ברק אובמה לא עשה הרבה שינויים בחדר הסגלגל, אבל אחד מהם די סמלי: הוא הוציא פסל של צ'רצ'יל (שקודמו ג'ורג' בוש קיבל במתנה מטוני בלייר), ושם במקומו פסל של מרטין לותר קינג. אובמה הוציא את הפסל, אבל קיבל במקומו את היורש: בנימין נתניהו.

נתניהו, זה לא סוד, רואה בעצמו סוג של צ'רצ'יל של ימינו, זה שמזהיר את העולם מפני האסון שעומד להתרגש על כולנו. גם אוהביו, וגם מבקריו של נשיא ארצות הברית, מסכימים שבהרבה מובנים האיש הזה הוא היפוכו של בנימין נתניהו. האמריקני שנולד בהוואי, בן לאבא קנייתי ואמא לבנה, לימד את עצמו כמעט מגיל אפס לשאת ולתת עם העולם, לחפש דיאלוג, לארגן מכנה משותף. הוויכוח שלו עם בנימין נתניהו עמוק יותר מסעיף כזה או אחר בהסכם עם איראן. זה ויכוח בין שני אנשים שרואים את העולם אחרת. וזה ניכר לאורך כל הראיון שצילמנו עם הנשיא בסוף השבוע בבית הלבן.

כמעט 40 דקות ישב ברק אובמה מול המצלמה שלנו. זה ראיון חם, לרגעים אישי מאוד. ניכר שחשוב לו לתקשר ישירות עם הציבור הישראלי, "לשחרר את הפילטרים" כלשונו, שדרכם דיבר איתנו עד היום. ביל קלינטון כבש אותנו בסערה בזמנו, עטף את הישראלים בחיבוק חם, היה פופולארי כאן יותר מרוב ראשי הממשלה שמולם עבד. לאובמה יש כריזמה אדירה, אבל אין לו את ה"טאץ' הקלינטוני" שהילך קסם על הישראלים. "אובמה עשה יותר מכל קודמיו למען בטחון ישראל", אומרים אנשיו, "הוא רק לא חבקן". זה כנראה נכון. מישהו כתב פעם שהאינטלקטואל הקריר הזה מסוגל להוריד לעצמו בעצמו את לחץ הדם. 

אבל כשהוא מתיישב מולנו ב"חדר המפות" בבית הלבן, ניכר שעכשיו חשוב לו לנסות לגעת. בטח על רקע ההסכם המתגבש עם איראן, בטח ובטח על רקע המתח בינו לבין ראש הממשלה נתניהו, ששבר שיאים בחודשים האחרונים. בעניין הזה אובמה לא מנסה לשים אפילו טיפת איפור על המחלוקת. הוא חד, ישיר, לא משאיר מקום לספק. זוכר אחת לאחת את הצהרותיו של נתניהו לפני ואחרי הבחירות בישראל, מותח ביקורת על "פוליטיקה של פחד", עונה תשובה ברורה וחדה לשאלה אם ימשיך להגן על ישראל בפורומים בינלאומיים.

עיתונאי אמריקני שמכיר את הנשיא היטב, שאל אותי אתמול במייל אם אני חושבת שהישראלי הממוצע שיצפה בראיון הזה ישתכנע מדברי הנשיא. התשובה הקלה היא שאין דבר כזה "ישראלי ממוצע". התשובה היותר כנה היא שיש כנראה פילטרים שאפילו ברק אובמה לא יוכל להבקיע דרכם. התשובה האמיתית היא שלא חייבים להשתכנע. אבל מומלץ מאוד להקשיב.

הראיון המלא עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה - הערב ב-21:00, "עובדה"

>> מיד בסיום התכניתהערב אילנה דיין תתארח לצ'ט מיוחד כאן ב-mako. אתם מוזמנים להשאיר את שאלותיכם  בטוקבקים כאן בתחתית הכתבה.

>>> פרויקט מיוחד ל-mako: כתבי התכנית עם "העובדות מאחורי עובדה"