בתיעוד בלעדי ששודר בתוכנית בכתבתו של גלעד טוקטלי, נחשף אחד המשלוחים שהתבצע מתחת לאפן של הרשויות: לפני כחודש, בשעת לילה, יצאו 11 משאיות משעריו של מפעל "התכוף" באזור התעשייה של נצרת-עילית, ועלו על כביש שש בדרכן לנמל אשדוד. אלה היו משאיות שכמעט ולא רואים כמותן בכבישי ישראל: צבועות בצבעי הסוואה של צבא פקיסטן; ההגה ממוקם בצדו הימני של הרכב; האגזוז נמצא מקדימה, תחת הקבינה, ועל גב כל משאית מורכבת מכלית דלק עם כיתובי אזהרה בולטים באנגלית. באשדוד הועמסו המשאיות על אונייה שלקחה אותן לטורקיה. משם הן הועברו לידי חיל האוויר הפקיסטני.

ציוד צבאי בפקיסטן (צילום: עובדה)
מהגליל לצבא פקסיטן | צילום: עובדה

 המשאיות הללו מורכבות במפעל "התכוף" במסגרת חוזה עליו חתמה "התכוף" עם יצרנית הרכב הטורקית BMC. החברה הטורקית שולחת לארץ קבינה, ובמפעל בנצרת-עילית מסבים אותה למטרת תדלוק מטוסים. בתום התהליך המשאיות נשלחות לטורקיה, ומשם הן מועברות ללקוח הקצה – צבא פקיסטן.

 חברת "התכוף" נמצאת בבעלות קרן ההשקעות KCPS. המשלוחים המדוברים החלו טרם רכישת החברה על ידי הקרן אולם נמשכו בידיעתם של הבעלים הנוכחיים.

 יש לציין כי פקיסטן היא המדינה המוסלמית היחידה בעולם שברשותה נשק גרעיני. פקיסטן עומדת מאחורי הפיגועים במומביי בשנת 2008 בהם נרצחו גם שישה ישראלים, ובתחומיה הסתתר במשך שנים מנהיג אלקאעדה אוסמה בן-לאדן. בנוסף, פקיסטן היא האויבת המושבעת של הודו - בת-ברית אסטרטגית של ישראל ואחד מיעדי הייצוא העיקריים של התעשיות הביטחוניות בארץ. הסחר הביטחוני בין ישראל להודו מוערך במיליארדי שקלים מדי שנה. קיום סחר ביטחוני עם פקיסטן עשוי להעמיד בסכנה חלק מן העסקאות הללו. למרות כל זאת, ולמרות העובדה שהלקוח הינו חיל-אוויר זר, המשלוחים לפקיסטן לא דווחו בשום שלב למשרד הביטחון.

המנכ"ל הקודם של "התכוף" אמר בשיחה עם "עובדה": "בתקופתי לא עשינו שום עסקה עם פקיסטן, מבחינתנו כל הפרוייקטים היו עבור החברה הטורקית". הוא הוסיף היעד הסופי של המתדלקות "לא מעניין אותי" ושבכל מקרה לא היה במשאיות שום אלמנט צבאי.

ציוד צבאי כחול לבן (צילום: עובדה)
המשאיות בדרכם מהנמל | צילום: עובדה

בהנהלה הנוכחית של התכוף מאשרים שהמשלוחים אכן מיועדים לצבא פקיסטן, ומסבירים: החברה נרכשה מנאמנות שבית משפט מינה בהליך פומבי ושקוף; כלל עסקאות החברה, ובהן העסקה הנדונה, היו ידועות ולא הוטל כל ספק באשר לכשרותן. יתרה מזאת, בית המשפט אף חייב את הרוכשים החדשים להוציא לפועל את העסקאות שנחתמו טרם כניסתם לחברה. בעסקה הנדונה לא היה כל אינטרס כלכלי. גם היום החברה משוכנעת כי לא נפל כל פגם בהתנהלותה ממועד הרכישה.

ציוד צבאי (צילום: עובדה)
משאיות צבועות בצבעי הסוואה של צבא פקיסטן | צילום: עובדה

מערכת "עובדה" העבירה את המידע למשרד הביטחון, שם הופתעו לשמוע על המשלוחים, שההנהלה הנוכחית של המפעל לא דיווחה עליהם למשרד, וכך גם ההנהלה הקודמת. המשרד פתח בחקירה מקיפה בנושא, ומסר בתגובה: "משרד הביטחון מפקח על-פי חוק ובאופן רציף על אלפי מוצרים ביטחוניים ו-'דו שימושיים' בהתאם לרשימות פיקוח וסטנדרטיים בינלאומיים.עם קבלת המידע ממערכת התכנית 'עובדה', אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון פתח בבדיקה מקיפה של פרטי האירוע. במסגרת הבדיקה מסרה החברה הבהרות שנבחנות כעת. בסיום הבדיקה ובהתאם לממצאים, יתקבלו ההחלטות המתאימות".