בעקבות תחקיר עובדה הטיל יושב ראש הכנסת שורה של מגבלות חדשות על פעילות הלוביסטים בכנסת, היום (ג') כינס יו"ר הכנסת רובי ריבלין, את ראשי הסיעות במטרה לקדם את גיבוש טיוטת הקוד האתי למגע חברי הכנסת עם לוביסטים.

כמעט כל הסיעות נעתרו לבקשתו, למעט מפלגת קדימה, חד"ש ורע"מ-תע"ל, שלא שלחו נציג מטעמם. אמנם ח"כ יעקב אדרי (קדימה) אישר את השתתפותו אך ביטל אותה ברגע האחרון. 

יו"ר הכנסת אמר בדיון כי "אנחנו נמצאים במצב בו חברי הכנסת מצטיירים כשליחים של בעלי ההון. מדובר בהתערבות בוטה בעבודת הכנסת, עד כדי סכנה אסטרטגית לתדמיתה של הדמוקרטיה הישראלית והאמון בה".

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ זאב אלקין הביע הסתייגות מהמהלך המוצע, וטען כי המהלך לא יפתור את בעיית "הלובינג האפור". לדבריו: "שדלן בלי תג - שדלן מסוכן פי אלף". ח''כ רוברט אילטוב יו''ר סיעת ישראל ביתנו הביע הסתייגות ממהלכים שימנעו כניסת שדלנים לוועדות הכנסת.

הגבלות על הקשר עם שדלנים (צילום: mako)
מסמך הגבלות על הקשר עם שדלנים בכנסת | צילום: mako

שלי יחימוביץ', שנכחה גם היא בדיון ושיבחה את הנחיותיו של ריבלין, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה עם צאתה מהדיון כי "התרשמתי שללוביסטים יש הרבה לוביסטים בקרב חברי הכנסת, שלא יתנו לשערה משערות ראשם ליפול".

עם זאת, שבוע לאחר שידורה תחקיר הלוביסטים בעובדה נסענו לכנסת כדי לבדוק איך מתנהלים הלוביסטים במשכן לנוכח ההנחיות המחמירות שהוציא היושב ראש על פעילותם. התחושה היא שרובם החליטו להוריד פרופיל בעקבות התחקיר ומחכים שהסערה תחלוף.

חברי הכנסת מציעים: כך נשים סוף לתלות בלוביסטים

למרות שההנחיות החדשות אינן נאכפות נראה שלא רק הלוביסטים אלא גם חברי הכנסת הטמיעו את מסקנות התחקיר.

"התופעה נובעת מכך שמדרגים את חברי הכנסת לפי מספר הצעות החוק שהם מגישים", הסביר חבר הכנסת אבישי ברוורמן (עבודה) שטען כי הצורך בלוביסטים טמון במרוץ אחר הצעות החוק. "הנושא מחייב שבפרלמנט יתחילו להגביל את הצעות החוק ושכל מפלגה תעבוד ביחד על הצעות החוק שלה במקום לקיים תחרות בין חבריה", הוא הציע.

גם חבר הכנסת יוחנן פלסנר, מ"קדימה",  הצביע על דרכים לניתוק התלות שנוצרה בלוביסטים. לדבריו, "הבעיה נובעת מהעדר סיוע מקצועי רציני מספק לחברי הכנסת. בארצות הברית, למשל, לכל חבר קונגרס יש 15 חברי סגל מקצועי. אני לא מציע שלכל חבר כנסת יהיו 15 עוזרים", הוא אומר אבל מציין כי עזרה נוספת תסייע בפיתרון הבעיה.

לוביסטים, שמנסים לתקן את המצב שאליו נקלעו ולאפשר המשך עבודה בתנאים סבירים, פנו בימים האחרונים אל יו"ר הכנסת בבקשה להיפגש עימו כדי להגיע להסדר שיאפשר את המשך עבודתם בצורה מבוקרת. מלשכתו של ריבלין נמסר כי "טרם נקבע מועד לקיום הפגישה".

סערת הלוביסטים: סיקור מיוחד בעקבות כתבת "עובדה"