"יש לי חרטה אחת", אומר טייקון הסרטים ההוליוודי ארנון מילצ'ן לאילנה דיין בתוכנית פתיחת העונה, "שלא ייחסתי חשיבות מספקת לתדמית שיצרתי על עצמי. ..עם התדמית של סוחר נשק... בהוליווד מפריע להם לעבוד עם סוחר נשק, אידיאולוגית. (מפריע להם לעבוד) עם אחד שחי מלמכור מכונות ירייה ולהרוג אנשים.במקום שמישהו ידבר איתי על תסריט, אני צריך חצי שעה להסביר שאני לא סוחר נשק... אם אנשים היו יודעים כמה שסיכנתי את החיים שלי  הלוך וחזור, שוב, שוב, ושוב, בשביל המדינה. ופתאום להתגונן - 'אני לא סוחר נשק, אני לא מוכר נשק, אני לא מוכר טילים'. הייתי צריך להיות מודע לזה, מה הולך לעבור עלי, ולהגיד 'לכו תזדיינו'. את יודעת מה, עשיתי את זה בשביל המדינה שלי ואני גאה בזה".

מעורבות ברכישות של נשק וציוד בטחוני

אילנה, ארנון ורוברט דה נירו
אילנה, ארנון ורוברט דה נירו
לראשונה מילצ'ן מאשר למצלמה את עובדת מעורבותו בעסקי הצללים של הרכש הביטחוני הישראלי, ובפרט בכל הנוגע לפרויקט הגרעין. כך, למשל, נחשף בתוכנית כי גם הבמאי זוכה האוסקר סידני פולק היה מעורב ברכישות חשאיות של נשק וציוד ביטחוני רגיש עבור ישראל. "סידני היה שותף אמיתי", מספר מילצ'ן.התחקיר, שמתמקד בדמותו של טייקון הסרטים הישראלי ארנון מילצ'ן, מגלה כי מילצ'ן ופולק רכשו ציוד ביטחוני, שיעדו הסופי היה משרד הביטחון הישראלי. היום מודה מילצ'ן שאת ההזמנות קיבל למעשה מהלק"ם, הלשכה לקשרי מידע, גוף חשאי ביותר שכונה גם "המוסד הקטן", שתפקידו היה לרכוש עבור ישראל ציוד ומידע ביטחוני, תוך הערמה על המגבלות הבינלאומיות באמצעות אנשי עסקים פרטיים וחברות קש ברחבי העולם. כשנשאל האם פולק, שותפו, שנפטר בשנת 2008 מסרטן, היה מודע לפרטי הרכישות, ענה מילצ'ן: "פולק ידע, אבל לא רציתי להפחיד אותו יותר מדי כי הוא אמריקאי. הוא יכול היה להגיד לא. הרבה דברים הוא אמר לא. הרבה דברים הוא אמר כן".

הקשר ההוליוודי

עונה חדשה לעובדה (תמונת AVI: mako)
מאחורי הקלעים של הוליווד | תמונת AVI: mako
הגילוי על פולק הוא רק אחד ממסכת של גילויים על "הקשר ההוליוודי" של ארנון מילצ'ן, ועל האופן שבו הצליח אחד האנשים החזקים בהוליווד לנצל את בירת הסרטים העולמית כדי לקדם את האינטרסים הביטחוניים החשאיים של ישראל, ובמיוחד את פרויקט הגרעין שלה.

כך, למשל, מגלה התחקיר כיצד השתמש מילצ'ן בהילה של השחקן ריצ'רד דרייפוס, על מנת לנסות ולגייס מדען אמריקאי בכיר, מומחה לפצצות ניוטרון, לקידום מאמצי החימוש של ישראל. המדען, ארתור בייל, היה באותה עת חבר דירקטוריון ב"מילקו", חברת חזית שהקים מילצ'ן על מנת לרכוש בסתר ציוד ביטחוני רגיש עבור הישראלים. מילצ'ן רצה להתקדם צעד נוסף ולחלץ מבייל מידע מסווג שרכש בעת שירותו במערכת הביטחונית האמריקנית. כדי לרכוש את אמונו של בייל החשדן, הזמין אותו מילצ'ן לביתו של הכוכב ההוליוודי ריצ'רד דרייפוס בתואנה שהשחקן מעוניין בייעוץ מדעי לצורך פרויקט מוסיקלי. או במילותיו של מילצ'ן עצמו: "כשהגעתי להוליווד התנתקתי לחלוטין מהפעולות הפיזיות שלי כדי להתמסר למה שרציתי – לעשות סרטים. (אבל) לפעמים זה מתערבב... כי יש לי את ריצ'ארד דרייפוס, כי אני בהוליווד, והוא רוצה לעשות פתאום מוסיקה בפריימינג של ציור, אז עולה לי רעיון... אני אקרא למדען הכי הכי... ארתור בייל".

כשנשאל על ידי אילנה דיין מדוע חשב שהשידוך בין המדען לבין דרייפוס יעלה יפה, הסביר מילצ'ן: "כל מי שגר בקליפורניה הוא סטאר פאקר, לא יודע איך תתרגמו את זה. שומע כוכב... בא בריצה".

בתכנית יתראיינו גם בן אפלק, ראסל קרואו ורוברט דה נירו שידברו על עבודתם עם מילצ'ן ויספרו מה הם ידעו על מה שמתרחש באמת מאחורי הקלעים של הוליווד.

 הכתבה המלאה ב"עובדה", שני ב- 21:00, ערוץ 2