אחד הדברים הראשונים שסיפרו לנו על החטיבה היהודית בשב"כ היה קשור דווקא למשרד בו עובדים אנשיה. איש שב"כ לשעבר, ששירת דווקא באגף הערבי, ניסה להדגים לנו עד כמה היחידה הזו ממודרת: בקומה השלישית במבנה כלשהו, הוא סיפר, פעלו בעבר אנשי החטיבה מאחורי דלתות סגורות, שגם אנשי שירות הביטחון עצמם, שאינם נמנים על אנשי החטיבה, לא יכלו לעבור אותן. הוא הסביר שאנשי החטיבה "עובדים לבד". אל הקומה השלישית הזו אף אחד לא נכנס, ואולי, כפי שהוסיף אותו איש שירות, אף אחד גם לא רוצה להיכנס. אף אחד לא רוצה לגלות שבין יעדי המעקב של החטיבה היהודית יקפוץ לפתע שם של שכן, או חבר לספסל הלימודים ואולי אפילו קרוב משפחה. קשה לדמיין כמה קשה העבודה של החטיבה הזו: אלו אנשי המודיעין שעובדים בתוך הבית, תרתי משמע.

כשיצאנו למסע אל תוך עולמה של החטיבה היהודית בשב"כ, הכרנו רק את השורה התחתונה: ראינו את הפרסומים התדירים על אירועי תג מחיר, ואת התחושה שעולה מהם שהשב"כ פשוט לא מצליח לסכל את הפעילות של הנערים האלה. כשניסינו לצלול אל הלמה – למה שירות הביטחון שמגיע להישגים במגזר הערבי, לא מצליח לפצח את פעילי נוער הגבעות – הבנו שאת הקרב הזה מנהלים אנשי השב"כ עם יד אחת קשורה מאחורי הגב. את הדרך התחלנו בשיחות עם אנשי השירות עצמם. הדברים שהם סיפרו הדהימו אותנו. הם דיברו על תחושת הכישלון, ועל התחושה ששטחי יהודה ושומרון הם "ארץ הפקר".

עובדה (צילום: גלעד טוקטלי)
אדי דריבן | צילום: גלעד טוקטלי

אלא שאז הבנו שכדי לספר את הסיפור הזה צריך להביא אותו משני הצדדים. כשנחשפים לחומרים שאוספים פעילי הימין – מבינים שמשהו פה התהפך. פתאום הבנו שמה שניסו אנשי השב"כ להגיד הוא שהרודפים הפכו לנרדפים. כשנחשפנו להקלטות של שיחות בין אנשי שב"כ, מפעילי סוכנים של החטיבה היהודית, לבין היעדים לגיוס, המורכבות פתאום הפכה ברורה.

זה היה מסע בין משפחות פגועות שבתוך ביתם פנימה פעלו סוכנים, מפעילים מתוסכלים שמנסים להביא אינפורמציה – אבל נכשלים שוב ושוב, ומתנחלים שהחליטו, למרות הכל, לשתף פעולה עם השב"כ. זה היה מסע בין החומרים הכי נפיצים שיש לחברה הישראלית לספק.

עובדה
כרמי גילון

אבל אולי המשפט הכי קשה ששמענו הגיע מכרמי גילון, מי שהביא לחטיבה את אחד מהישגיה הכבירים – גילוי ותפיסת המחתרת היהודית, אבל גם עמד בראש השירות בכישלון הכי חמור שלו – רצח ראש הממשלה יצחק רבין. הדברים שהוא אומר מבהירים את המורכבויות של החטיבה הזו יותר מכל: מי שמטפל בטרור יהודי – צריך לעבוד לגמרי לבד. "ראשי הממשלות לא רצו לדעת מה אנחנו עושים. הם גם לא רצו דיווח. מבחינתם, תעשה מה שאתה חושב שצריך לעשות".

עובדה, ימי שני 21:25 , ערוץ 2