משפחה מאושרת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
צילום: אימג'בנק / Thinkstock
ביום שבת בערב יעלה הפרק האחרון בסדרה "משפחת מאושרת". פגשנו במשך למעלה משנתיים מאות משפחות בישראל. כדאי להקשיב למה שהם אומרים, לפעמים בין השורות, כדי לנסות ולהבין משהו לעומק על המקום בו אנו חיים. כמו בכל אחת מעונות הסדרה, חיפשנו מה גילו המחקרים המלומדים. בסופו של דבר אין מתכון אחד, אבל יש מסקנות, מחשבות ותובנות שהצופה מוזמן לנהל איתן דיאלוג משלו, ולהחליט איך ממשיכים מכאן הלאה.

שבעה דברים שהבנו על משפחה ישראלית מאושרת 

1. ישראל היא אלופת העולם המערבי בהקמת משפחות. אנחנו מאמינים במשפחה ובילדים, מבלים עם המשפחה חלק עצום מחיינו, ולרוב לא נפרדים לעולם.

2. לזוג המייסדים של המשפחה שמחליטים להתחתן, כדאי לזכור: הפכים אולי נמשכים, אבל לרוב הדומים שורדים לאורך שנים יחד (כמה שנים כבר אפשר להתווכח על טעם, ריח, אמונה או חזון כלפי החיים?).

3. לאימהות ולאבות יש סגנון הורות שונה מהבסיס, זה כמעט מובן מאליו. מה שמוכרחים לזכור הוא שכל ילד צריך לזכות בשניהם. אפשר לומר זאת במשפט אחד: אמא מנסה להכין את העולם לילד, אבא מנסה להכין את הילד לעולם (וצריך "אבא" בסביבה, הוא יכול להיות גם הצד הנשי בקשר כמובן, העיקר שיהיה כזה בסביבה).

טיולי משפחות: משפחה מאושרת על חוף הים (צילום: iStock)
משפחה היא סיבה מצוינת להכיר תודה | צילום: iStock

4. כדי להתמודד עם השחיקה והשגרה צריך להבין משהו על חיינו בכלל:
כבני אדם, אנחנו נעים בעקבות הרצון שלנו בשתי מטרות שונות ומנוגדות: יציבות + שינוי, או במילים אחרות:
רצון עמוק בשייכות, יציבות וביטחון, מול רצון בהתחדשות, הרפתקה וחוסר ודאות. מה עושים עם התובנה הזאת? צריך לוודא ששני המרכיבים (יציבות ושינוי) באים לידי ביטוי בזוגיות, אחרת תהפוך השגרה לשגרה שוחקת (מחסל הנישואין הגדול). יציבות + שינוי הוא כלל אצבע חשוב גם לחיי משפחה. משפחה היא הזדמנות נהדרת לגלות ולחקור את העולם ביחד.

5. אושר אמיתי נקשר לתחושת משמעות עמוקה של האדם בחייו. אדם זקוק לכוון את עצמו למשהו גדול ממנו, מחוץ לעצמו. משפחה היא הזדמנות נהדרת לתחושת משמעות עמוקה בחיינו.

6. הורים לרוב מרגישים אשמים. מסתבר שרגש אשמה הוא תנאי חשוב להורות טובה, דרוכה ודואגת יותר. לפי קשת עצומה של מחקרים אפשר לומר: אם אתם מרגישים אשמים, ייתכן מאוד שאתם עושים משהו טוב כהורים.

7. ועדיין נותרה השאלה - מהי "משפחה מאושרת"?
משפחה מאושרת, הוא מבנה של אנשים שדווקא ה"ביחד" המחייב שהם דורשים מאפשר לנו תחושה מיוחדת של ביטחון ושל חופש להיות מי שאנחנו באמת. דווקא ההתמסרות והדאגה של בני המשפחה אחד כלפי השני, מעניקה לחבריה תחושה עמוקה של שייכות, יציבות ונקודת זינוק לצאת את העולם.

המשפחה היא מעין קשר סימביוטי שכמו כופה עלינו לבלות אחד עם השני ולחיות זה לצד זה; להתייעץ, להתווכח, לבלות, לריב, לתכנן, ללכת לישון ולקום בבוקר יחד. להירדם מול הטלוויזיה, לנחור זה לצד זה על הספה, לצחוק, לדאוג ולחפש רגע להיות בשקט לבד. אבל כשמשפחה מצליחה לנוע ביחד בעולם, היא מאפשרת לנו תחושה עמוקה של אושר.

משפחה מאושרת (צילום: Monkey Business Images, Istock)
משפחה מאושרת | צילום: Monkey Business Images, Istock
  

הפרק האחרון
מוקדש למשפחות במשבר. שני סיפורים מרגשים ומטלטלים של הקרבה הורית, אובדן והתמודדות יוצאת דופן עם משבר במשפחה. אמא שהרופאים יעצו לה להשאיר את התינוק בבית החולים בשל מצבו הרפואי, ובמשך 18 שנים רצופות נאבקה על חייו עד שצמח לתפארת. הסיפור השני הוא על משפחה שאיבדה את הבן הבכור אחרי שאהבה נכזבת גרמה לו לקפוץ אל מותו. המשפחה נגלית במלוא עוצמתה במצבי קיצון שהחיים מזמנים לנו. איך עוברים את המשבר יחד? בגילוי לב מרגש משתפים אותנו גיבורי כל משפחה במה שעבר עליהם, ובמה שגילו על עצמם מאז.

ד"ר אייל דורון, יוצר הסדרה "משפחה מאושרת בשישה שיעורים", ומחבר הספר: "החיים בלונה פארק: אושר ומימוש עצמי במאה ה-21" שיצא השבוע לחנויות בהוצאת "כתר".

עוד בנושא:

"משפחה מאושרת בשישה שיעורים": שבת, אחרי האח הגדול