מתברר שהשיש שרובנו קונים, בשנים האחרונות, מסוכן לאנשים שמכינים אותו. תחקיר עובדה חושף את עשרות העובדים שריאותיהם נהרסו, והמספרים רק ממשיכים לעלות. לא ברור אם היצרן הגדול ורשויות הפיקוח עשו די כדי להזהיר ולמנוע.

האנשים שהכינו לכם את השיש במטבח משלמים על זה עכשיו בבריאות שלהם. עשרות רבות של עובדי שיש, שהריאות שלהם נגמרות, בגלל האבק שהם נושמים במשך שנים. זה לא סתם אבק, זה החומר המסוכן שמשתחרר במהלך העיבוד של שיש "אבן קיסר" – זה שיש לרובנו במטבח.

חשוב להדגיש כי אין סכנה בשיש כשהוא מותקן בבית. הסכנה היא בעבודה איתו - כשמנסרים אותו שמונה שעות ביום בלי שום אמצעי בטיחות מתאימים. איפה היו בעלי בתי המלאכה, למה רשויות הפיקוח לא עשוי דבר, והאם "אבן קיסר" עשו מה כל מה שניתן לעשות כדי להזהיר את האנשים שעכשיו בקושי נושמים? הם אומרים שעשו, לא בטוח שמספיק.

תגובת חברת "אבן קיסר" לתחקיר:

"משטחי הקוורץ המיוצרים על ידי חברתנו עומדים בכל תקני הבטיחות המחמירים בארץ ובעולם, והם בטוחים לחלוטין לשימוש, כפי שהובהר גם בכתבה. בתהליך העיבוד של משטחי הקוורץ יש להקפיד על הוראות בטיחות ברורות וידועות, הקבועות בחוק, מאחר שעיבוד שלא כחוק במשך שנים, עלול לגרום למעבדים לנזקים בריאותיים.
במהלך השנים השקענו מיליוני שקלים ופעלנו כדי לסייע בהטמעת הוראות הבטיחות בקרב מפעלי עיבוד השיש. פרסמנו אזהרות, חוברות מידע והוראות בטיחות למעבדי השיש המצביעות על הסכנות שבעיבוד לא-בטיחותי. ביצענו הדרכות והשתלמויות למעבדים ופיתחנו מכונות עיבוד בטוחות ומתקדמות, כדי למנוע מחלות מקצוע בקרב המעבדים. לצערנו, יש מעבדים אשר אינם מקפידים על הוראות הבטיחות, ומסכנים בכך את חייהם ואת חיי עובדיהם. כגוף פרטי אין בידינו סמכויות חוקיות לאכיפה של חוקי העבודה והזהירות. טוב שמערכת "עובדה" העמידה על סדר היום הציבורי נושא חשוב ואנו מצטרפים בקריאה לגורמי האכיפה במדינה לפעול באופן נמרץ יותר.  ללא קשר לתחקיר 'עובדה' החליטה חברת אבן קיסר להדביק מדבקות אזהרה על הלוחות עצמם. הכיתוב על המדבקה נבחר באופן שיהיה קריא וברור, ויאפשר אזהרה במספר שפות".

עוד בעובדה: אני והחבר'ה | גולן בע"מ | כל כתבות עובדה