ג'אבר אבו קיידר

החשד: גרימת מוות ברשלנות

פרטי המקרה: במאי 2008 ג'אבר אבו קיידר פגע בהולכת רגל כבת 70, ליד אצטדיון הכדורגל בערד. לאחר תשעה ימים היא נפטרה מפצעיה. אבו קיידר התעקש שהולכת הרגל התפרצה לכביש מימין לשמאל ולא חצתה במעבר החצייה מהכיוון ההפוך, כפי שהאשימו אותו החוקרים.

הרופא המשפטי: ד"ר קונסטנטין זייצב

חוות הדעת הראשונה:

חוות הדעת השנייה, כעבור חודש:

תוצאה: זיכוי מחמת הספק.

השופט על ד"ר זייצב: "השארת ממצא מהותי כמו פגיעה קשה בשוק שמאלי מבלי לתת הסבר מניח את הדעת לפגיעה זו תוך הישענות על פגיעות אחרות בצד ימין כמבססות בלעדית את כיוון החצייה יש בה כדי להשאיר ערפל כבד מבחינה ראייתית באשר ליכולת בית המשפט להישען על קביעותיו כמבססות את כיוון החצייה".

 

מדינת ישראל נגד אלכסנדר סרקוב

החשד: תקיפה בנסיבות מחמירות

פרטי המקרה: בסוף דצמבר 2009, התלוננה אישה שבעלה, אלכסנדר סרקוב, תקף אותה בסכין והיכה אותה. לחתכים אורך דומה והם נמצאים במרחק כמעט שווה זה מזה. בספרות המקצועית סידור כזה של חתכים עולה בקנה אחד עם פגיעה עצמית.

הרופא המשפטי: ד"ר קונסטנטין זייצב

חוות הדעת של ד"ר חן קוגל, כיום מנהל המכון לרפואה משפטית ואז עד מומחה מטעם ההגנה:

תוצאה: התובעת מבקשת למחוק מכתב האישום את סעיף הדקירות אך מתעקשת להמשיך לנהל את התיק בשאר האישומים. הנאשם מזוכה מחמת הספק. עד אז אלכסנדר סרקוב מוצא עצמו במעצר מלא של שמונה חודשים ועוד ארבעה חודשים במעצר בית.

 

מדינת ישראל נגד רומן זדורוב

החשד: רצח

פרטי המקרה: בדצמבר 2006 נמצאה הילדה תאיר ראדה בתא שירותים בבית ספרה כשהיא ללא רוח חיים. רומן זדורוב, שיפוצניק בבית ספרה נעצר ארבעה ימים לאחר הרצח, והורשע בעיקר על סמך הודאותיו בחקירה ובפני מדובב. בהודאותיו, זדורוב סיפר כי רצח את תאיר ראדה באמצעות סכין יפנית. לאחר מכן חזר בו מהודאותיו וטען שנמסרו תחת לחץ. 

הרופא המשפטי: ד"ר קונסטנטין זייצב

חוות דעתה של ד"ר מאיה פורמן שקבעה שהחתך בסנטרה של תאיר בוצע בסכין משוננת, בניגוד להודאתו של זדורוב:

התוצאה: בית המשפט העליון דחה השבוע את ערעורו של רומן זדרוב וקבע כי הוא הרוצח של תאיר ראדה. למרות זאת, השופטים אימצו את חוות דעתה של ד"ר פורמן באשר לחתך על הסנטר.

מתוך פסק דינו של השופט דנציגר: "חוות דעתה של ד"ר פורמן מנומקת ונתמכת בספרות מקצועית, בניגוד לחוות דעתו של ד"ר זייצב שאינה מנומקת ואינה כוללת כל התייחסות לספרות. למעשה, חוות דעתו המשלימה של ד"ר זייצב היא לקונית ביותר, מסתכמת בכשני עמודים של תיאור מוצגים, שלצדם שלוש שורות בהן המסקנה הסופית".

>> חברי מערכת "עובדה" כותבים על הלקחים שלא הופקו מפרשת המכון לרפואה משפטית