החלטת בית הדין הצבאי לערעורים עסקה בסיפורו של תא"ל משה (צי'קו) תמיר, אבל חומרים שלא הונחו בפני השופטים מגלים מערך גדול הרבה יותר של שקרים וטיוח - לא של תמיר אלא של בכירים אחרים במערכת הצבאית. בשנת 2006 הרשה תמיר לבנו לנהוג על טרקטורון צבאי. הבן היה מעורב בתאונה, ולאחר מכן דיווח תמיר כי נהגו האישי הוא שנהג בטרקטורון. החומרים, שנחשפו לראשונה בעובדה, מספרים שלב אחר שלב את סיפור החקירה האומללה של הפרשה.

התיק שכב והעלה אבק
במרכז חקירת המשטרה הצבאית ניצבת חקירתו של תמיר. חקירה שלא באזהרה, שהיתה ידידותית למדי ובניגוד לכל מה שנדרש בנסיבות הללו. האופן שבו בוצעה החקירה נבדק על ידי ועדת בדיקה שבראשה עמד יעקב דנאי. דנאי, בן 73, הוא יושב ראש עמותת ידידי המשטרה הצבאית. הוא מצא רק שני אשמים זוטרים - מפקד המשטרה הצבאית בפיקוד הדרום, סא"ל ששי מגידו, והחוקר הזוטר, רב סמל אלירן בלוטמן.

תחקיר עובדה חושף שבכירים בפרקליטות ידעו על החשדות כלפי צ'יקו ולמרות זאת התיק שכב והעלה אבק במשך חודשים. עוד חושף התחקיר כי קצין המשטרה הצבאית הראשי דאז, תא"ל רוני בני, לא היה מעורב בכל פרטי הפרשה במשך כל אותם חודשים.פקודיו, שהיו בקשר ישיר עם הגורמים מהפרקליטות הסתירו ממנו את דבר חקירתו של צ'יקו. למרות זאת, בתיק החקירה נרשם שתא"ל בני עודכן.

כאשר בשלב מאוחר יותר זעם על פקודיו, הם טענו, לדברי מקורביו, שההוראה למדר אותו הגיעה מהפרקליט הצבאי הראשי, תת אלוף אביחי מנדלבליט. מנדלבליט יהיה האיש שיחתום בהמשך על עסקת טיעון שנויה במחלוקת עם צ'יקו תמיר, שבמסגרתה נמחק מכתב האישום סעיף של שיבוש הליכי חקירה.

עסקת הטיעון המפתיעה
זה המקום לציין את מה שכולם העדיפו כנראה להשאיר בצד - מנדלבליט שימש בעבר כסניגור של תמיר, והוא נמצא בקשר חברי עם פרקליטו הנוכחי - משה ישראל. זה לא מנע ממנו לטפל בתיק ולהגיע לעסקת הטיעון המפתיעה. בנוסף, במסמכים נמצאת ידיעה מודיענית שהגיעה לידי החוקרים, ממנה עולה כאילו גם אשתו של תמיר, ולא רק בנו, נהגה בטרקטורון באותו אירוע. למרות המידע החמור הזה, תמיר עדיין לא נחקר תחת אזהרה.

תגובת דובר צה"ל לתחקיר
"מערכת עובדה בחרה להביא תמונה מטעה ובלתי עדכנית של ההתרחשויות, שרובן ממוחזרות, ולהטיל דופי במי שכבר נוקו מכל רבב על-ידי הרשויות המוסמכות. מיד לאחר גזר הדין של תא"ל תמיר על-ידי בית הדין הצבאי, מונה צוות חקירה מיוחד ועצמאי, בשיתוף משרד המשפטים, ללא כל מעורבות של גורמי הפרקליטות הצבאית או מצ"ח. ממצאי הצוות הועברו לראש מח"ש ולמשנה לפרקליט המדינה, שי ניצן. בחוות הדעת המלאה של ניצן ניתן למצוא מענה לרוב המוחלט של השאלות. נדגיש עוד כי העתירה שהוגשה לבג"ץ, במטרה למנוע את קידומו של מאיר אוחנה, נמחקה על-ידי העותרים עצמם".

בנוגע להסתרה מקצין משטרה צבאית ראשי, נמסר: "רק מעטים עודכנו בפרטי החקירה כדי לא לחשוף חומר רגיש, והדבר לא פגע בניהול החקירה.

הפצ"ר מעולם לא ייצג את תא"ל תמיר אלא רק נכח במעמד הקראת גזר דין בעניינו של תמיר, מתוקף תפקידו באותה עת כסנגור צבאי ראשי".

בנוגע לידיעה המודיעינית בתיק אומרים בדובר צה"ל: "החקירה לא מצאה תימוכין לכך שאשתו של תמיר נהגה". גם אנחנו נדגיש שאכן מדובר בידיעה שלא אומתה.

בשמו של תא"ל תמיר מסרו פרקליטיו: "בית-הדין הצבאי לערעורים אמר היום פה-אחד את דברו. כל ניסיון לעסוק בנושאים שמועלים על-ידיכם, שכולם נדונו בבית- הדין, פוגע במערכת המשפט הצבאית".


עוד בעובדה: השיקום המופלא של יסמין פיינגולד | וכתבות נוספות: כך פוענח רצח משפחת אושרנקו | ילדה עם חלום להיות מעודדת