"היו לי רגעים לא פשוטים כשקראתי את העדות של שולה זקן. אני מודה בזה... היה מוזר ביותר לראות שיזם משלם 100,000 דולר סיוע בתשלום לדירה, לא פשוט לראות את זה", את הדברים האלה אומר בראיון ל"עובדה" עו"ד רועי בלכר, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

בלכר מכוון את ביקורתו לכך ששולה זקן אישרה בעדותה כי קיבלה מעד המדינה שמואל דכנר 100 אלף דולר לצורך קניית דירה בעת שהיתה ראש לשכתו של אולמרט בעיריית ירושלים. דכנר העיד כי נתן לה את הכסף כשוחד תמורת קידום פרויקט הבנייה בהולילנד, ואילו זקן הסבירה בעדותה שהיתה זו טובה אישית, על רקע יחסים רומנטיים.

אולמרט וראש לשכתו לשעבר שולה זקן הם שניים מ-13 הנאשמים במשפט השוחד של הולילנד. התביעה מייחסת להם עבירות דומות של קבלת שוחד מידי דכנר ואף מייחדת להם פרק משותף בסיכומים שהגישה בשבוע שעבר. אבל מדבריו של בלכר, פרקליטו של אולמרט, אפשר להבין שהשותפות הצמודה הזאת, שנמשכה למעלה מ-30 שנה, מאז היתה זקן פקידה במשרד עורכי הדין שבו עבד אולמרט הצעיר, הגיעה אל קצה רגע לפני הכרעת הדין במשפטם.

"התביעה מתייחסת אל הנאשם מר אולמרט ואל שולה זקן כאילו זה אדם אחד", מתרעם בלכר. "הפנים הם פנים של מר אולמרט, הידיים הם הידיים של זקן... כאילו לא מדובר בשני אנשים. הם נולדו יחד, ברחם של אמא אחת, תאומים סיאמים, יצאו כך וכל הדרך שהם חיים בעולם הם עושים את הכול ביחד. צובטים את גברת זקן - מר אולמרט בוכה מכאב. זו הגישה של התביעה".

שמואל דכנר (צילום: mako)
שמואל דכנר | צילום: mako
לפחות בסעיף אחד מתנגש קו ההגנה של אולמרט וזקן חזיתית. עד המדינה דכנר העיד כי במסגרת יחסי השוחד ביניהם העביר לזקן, על פי בקשתה, 100 אלף שקל, כדי לסגור את חובות הבחירות של אולמרט. במהלך המשפט זקן שינתה גרסאות. במשטרה טענה כי בידיעת אולמרט העבירה 60000 שקל מתוך סכום זה למקורבו עו"ד אורי מסר, שהיה אמון על החזרת חובות הבחירות של אולמרט. בעדותה במשפט חזרה בה וטענה שבזבזה את כל הכסף בעצמה, ולאחר מכן שוב חזרה בה וטענה שאכן העבירה את הסכום למסר. כשעומתה עם הטענה שבאותה עת כלל לא היו לאולמרט גרעונות בחירות, רמזה שאולי מסר, שקיבל לטענתה את הכסף, הוא שהטעה אותה.

זקן אמנם עשתה כל שביכולתה כדי להרחיק את עדותה מאהוד אולמרט, אבל סנגורו, עו"ד בלכר, לא מאמץ את גרסתה האחרונה: "כל אדם שעיניו בראשו... מבין שהתזה לגבי אורי מסר לא מתקבלת על הדעת, היא הופכת, סליחה, את אורי מסר לאדם, זאת גרסתה של שולה זקן, שהגיע אליה, רימה אותה לגבי קיומם של גירעונות, הכשיל אותה באיסוף תרומות לכיסוי גירעונות מעבר לכל הקטגוריות והאיסורים".

אילנה דיין: ...אתה אומר ששולה זקן בנקודה הזאת משקרת?

"גרסה שקרית ולא נכונה".

היא משקרת גם כשהיא מספרת על טיב היחסים שלה עם דכנר? היא משקרת גם כשהיא אומרת שזה היה יחסי אהבה ולא יחסי שחיתות?

"תגידי, נראה לך שאני בפח מהסוג הזה אפול?"

הקביעה הסופית בנוגע לאמיתות הגרסאות השונות שהועלו מצד זקן ויתר העדים במשפט הולילנד נתונה כמובן בידי בית המשפט, והוא זה שיכריע בסופו של דבר.

הראיון עם בלכר נערך לצורך כתבה על שמואל דכנר, עד המדינה במשפט הולילנד, שתשודר הערב בערוץ 2 (קשת) בתוכנית "עובדה". דכנר שהספיק להעיד 67 ימים במשפט, נפטר בליל ה-1 במרץ 2013, אחרי יום החקירה הנגדית השני שניהל עו"ד בלכר. בראיון הודף בלכר את הביקורת שהוטחה בו כאילו החקירה הנגדית האגרסיבית החמירה את מצבו הבריאותי הקשה ממילא של העד.

"אם התביעה הייתה מעלה על קצה דעתה שהעד הזה נמצא במצב שהוא עלול ללקות בלבו או שהעדות הזאת עלולה לקצר את חייו היא לא הייתה מעלה אותו לעדות... הוא הרי טען שהוא יכול לשבת שעתיים-שלוש. במשטרה הוא ישב תקופות ושעות ארוכות בהרבה. יכול היה לשבת בלי שום בעיה... המחלה העיקרית שיש שם למר דכנר היא... משקל עודף".

והתחושה שאתה זה שהוצאת אותו מדעתו יום לפני מותו, ערערת אותו ,עשית כל מאמץ לקעקע את אמינותו... שום דבר מזה לא גורם לך להסתכל אחורה ולהגיד יכולתי להשיג פחות או יותר את אותן מטרות גם עם פחות מזה?... גם אם היית עושה פחות נקודות באותו יום חמישי בבית משפט, אולי זה היה מציל חיים של בנאדם.

לא הייתי עושה אף נקודה אחת פחות ואנחנו לא חוקרים בחקירות נגדיות מתוך מחשבה שמא יקרה משהו לעד שאנחנו חוקרים אותו. אנחנו מעמידים עד על דוכן העדים ומוציאים ממנו את כזביו, וכשאנחנו עושים את זה בהצלחה הדבר הזה משפיע על העד לא לטובה, הוא לא אוהב את זה. הוא לא נהנה מזה. את חושבת שחקרו נגדית אחרת את הלקוח שלי? והלקוח שלי בן כמה הוא? הוא בן 67 אחרי שעבר מחלת סרטן... כסנגורו של אהוד אולמרט, מה שהוא [דכנר] עשה ללקוח שלי הוא מעשה שלא יכופר ושלא יסולח - לא בעולם הזה ולא בעולם הבא".

דב גלעד כהן (צילום: mako)
עו"ד דב גלעד כהן - פרקליטה של שולה זקן | צילום: mako
עוה"ד עפר ברטל ודב גלעד כהן, פרקליטיה של שולה זקן, מסרו בתגובה לדבריו של בלכר: "אנו מלאי פליאה על כך שעו"ד בלכר מתפלמס עם גרסתה של גברת זקן בטלוויזיה, בזמן שאפילו לא טרח לשאול אותה את הדברים ברחל בתך הקטנה בעת שיכול היה – בבית המשפט. הוא גם לא טרח להזמין את אורי מסר כעד בפרשת ההגנה שלו. אנו נתפלמס עם הגרסאות בבית המשפט בלבד, בפני כבוד השופט רוזן, ולא בפני הציבור".

עופר ברטל (צילום: mako)
עו"ד עופר ברטל - פרקליטה של שולה זקן | צילום: mako

עו"ד אמנון יצחקניא, פרקליטו של עד המדינה שמואל דכנר: "כבר מזמן ברור שעו"ד בלכר אינו מגלה את הרגישות הנדרשת במקרים כגון אלה. זכורים היטב הדברים אותם ימים ספורים לאחר מותו של מר דכנר, לפיהם אין הוא מצטער כלל על מותו. מוטב היה שימתין עם האמירה על מה שחולל כביכול מר דכנר למרשו, לפסק דינו של בית המשפט, שהוא זה שיקבע אם אמנם נעשה עוול למרשו או שמא חשף מר דכנר אמת".

"עובדה", הערב ב-21:00, ערוץ 2