חומרי החקירה שנחשפים לראשונה מגלים תמונה מדהימה, לפעמים מבהילה, של מה שקרה בלשכות הכי רגישות בצמרת מערכת הביטחון. אחרי שפרשת "מסמך הרפז" מתפוצצת, מתחיל מצעד הבכירים והקצינים לתוך חדר החקירות. כולל הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, שעדותו במשטרה נחשפת בתחקיר.

אשכנזי מנסה תחילה להרחיק מעצמו את בועז הרפז, טוען שהמסמך הגיע "דרך בחור שהוא מכיר", אבל החוקרים לוחצים, ולאט לאט חושפים את עומק הקשר בין הרמטכ"ל, לבין האיש שחשוד בזיוף המסמך המפורסם". הרפז עצמו, וגם עוזר הרמטכ"ל ארז וינר, ציירו תמונה אחרת לגמרי של הקשר בין השניים. לבסוף, בלחץ החוקרים, הודה גם אשכנזי בכך שהתייעץ עם הרפז על מינויים בכירים בצה"ל.
שלוש פעמים העיד אשכנזי במשטרה, ויש שם רגעים לגמרי לא פשוטים, לפעמים מביכים ממש כשהרמטכ"ל לא נלהב לשתף את החוקרים בכל מה שידוע לו.  עדויות נוספות שאנחנו חושפים, גם האס.אמ.אסים מתעדים, בעצם, איך פעל המנגנון סביב גבי אשכנזי, ואיך נחצו גם קווים אדומים.

בפעם הראשונה שגבי אשכנזי נדרש לענות לשאלות חוקרי המשטרה השם בועז הרפז כלל לא עולה: "הנייר הזה הגיע לארז דרך בחור שאני מכיר".

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

ב-18 באוגוסט 2010, כמעט שבועיים לאחר פרסום המסמך המזויף בערוץ 2, נפגש אשכנזי בפעם השנייה עם חוקרי המשטרה. החוקרים ניסו להבין מהרמטכ"ל כיצד הגיע לידיו המסמך. אשכנזי השיב: "אני לא זוכר אם בועז (הרפז) או ארז (עוזר הרמטכ"ל ארז וינר) דיבר איתי, אבל ארז הביא לי את הנייר".

אחד החוקרים שאל את אשכנזי: "מי זה בועז? ספר עליו".
בתשובה לשאלה, בחר אשכנזי להציג את הקשר בינו לבין בועז הרפז באופן הבא: "אני אפילו לא זוכר איפה הוא גר, הוא לא היה אצלי בבית", אמר לחוקרים. "כשהייתי מנכ"ל משרד הביטחון אולי פעם דיברנו. כשנהפכתי לרמטכ"ל דיברנו כמה פעמים, אני מקבל עשרות פניות. נראה לי אדם בסדר, סביר. רונית הכירה אותו בכל מיני נסיבות... 'אמץ לוחם' וכאלה דברים".

הודעת טקסט (תמונת AVI: mako)
אס.אמ.אסים מתועדים | תמונת AVI: mako
החוקרים הקשו על אשכנזי ושאלו – "בנסיבות קבלת המסמך, לא התעניינת מאיפה בועז קיבל אותו?".

אשכנזי השיב – "אני הבנתי שלבועז יש כל מיני מקורבים, היה מחובר... אני לא התעסקתי איתו".

שבוע לפני העדות הזו של אשכנזי, סיפר לחוקרי המשטרה עוזרו של אשכנזי, אל"מ ארז וינר, כיצד הכיר את בועז הרפז. עדותו מעלה סימן שאלה לגבי ההצהרה של אשכנזי ש"לא התעסק" עם הרפז.

הרפז לעוזר הרמטכ"ל: "הלבקן הוזמן לבריסל על ידי יהלומן"

"הקשר עם בועז מתחיל לקראת סוף פברואר", סיפר וינר לחוקרים. "זה התחיל מזה שביום ראשון בשבוע, הרמטכ"ל אומר לי אצלו במשרד, 'יכול להיות שיתקשר אליך מישהו בשם בועז'. לא זוכר בדיוק את השיחה. גבי אומר שיכול להיות שבועז יתקשר מדי פעם ואומר לי שאעדכן אותו בדברים הרלוונטיים".

עשרות הודעות סמס שהוחלפו בין הרפז לוינר, ושייחשפו הערב לראשונה ב"עובדה", מדגימות מה היו ה"דברים רלוונטיים" שהשניים עסקו בהם. ההודעות עוסקות בניסיונות של השניים לתאם מועד להעברת המסמך, אבל גם בנושאים אחרים – מינויים בצמרת צה"ל, עבודתה של ועדת הבדיקה בנושא המשט הטורקי לרצועת עזה, ו'מלחמת הלשכות' בין לשכת הרמטכ"ל ללשכת שר הביטחון.

לא רק ארז וינר הציג גרסה אחרת לטיב היחסים בין אשכנזי להרפז. גם הרמטכ"ל עצמו, בפגישתו השלישית והאחרונה עם חוקרי המשטרה ב-28 באוגוסט, הודה ששוחח עם החשוד המרכזי בזיוף המסמך, גם על מינויים בכירים בצה"ל.

בתחילת החקירה ניסה אחד החוקרים לעמת את אשכנזי עם עדותו של בועז הרפז עצמו, שתיאר מערכת יחסים קרובה בין השניים. "בועז מתאר מערכת יחסים קרובה אתך", אמר החוקר. אשכנזי השיב בשלילה גורפת – "לא נכון".

בועז הרפז. ארכיון (צילום: חדשות 2)
בועז הרפז | צילום: חדשות 2
אבל החוקרים המשיכו להקשות על הרמטכ"ל. "בועז טוען כי היו מקרים בהם נהגת להתייעץ אתו על מינויים ועל בעלי תפקידים בצבא ובמערכות הביטחון", אמר אחד מהם.

אשכנזי השיב – "אני זוכר שבועז אמר כמה פעמים או לי או ארז על איש כזה או אחר...לא משהו חריג ויוצא-דופן. אני זוכר שהייתה העברת מסמכים, אני זוכר שדיברנו על אנשים אבל הוא לא היחידי".

בהמשך שאל אחד החוקרים – " בועז אומר שהתייעץ איתך על מינוי מבקר מערכת הביטחון, למה?".

מבקר מערכת הביטחון הוא קצין במילואים בדרגת אל"מ שחבר בפורום המטה הכללי. אשכנזי, ימים ספורים בלבד לאחר שטען שהקשר עם הרפז התרכז בסוגיות כמו 'אמץ לוחם', הודה: "כן, על זה דיברתי איתו כי התהליך נראה לא בסדר..."

 עומק הקשר בין אשכנזי להרפז נחשף בעדות מרתקת במיוחד של אל"מ א', כיום מפקד אחת היחידות הרגישות במערך המודיעין. הוא מספר שהיה נפגש עם הרפז לפני ביקורים של הרמטכ"ל ביחידה ".. כדי להבין איך להיערך לביקור שלו..." 

והוא מגלה שאשכנזי חולק עם הרפז גם מידע רגיש: "בשיחה שהיתה לי איתו אמר לי בועז כי צריך לעשות שינוי ולהחליף חלק מהאנשים ביחידה, ואלו אותם דברים שאמר לי הרמטכ"ל בארבע עיניים".

מקורבי הרמטכ"ל לשעבר מסבירים בשיחות סגורות שהרפז בסה"כ הביא מידע על מה שקורה בסביבתו של אהוד ברק, שלא נפל פגם בהתנהלות של אשכנזי ואנשיו – והכל מול שר ביטחון שגמר אומר, לטענתם, לפגוע באשכנזי ובתפקודו כרמטכ"ל. הם מדגישים: כשהאמת תצא לאור, יתברר גם מאיפה בדיוק יצא המסמך המפורסם.
תמיר פרדו, אז מועמד מוביל והיום ראש המוסד. ד"ר גבי סיבוני היה קצין בגולני, חבר טוב של אייזנקוט. פרדו, סיבוני ואייזנקוט יושבים בבית קפה ברעננה. אייזנקוט משאיר לסיבוני עותק אבל מתרה בו שהוא לא מוציא שום דבר. אלא שסיבוני מקבל בינתיים את המסמך מעוד מקור אחד בתוך לשכת הרמטכ"ל. "יום לפני פרסום המסמך סיבוני התקשר אלי ואמר לי שהוא קיבל את זה מארז וינר מתוך כוונה לעשות שימוש במסמך. זה לא נאמר לי במפורש על ידי סיבוני. הנחת העבודה שיל ושלו הייתה שהמסמך הועבר לסיבוני אחרי שהרמטכ"ל אישר בעצם להעביר אותו ולפרסם אותו, כי אחרת ארז לא היה מעז להעביר את המסמך לסיבוני". סיפר תמיר פרדו.

בלעדי לעובדה: העדויות המלאות בפרשת אשכנזי הרפז נחשפות

עובדה, שני ב-21:00, אחרי החדשות

פספסתם? התכנית המלאה של עובדה לצפייה ישירה