בעקבות תחקיר ״עובדה״ על המכון לרפואה משפטית פתחה נציבות שירות המדינה בבדיקה. צוות מטעמו של הממונה על מערכת הבריאות בנציבות, יוני דוקן, הגיע השבוע למשרדי המכון לרפואה משפטית בכדי לחקור ולאסוף חומר הנוגע לטענות שהועלו בכתבה על כך שהרופא המשפטי ד"ר קונסטנטין זייצב הציג נתונים סותרים לגבי השכלתו וניסיונו המקצועי במסגרת קורות החיים שהגיש לבית לבתי המשפט כחלק מחוות הדעת הפתולוגיות. 

כפי שפרסמנו, זייצב הוסמך כרופא ילדים באוקראינה ב- 1985 ומיד עבר הסבה לפתולוגיה. ב- 1990 עבר ארבעה חודשי התמחות להסמכה לרופא משפטי. אבל כשעלה ארצה, ב-1994, זייצב התקשה לעבור את המבחנים הכלליים לרפואה בישראל ולמעשה לא עסק ברפואה, אלא ככוח עזר וכפקיד בבתי האבות משען וגיל הזהב. רק בשנת 2000 הוא עובר את מבחן הרישוי לרפואה ורק בשנת 2005 הוכר כמומחה. למרות זאת, זייצב מצהיר בקורות החיים שלו שהוא עוסק ברפואה משפטית משנת 1989- 12 שנות ניסיון יותר ממה שיש לו באמת. יש לציין כי שופטים נותנים משקל רב לניסיון המקצועי של עדים מומחים. תיקים פליליים רבים הוכרעו על סמך ניסיונו הרב יותר לכאורה של ד"ר זייצב, אל מול רופאים משפטיים שעמדו מולו. גם האגף לרישוי מקצועות במשרד הבריאות בראשות ד"ר אמיר שנון במשרד הבריאות החל לבדוק את הטענות. ממשרד הבריאות מסרו כי "לאור מורכבות וחשיבות הנושא מבקשת הנהלת משרד הבריאות לבחון אפשרויות שונות. לצורך כך מתכוון מנכ"ל משרד הבריאות למנות ועדה אשר תבחן את הנושא על כל היבטיו".

בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בוועדת החוקה של הכנסת על התנהלות הפרקליטות ויחסיה עם הרופאים במכון לרפואה משפטית, בעקבות דיון דחוף שיזמה שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן. הדיון צפוי להתמקד בפרשת ד"ר מאיה פורמן ובביקורת שמתחה נציבת הביקורת על הפרקליטות הילה גרסטל על התנהלות בכירי הפרקליטות בפרשה. גרמן תמכה בכניסתה לתפקיד של פורמן ודחתה את טענות פרקליט המדינה שי ניצן נגד מינויה לתפקיד ראש המחלקה לרפואה משפטית במכון לרפואה משפטית, בשל הביקורת שמתחו עליה שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת. חרף עמדת משרד הבריאות, הפרקליטות הציגה רק את עמדתה בתביעת פורמן בבית הדין לעבודה. באחת מההתכתבויות שהגיעה לידי ״עובדה״ מציינת גרמן כי הפרקליטות לא מעדכנת אותם במתרחש ומתייחסת אליהם כאל "אויבים". בשבוע שעבר קבעו שופטי בית המשפט העליון כי הביקורת על פורמן הייתה לא מוצדקת וחסרת בסיס וקבעו כי חוות דעתה הייתה מקצועית ומבוססת .ל"עובדה״ נודע כי לחצים רבים מופעלים על יו"ר הוועדה ניסן סלומיאנסקי מצד הפרקליטות שלא לקיים את הדיון. 

ובתוך כך, בפרקליטות סוערות הרוחות בעקבות שידור התחקיר בשבוע שעבר, ויוצאים נגד ״מסע ההכפשות״ כלשונם שמתנהל נגדם בתקשורת. בשורה של התכתבויות במייל הפנימי של הארגון מותחים הפרקליטים ביקורת חריפה על התקשורת. איש מהפרקליטים שהשתתפו בהתכתבות לא התייחס לעצם הטענות שהועלו בתחקיר ולא מצא לנכון לקרוא לבדק בית פנימי נוכח חשיפת סילוף נתונים לכאורה בחוות דעת שמוגשות לבית משפט והשפעה של סילוף שכזה על גורלות של נאשמים שהורשעו או שעניינם תלוי ועומד בבתי המשפט. 

>> מכונת ההרשעות של המכון לרפואה משפטת - הסיפור המלא

 "עובדה" , חמישי, מיד אחרי "האח הגדול"