הערב ב-21:00 ישודר החלק הראשון בכתבת סיום העונה של "עובדה" במסגרתה יצאה אילנה דיין לוושינגטון לשוחח עם האנשים הכי קרובים לנשיא אובמה, אותו תפגוש לראיון מיוחד ביום שלישי, בחלקה השני של כתבת סיום העונה. לרגל סוף העונה, הגיע כתב התכנית, עמרי אסנהיים, לאולפן "אנשים" כדי לסכם את את העונה שחלפה ולדבר על תחקיריו הבולטים: פרשת הנגמ"ש בסג'עייה, וסיפורה של כנופיית כרם התימנים.

"למרות שני הסיפורים החזקים האלה, התחקיר שלדעתי שינה מציאות הוא דווקא זה על המכון לרפואה משפטית", מספר אסנהיים לדרור גלוברמן. " התחקיר ההוא, בו ד"ר מאיה פורמן מספרת על הקשרים בין המכון לפרקליטות, הוא זה עם הפוטנציאל הגבוה ביותר להביא שינוי לדעתי. בתחקיר על סג'עייה אני חושב שהשינוי הכי גדול שלו הוא דוורא במה שעברו שני גיבורי הכתבה, שעם סיום יכלו ללכת בראש מורם ולהגיד שהסיפור שלהם באמת סופר".

מה קורה למרואיינים כשהם יושבים מולך ומספרים את כל שעל ליבם?

"זה לא פשוט, האנשים האלה מספרים את הדברים הכי אינטימיים, אירועים שהם לא מספרים אפילו לקרובים להם. זה דבר שמרגש אותי הדרך בה הם נפתחים, וזה היה תהליך שהיה מאוד מעניין לראות".

גם בכתבת "כרם התימנים" נעשה מאמץ רב?

"ללא ספק. תהליך השכנוע הכתבה הזו היה מאוד ארוך וקשה, בכל פעם שישבנו יחד הרגשתי שהאנשים האלה מנסים לשחרר אבן גדולה שישבה להם על הלב ולהתנקות. הם שמרו במשך 40 שנה על הסודות שלהם, וממש הרגשתי כאילו הם באו לנקות ולפרוק את שעל ליבם".

ומה לגבי תופעת "רחמים לא ידע"?

"השבוע קיבלתי הודעה בפייסבוק מסטודנטית שלי בה היא שאלה אותי אם המשפט הזה אכן נאמר בכתבה, ושאני חייב לעזור לה למצוא את זה. לצערי, בישרתי לה שהמשפט הזה בכלל לא נאמר בכתבה, ומי שהתראיינה שם, שרה דנוך, מעולם לא אמרה את זה. אנשי "ארץ נהדרת" פשוט עשו את זה במיטב כשרונם וזה הפך לתופעה".

"עובדה" מסיימת עונה: הערב, תכנית מיוחדת על יחסי ישראל ארה"ב, ובשלישי, מיד אחרי החדשות, אילנה דיין וצוות התכנית מבקרים בבית הלבן ופוגשים את נשיא ארה"ב ברק אובמה לראיון מיוחד. 

>> מיד בסיום התכנית בשלישי אילנה דיין תתארח לצ'ט מיוחד כאן ב-mako. אתם מוזמנים להשאיר את שאלותיכם כאן למטה בטוקבקים.

>>> פרויקט מיוחד ל-mako: כתבי התכנית עם "העובדות מאחורי עובדה"