"זה סיפור שהוא בראש ובראשונה סיפור נורא עצוב", אומר לנו איתי אנגל, "באמת, אין לי מילה אחרת לתאר אותו. התחלנו ללוות את המשפחות בערך שלושה שבועות אחרי שזה קרה, רז היה ילד טוב, למשפחה הכי טובה, ואותו דבר גם חברה שלו. הם ילדים, הפרספקטיבה של החיים שלהם היא כזו שאנחנו יכולים להסתכל עליה ממרחק ולשאול: למה עשיתם את זה? אבל זה מה שקרה להם".

הפרשה החלה כאשר בליל ה-19 באוקטובר 2012, שלח אטיאס הודעה למייל האדום של חדשות 2 באינטרנט לפיה הוא וחברתו, נערה בת 17, מתכוונים להתאבד ואף השאירו אחריהם מכתב. בהודעה נכתב: "בשעות הערב יתאבדו זוג צעירים באחת החורשות בדרך. בבקשה אל תנסו לעצור בעדנו". ההודעה הועברה מיידית למשטרה, שביצעה איכון לטלפון הסלולרי של הצעיר.

רז אטיאס תכנית הבוקר (תמונת AVI: mako)
אמו של רז מספרת לאיתי אנגל מה באמת קרה שם | תמונת AVI: mako
" הם נכנסו להריון לא מתכונן", מספר אנגל, "זה דבר שקורה גם לזוגות מבוגרים. אבל במקום שהעסק הזה יפתר בצורה שפויה, יצא שבכל צומת אפשרית עמד שם מישהו שהפנה אותם לפנייה הלא נכונה". בראש ובראשונה, אנגל מפנה אצבע מאשימה כלפי עמותת "אפרת", הפועלת למניעת הפלות. "פעילות של עמותת 'אפרת' פגשו את בני הזוג בבית החולים, אחרי שהם כבר החליטו לעשות הפלה, ופשוט עשו להם שטיפת מוח, אין מילים אחרות להגדיר את זה. הראו להם תמונות של עוברים בשלבים מתקדמים בהרבה משלהם, במטרה לתת להם תחושה שהם הורגים בנאדם. כל זה תוך שימוש בטרמינולוגיה של רצח והרג יהודים". כאן, מסביר לנו אנגל, זו הנקודה שבה הכל התחיל להסתבך.

"הם מצאו את עצמם בדכאון ובלבול איום ונורא, מה שהוביל למכתב ההתאבדות", משחזר אנגל, "כמו שאני רואה את זה, זה לא היה אמור להיות, זה באופן ברור הייתה קריאה לעזרה. הוא כתב את המכתב ושלח אותו לחדשות, הוא נסע באוטו ולא סגר את הטלפון, למרות שחברתו ביקשה ממנו. הוא רצה שיוכלו לאתר אותם".  אנגל לא חוסך ביקורת גם על התנהלות המשטרה באותו הערב, ומעלה שאלות קשות. "השוטרים התמהמהו כמה שעות עד שהגיעו לבית של רז ז"ל ומיטל (שם בדוי). גם שהם כבר הגיעו לבית של מיטל, הם לא סיפרו לאמה במה מדובר ולא נתנו לה לדבר איתה. מעבר לזה – המשטרה מקבלת דיווח על חטיפה ואיום ברצח, לא שולחים צוות משא ומתן? שלחו מתנדבים שהם אומנם מלאי מוטיבציה אבל בעלי הכשרה בלתי מספקת. דברים נורא מוזרים קרו פה".

נדמה שמה שהכי נוגע לאנגל, מה שהכי כואב לו, היא העובדה שהכל יכול היה להסתיים אחרת. מסתבר כי לפני שמתנדבי המשטרה הגיעו לזירה, שוחח רז עם חברו הטוב ביותר ששכנע אותו לחזור בו מהחלטתו. "הטרגדיה הכי גדולה בכל הסיפור הזה מתגלה בסרטון הבלעדי שלנו מתוך הניידת", הוא מספר בעצב, "רואים את מתנדבי המשטרה מגיעים לזירה, יוצאים מהרכב, וחמש שניות אחר כך, באמת חמש שניות, מודיעים בקשר המשטרתי שיש סיכום עם רז והחברים שלו לרדת מכל העניין. אני רואה את זה ואני אומר 'די! זה לא יכול להיות'".

*ראיינה איתי אנגל: דנה מושביץ

עובדה, שני ב-21:00