בעקבות הכתבה על פעילות לוביסטים בכנסת ששודרה השבוע (שלישי) בתוכנית "עובדה", פצח יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, בסדרת נהלים מחמירים המגבילים את פעילותם של הלוביסטים בבית המחוקקים.

ריבלין הורה לאסור באופן מיידי את כניסתם של כלל הלוביסטים למקומות מפתח בכנסת, ביניהם: מזנון הכנסת, מתחם הלשכה המשפטית ומרכז המחקר והמידע של הכנסת (מ.מ.מ), אליו הצליחו לחדור אנשי "גלעד יחסי ממשל ולובינג". מקומות נוספים שאליהם נאסרה גישתם, כוללים את מבואת המליאה, מתחם מזכירות הכנסת ומתחם הלשכה המשפטית. 

במכתב לקצין הכנסת ציין היו"ר, כי לוביסטים יהיו רשאים להיכנס למתחמים אלה רק לפי הזמנה אישית של חבר כנסת או מטעם מנהל באותן יחידות ובליוויים.

"נבחר ציבור איננו יכול עוד לרחוץ בניקיון כפיו"

ריבלין התחייב ביום שלישי לכנס דיון מיוחד בעקבות הכתבה שתיעדה באמצעות מצלמה נסתרת קורס לובינג שבו לוביסטים בכירים לימדו "פרחי לובינג" את רזי המקצוע. מוקדם יותר היום נמסר מדוברות הכנסת כי היו"ר מתכוון "לפגוש בשבוע הבא את ראשי הסיעות בכנסת, במטרה להביא לאישור סופי את סעיפי הקוד האתי הנוגעים למגע בין חבר כנסת לשתדלן". 

לדברי ריבלין "הכתובת העיקרית עליה מוטל להתמודד עם מגע בין הון ושלטון הם חברי הכנסת עצמם. נבחר ציבור איננו יכול עוד לרחוץ בניקיון כפיו ולומר ׳אינני הכתובת׳״.

בתוך כך, במכתב ששיגר היום קצין הכנסת, יוסף גריף, למנכ"ל וליו"ר "גלעד יחסי ממשל", החברה שבמסגרתה הועבר אותו הקורס שצולם בכתבת "עובדה", נכתב כי ריבלין "מבקש להודיע על שלילת היתרי הכניסה הקבועים למשכן הכנסת, שלכם ושל עובדי חברת גלעד יחסי ממשל ולובינג המחזיקים בהיתרי כניסה״. 

ריבלין ציין כי הוא בוחן סנקציה חמורה יותר, במסגרתה יישלל רישיונם של כלל הלוביסטים העובדים בחברת גלעד לפעול בכנסת, בכפוף לשימוע בנושא.

נאסרה גישתם של הלוביסטים לבניין הכנסת (צילום: mako)
הנחיות חדשות ללוביסטים | צילום: mako

אנשי הציבור מתחילים להתעורר

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הגיבה אתמול בחריפות לתחקיר. "מן החומר המצולם וחומרים נוספים בכתבה עולה תמונה קשה של קשרים של ח"כים, שרים ופקידים עם משרד הלובינג 'גלעד – יחסי ממשל ולובינג'", פנתה יחימוביץ' במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, וביקשה לחקור חשש לעבירות פליליות העולות מהכתבה. 

גם בתנועה לאיכות השלטון פנו אתמול ליו"ר הכנסת בדרישה לחייב את הוספת שמותיהם ושולחיהם של הלוביסטים על הצעות חוק אותן הם מקדמים. 

"התחקיר אתמול בתכנית 'עובדה'״, נאמר במכתב התנועה לאיכות השלטון, ״מאיר בצל כבד את פעילות הלוביסטים בכנסת; זה 20 שנה שמתקיים ענף הלובינג ובעשור האחרון צומחת תעשייה זאת בקצב מסחרר ומגלגלת מיליוני שקלים בשנה. להמחשה, אם בשנת 2008 פעלו בכנסת 50 לוביסטים בלבד, כיום פועלים למעלה ממאתיים". 

בתנועה דרשו כי "כל הצעת חוק תציין בדברי ההסבר את מנסחיה", כך שחברי מליאת הכנסת והציבור יהיו מודעים לכך שחברת לובינג עומדת מאחורי ההצעה והציעו להגביל את גישתן של חברות הלובינג למרכז המחקר והמידע של הכנסת. עד כה התקבלה דרישתה האחרונה של התנועה.

סערת הלוביסטים: סיקור מיוחד בעקבות כתבת "עובדה"