ד"ר שמעון מימון, מצנתר המוח הראשי של "איכילוב", נחשף הערב בתכנית "עובדה", כשהוא מספר בגלוי למצלמה על רפואת VIP, לעשירים בלבד, על שיקולים כלכליים שלטענתו חודרים ומשפיעים על החלטות רפואיות, על ניתוחים מיותרים שנעשים לכאורה רק מבצע כסף, וכן, גם על התשלום מתחת לשולחן שביקשו רופאים בכירים ב"איכילוב", כפי שחשפנו בתחקיר ששודר בעונה הקודמת. הוא לא היסס להאשים כמה מעמיתיו בכך שהם גובים תשלום כזה, בבית החולים הציבורי, גם מחולים ישראלים, ולא רק מתיירי מרפא.

הנהלת "איכילוב" דחתה את דבריו של מימון מכול וכול והאשימה בהפצת שקרים מתוך נקמנות. הזכירו שם, ובצדק, שד"ר מימון נמצא בעיצומו של מאבק משפטי סוער נגד הנהלת בית החולים, ולכן צריך להתייחס לדבריו בספקנות רבה. אבל גם אם לא מקבלים כל מילה מכתב האישום הזה שפורש ד"ר מימון כלשונה, שני דברים אי אפשר לקחת ממנו: את המוניטין המקצועיים שלו כאחד המומחים הגדולים בתחומם בישראל, ואת האומץ לדבר בגלוי נגד מעסיקיו, ולסכן בכך את הקריירה שלו.

ד"ר מימון הוא הראשון שיודה בטמפרמנט הסוער שלו, ובעימותים התכופים עם מנהליו, ב"איכילוב" ובמוסדות קודמים בהם עבד. בשיחה עם אילנה דיין היה חשוב לו להתייחס ל"קשר השתיקה" שכובל הן את עמיתיו למקצוע והן את החולים, גם כשעל השולחן עולות הצעות אסורות לרפואה שחורה תמורת תשלום.

"אם יושב לך חולה במשרד ושם לך מעטפה עם עשרת אלפים דולר הוא יעז לדבר אחר כך?", שואל ד"ר מימון. "הרי הוא יודע שהוא צריך אותך גם בהמשך. ואם הוא יגיד, איך יוכיח. הרי התשלום לא נעשה בצ'ק שאתה מפקיד אותו בבנק. איך תוכיח את זה? כמה אנשים יבואו עם מצלמה נסתרת ויצלמו את הרופא שלהם מקבל כסף? איזה חולה ילך לעשות את זה?"

זה מה שמנציח את השיטה?  

"כן, כי אנשים צריכים את המוסד שנקרא בית חולים. הם מפחדים שאם היום הם ידברו ומחר יגיעו לבית חולים הם יקבלו יחס אחר. והם צודקים. זה מה שהם יקבלו, שיהיה לך ברור. אף אחד לא ישכח להם כמו שלא ישכחו לי".

לדברי מימון, הפחד משתק לא רק את החולים אלא גם את הרופאים הישרים בבית החולים. "את צריכה להבין, זה לא שהרופאים באיכילוב אינם טובים או שהם מושחתים. לא! רוב רובם, 99 אחוז, זה אנשים יקרים שעושים את העבודה שלהם ושמאוד כועסים על מה שקורה. הם היו שמחים לשבת במקומי פה בלי לפחד ולדבר כמו שאני מדבר. אני יכול להרשות לעצמי, אני יש לי את האמצעים הכספיים מחר בבוקר לקום ולעזוב את איכילוב ולחיות עד גיל 80 אבל כמה רופאים באיכילוב יכולים לעשות את זה? מה יכול לעשות אדם אחר באיכילוב שהוא לא רופא עם שם כמו שלי? אחד שמוכנים לשלם בשבילו עשרת אלפים דולר במערכת הפרטית ואפילו חמש עשרה אלף דולר בשביל צינתור? מה, הוא יבוא ויפתח את פיו? אתם באמת מאמינים שהוא יעשה את זה? ומה יישאר לו למחרת בבוקר? ממה הוא יחיה? איך הוא ישלם את המשכנתא? הרי 98 אחוז מהחברים שלי פה, אם סוגרים להם את המשכורת, הם לא משלמים משכנתא. מי יעז לעשות את זה?".

כשנשאל ד"ר מימון למה בכל זאת החליט לדבר, סיפר על אירוע מכונן שקרה לו כרופא צעיר באחד המוסדות הרפואיים הבולטים במדינה. "כאשר התכוונתי לעבור לעבוד במקום אחר קיבלתי טלפון ממנהל המוסד שבו עבדתי, והוא אמר לי: 'אני מגיע אליך הביתה לשיחה. אני רוצה לדבר אתך דחוף'. הוא ישב בכורסא בסלון שלי, אני יושב פה, אשתי יושבת פה, והוא אומר לי ככה: 'תקשיב טוב, בחור, אם אתה תעזוב אצלנו אנחנו נדאג להרוס אותך, לשלול לך את הרישיון הרפואי ואתה תגמור את הקריירה הרפואית שלך'.

"באותו רגע נבהלתי. את כל החסכונות שלנו שרפנו בלימודים בחו"ל. אשתי חיה ממשכורת של 4000 שקל באותה תקופה, עם שלושה ילדים קטנים. אמרתי לו 'תגיד לי אתה שפוי? אתה יושב בבית שלי ומאיים עלי?'. והוא אומר 'מה תעשה לי? תלך למשטרה? אני אגיד שלא היה'.

"כשהוא יצא, אמרתי לאשתי 'אני עוזב'. היא אומרת לי 'אדוני, אם אתה עוזב אני עוזבת. אנחנו בלי גרוש על התחת. את כל החסכונות גמרנו על הלימודים'. בסוף נאלצתי להישאר אבל נשבעתי לאשתי באותו אירוע שזה יקרה פעם אחת בחיים שמישהו יאיים עליי ככה. מאותו יום עבדתי כמו חמור. לילות, שבתות, חגים. אבל נשבעתי שזה לא יקרה יותר. ששום אדם לא יעז לאיים עליי בצורה כזאת על בסיס כספי, ירמוס אותי ויגרום לכך שאני אאלץ לעשות משהו בניגוד לרצוני".

לתגובת בית החולים איכילוב >>

"עובדה", שני ב-21:00