ראשית, התמונות. לא בכל פעם יש הזדמנות לראות איך זה נראה באמת ומקרוב. כשצפיתי בהן לראשונה ביקשתי להריץ את הסרט לאחור פעם ועוד פעם. במיוחד את הקטע הנדיר שבו מצלמה אותה מטמין לוחם על גופו מתעדת את רגע הכניסה לחדר בבית החולים. באקדח שלוף מסיט הלוחם וילון אחד, ועוד אחד, עד שהוא מגיע לשלישי. במיטה שוכב החשוד ברצח משפחת הנקין. והוא נראה בדיוק כפי שתיארו ללוחמים לפני שיצאו למבצע. תמונות כאלה, וגם אחרות שנשדר הערב ממבצע התפיסה של הרוצח הנוסף של בני הזוג הנקין בשכם והמבצע האחרון של הימ"מ בבית החולים בחברון, אפשר לראות רק בסדרה "פאודה". וגם שם ספק אם היינו קונים את אמינות התסריט.

אבל התמונות האלה, מעניינות ככל שתהיינה, מספרות רק חלק מהסיפור. מאחוריהן עומדים לוחמי הימ"מ, יחידת העלית של מג"ב, אותם ליווינו בחודש האחרון. ליווי עיתונאי שכזה, מטבעו, טומן בעיות. אתה עיתונאי, אבל מגיע לבסיס של יחידה מובחרת כאורח. הטלפונים נלקחים ממך בשער הכניסה, והחשדנות שמלווה אותך מהרגע שחצית את השער מרתיעה. אתה מכיר את האנשים, מתחיל לחבב אותם, ואז מגיעה הסיטואציה הכי לא טבעית עבורם, כשהם מתיישבים מול המצלמה, ואתה נדרש לשאול אותם שאלות שחורגות מ"איך הם נכנסו לחדר", ו"איזה 'זיג' היה צריך לקחת במסדרון בית החולים". אנחנו גם כמה שנים במקצוע הזה כדי להבין שאלמלא מבצע לכידתם של רוצחי בני הזוג הנקין היה מסתיים בהצלחה, לא היינו מקבלים גם אחרי שכנועים ארוכים, את הגישה אל הלוחמים, וגם לא אל התמונות הנדירות. אבל הייתה כאן הזדמנות לשמוע קצת מעבר לעולם הדימויים המבצעי ממי שמשמשים בשנים האחרונות כאגרוף הכי התקפי של משטרת ישראל והשב"כ בשטחים. ראשית, על מה זה עושה להם. בניגוד ללוחמי צה"ל ביחידות מובחרות מקבילות בצה"ל, לוחמי הימ"מ הם נשואים, רובם אבות לילדים. חלקם ממשיך בפעילות מבצעית עד גיל חמישים.

זירת הרצח (צילום: הצלה איו"ש)
בני הזוג הנקין ז"ל | צילום: הצלה איו"ש
לוחם שמחסל בלילה בשכם או בחברון, יכול למצוא את עצמו מלווה את הילד יד ביד לגן כמה שעות אחרי. האם הוא מספר לו? האם הוא מספר לאשתו? איך הוא מצליח לכבוש את האדרנלין והאגרסיביות בדלת הכניסה לבית? אבל זה לא רק זה. ימ"מ, יחידה שהוקמה כגוף הגנתי להתמודד עם פיגועי מיקוח וטרור בתוך המדינה ונחשבת לאחת מיחידות ההשתלטות הטובות בעולם, הפכה בשנים האחרונות בעיקר לגוף שעוצר ומחסל בשטח הפלסטיני. והעניין הזה, מעבר לתמונות מעוררות דמיון ככל שתהיינה, הוא רגיש, ולעיתים גם שנוי במחלוקת. אני מודה שלא בטוח שלוחמי הימ"מ הם הכתובת לכל השאלות האלה. קשה למי שמבצעים לילה לילה פעילות מבצעית קשה, סיזיפית ותובענית, במסירות ותוך הקרבה אישית ומשפחתית, להתרומם מעל גובה הכוונת ולשאול שאלות של מהות. הם, מבחינתם וגם מבחינתנו, עושים עבודה מצילת חיים. ככה ענה לוחם ששאלתי אותו מה התוחלת לעבודה שלו. הרי מתנגדים יקומו גם בעוד אלף מעצרים וסיכולים. אולי עד שמה שקוראים לו כיבוש ייעלם.  

כמה תשובות לשאלות האחרונות קיבלנו כשהגענו לשכם. בילינו יום שלם בבית החולים אליו הגיעו לוחמי הימ"מ בעקבות הרוצח השני של בני הזוג הנקין. דיברנו עם דובר בית החולים שלקח אותנו במסלול שעשו הלוחמים, ראיינו עדי ראייה, אבל הדברים המשמעותיים ביותר נאמרו בשיחה עם מנהל בית החולים, ד"ר סמיר חיאט, אדם מרשים, נטול פוזה. ניסיתי לדמיין לעצמי איך היה לראיין מנהל בית חולים ישראלי בסיטואציה כזו. אני משוכנע שלא הייתי מקבל תשובות כל-כך כנות. לא לכל הדברים שלו התחברתי. ד"ר חיאט דיבר על החדירה לבית החולים, מקום קדוש, והפרה של כללי המשחק הבינלאומיים. ניסיתי לחשוב מה היה קורה אילו חייל בארגון פשע ישראלי, החשוד ברצח כפול אכזרי, היה מסתתר בבית החולים "זיו" בצפת למשל. אין לי ספק שכוח ימ"מ, שמיועד גם למשימות כאלה, היה נכנס באופן חשאי ושולף משם את הפושע. איש לא היה מדבר שם על כללים בינלאומיים. 

הצתה בדומא, ארכיון
"ברגע שיגיע מידע איכותי, לוחמי הימ"מ יתפסוגם את הרוצחים היהודים מדומא" | צילום:
השאלה הזו אגב, הפכה מאתגרת יותר בשבוע שעבר, כשמסתערבי הימ"מ והשב"כ פרצו, כשאחד מהם מחופש לאישה בהיריון, לבית החולים בחברון. הפעם המטרה הייתה אדם שדקר בסכין, והפעם זה לא נגמר חלק. בן דודו של המחבל, פעיל חמאס בעצמו, שניסה לדברי הלוחמים לתקוף אותם, נורה למוות בחדר אשפוז בבית חולים אזרחי. כאן כבר לא היה מדובר בחשוד ברצח, כאן זה גם נגמר בהרג בשטח של בית חולים, וזה כבר מעלה שאלות: מה מידת הכוח שניתן להפעיל בפריצה לבית חולים כדי להילחם בטרור, ומה המחיר.

בסיום הראיון, ביקש ד"ר חיאט לשאול משהו: "אם אתם מעצמה כזאת, ויש לכם כזה מודיעין מדויק עלינו, ואתם יכולים לעצור שני רוצחים בתוך יומיים, אחד מהם ממיטת בית החולים שאותו אני מנהל, איך זה שעוד לא פענחתם את רצח המשפחה בדומא? אתם הרי יודעים מי ביצע שם את הרצח. למה לא העמדתם אותם למשפט?". לא ממש ידעתי מה להשיב לו. האמת, אני חושב שהוא צודק. אבל בדבר אחד אני בטוח: ברגע שהשב"כ יביא מידע איכותי, לוחמי הימ"מ יתפסו באותה נחישות גם את הרוצחים היהודים מדומא. אנחנו, מן הסתם, נשדר גם את התמונות האלה.  

 "עובדה" , חמישי, מיד אחרי החדשות