האם לאור הממצאים הקשים בתחקיר "עובדה" ששודר אתמול (ה') בערוץ 2, יש לשקול מחדש את מפעל ההנצחה של השר לשעבר רחבעם (גנדי) זאבי? בזמן שהתגובות במערכת הפוליטית וברשתות החברתיות סוערות סביב הנושא, בדקנו מה הממדים של מפעל ההנצחה של גנדי – ולאילו היקפי תמיכה הוא זוכה מכספי ציבור, בהשוואה לאישים אחרים.

גנדי (צילום: ארכיון צהל ומשרד הביטחון, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
גנדי | צילום: ארכיון צהל ומשרד הביטחון, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

תקציב הנצחת זכרו של רחבעם (גנדי) זאבי במשרד ראש הממשלה יסתכם ב-2016 ב-2.3 מיליון שקל – תקציב גבוה יותר מהנצחתו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל, שתקציב הנצחתו יסתכם ב-1.5 מיליון שקל; וגבוה אף יותר מזה המיועד להנצחתו של זאב ז׳בוטינסקי שהסתכם ב-998 אלף שקל. התקציב להנצחת גנדי גבוה גם יותר מאשר זה של נשיאים וראשי ממשלה רבים אחרים. בסך הכל, מאז שנת 2009 הוקצו 13 מיליון שקלים למפעל ההנצחה של גנדי.

ב-2015 נקבע תקציב הנצחתו של זאבי על 2.45, אך במהלך שנת התקציב הוקצו 2 מיליון שקל נוספים והוא היה בסופו של דבר 4.5 מיליון שקל. עם זאת, עדיין לא ידוע האם כל תוספת התקציב נוצלה. תקציב ההנצחה הגבוה ביותר ניתן כיום להנצחתם של ראשי הממשלה לשעבר מנחם בגין ויצחק רבין – 9.5 מיליון שקל לכל אחד ב-2016.

בשנה החולפת הזמין משרד ראש הממשלה כתיבת מחזה אודות חייו של זאבי בתקציב של 100 אלף שקל שהועבר לתאטרון אספקלריא, ובשנה שעברה העביר המשרד 120 אלף שקל לתיאטרון העם עבור עריכת ערב לזכרו של זאבי. בנוסף, העביר השנה משרד ראש הממשלה 250 אלף שקל להתנחלות קריית ארבע עבור סיורים לזכרו של זאבי, 390 אלף שקל להפקת חוברת לזכרו של זאבי ולעריכת סיורי תלמידים באזורי קרבות התנ״ך ובעקבות הפלמח. בשנה שעברה העביר המשרד 400 אלף שקל למועצה האזורית שורון עבור קיום צעדה לזכרו של זאבי.

גנדי (צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
גנדי | צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

באופן מסורתי, משרד ראש הממשלה מתקצב מדי שנה את מרוץ הלפיד שנערך בבקעת הירדן לזכרו של זאבי. מאז 2012 העביר המשרד 600 אלף שקל בכל שנה למועצה אזורית בקעת הירדן לצורך קיום המרוץ, וכך גם ב-2016.

בעבר המדינה העבירה כספים לעמותה פרטית שהוקמה על ידי משפחתו ומקורביו של זאבי להנצחתו, בשם מורשת גנדי (מור״ג), שמיסדיה היו בנו יפתח פלמח זאבי, יחד עם השחקן חיים טופול, רפי איתן, וראובן גבריאלי. ב-2012 הועברו אליה 446 אלף שקל, אך מאז הוחלט להגדיל את תקציבו באמצעות המועצה להנצחת זכרו של זאבי במשרד ראש הממשלה באופן משמעותי.

הכתבה פורסמה במקור ב- The Marker

"עובדה": חמישי מיד אחרי החדשות, ערוץ 2