המציאות הקשה בה התנהלו חיה ודיוויד דור בעקבות מחלת הסרטן של חיה, הובילה אותם להחלטה לשים קץ לחייהם. כתבי עובדה פגשו את ילדיהם כשקמו מהשבעה ונדהמו לגלות סיפור מזעזע על ההתנהלות של ביטוח לאומי שסרבו לממן מטפלת סיעודית בטענה שאין צורך בעזרה נוספת

שיחת הטלפון שקיבל אורי דור בערב של העשרים ואחד ביוני, היא סיוט שלא ניתן לדמיין. מעברו השני של הקו היה אביו דיוויד שבקול רועד סיפר לו על התוכנית שהוא ואמו עומדים לבצע בדקות הקרובות. להתאבד יחד. אורי ידע היטב מהו מצבה של אמו חיה. אלה היו ככל הנראה ימיה האחרונים אחרי שסרטן הריאות שבו חלתה לראשונה לפני עשרים שנה כבר הכריע את כל גופה. אבל האב, בן 74, היה איש בריא.

לפני מספר חודשים, אחרי שקמו מהשבעה, פנו אורי ואחותו הילה אלינו למערכת עובדה. נעמה פרי ואני פגשנו אותם ושמענו מהם את הסיפור הזה. עדין ניכרה בהם עוצמתו של הערב הזה, והמעשה החריג של הוריהם.

הם חשפו בפנינו את התחושות הקשות שלהם, ובעיקר את המציאות של החודשים האחרונים. המחלה ההולכת ומחמירה של חיה דור, אמם, והאופן המרשים שבו התגייס אביהם דיוויד לטפל בה. בחודשים האלה חיה היתה מוגבלת מאד. היא נזקקה לעזרה כמעט בכל פעולה יומיומית בסיסית. בעלה סעד אותה, ובחודשים האלה גם רחץ אותה ודאג לכל צרכיה כשהיא כבר מתקשה לנוע בכוחות עצמה.

אבל דבר אחד דיוויד דור לא ידע. הוא לא ידע לבקש עזרה. כשילדיהם לחצו עליהם, פנו דיוויד וחיה דור לביטוח הלאומי בבקשה לקבל גמלת סיעוד. תקציב שנועד לממן ביקורים תכופים של מטפלת סיעודית בביתם. אבל הדרישות של חיה, נדחו פעמיים. בוחנת של הביטוח הלאומי שבקרה בבית התרשמה שדיוויד עונה על כל צרכיה של אשתו. שחוץ ממנו אין צורך בעוד עזרה.
זה בדיוק מה שהכעיס כל כך את הילדים ומעורר את השאלה שהם ואנחנו שואלים בכתבה. האם המבחן הקשוח של הביטוח הלאומי בקביעת זכאות לסיוע, מבחן שמניח ככל הנראה כי מי שחי בבית עם אדם שיכול להגיש לו עזרה לא זכאי לתמיכה. האם המבחן הזה, לא גורם למצב שהמטפל, קרוב המשפחה, נשחק עקב הטיפול האינטנסיבי בבן משפחתו. ובמקרה שלנו, האם היה דיוויד אמור לסעוד לבד את אשתו בחודשי חייה האחרונים. האם מצב אחר היה מוביל אותו להחלטה שונה.

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה לכתבה: לבנו עם בני משפחת דור ואנחנו משתתפים בצערם. הזכאות לקצבת סיעוד נקבעת לפי בדיקה של אחות מקצועית שמעריכה את מידת התלות בזולת.  הבדיקות שנערכו לחיה העלו שאינה תלויה בעזרת הזולת ברמה המזכה בגמלה.  מבירור שערכנו לאחר המקרה, עולה כי במהלך הבדיקות לא נמסר לאחות מידע שלם על מחלתה של המנוחה או על אשפוזה, ולכן המידע שהיה בידיה היה חלקי בלבד, ולא שיקף את מלוא חומרת המצב.

בואו לדבר על הסיפור של משפחת דור בעמוד הפייסבוק עובדה

>> קלטות החקירה של מוסטפא דיראני נחשפות

עובדה, ימי חמישי אחרי החדשות