מי מאיתנו לא היה רוצה לחיות חיים מלאים ומאושרים? ד"ר אייל דורון, יוצר הסדרות "איך להיות מאושר" ו"איך להצליח בשישה שיעורים", בקרוב יציג את העונה השלישית בסדרה: "איך להיות משפחה מאושרת" (החל מחמישי ב-21:00). הפעם יuצא אירי ריקין לחפש את המשפחה המאושרת בישראל ובכיתה, כמו תמיד, יחכה לו פרופסור יורם יובל, חוקר הנפש והמוח, עם כל העצות והטיפים בנושא. במהלך העונה ישולבו סיפורים אישיים לצד מחקרים רלוונטיים העוסקים בנושאים שהם חלק בלתי נפרד מהחיים של כל משפחה ממוצעת: זוגיות, אהבה, ילדים, הורות ומה קורה לתא המשפחתי בשגרה ובזמן משבר.

לאורך השנים אסף ד"ר דורון עשרות מחקרים ומאמרים שיוצאים עכשיו בספר חדש, "החיים בלונה פארק", המסכם את שלוש העונות וחושף את הסוד לחיים מלאים ומשמעותיים: "כמות החידושים במאה ה-21 מדהימה, זה נשמע כמו הבטחה קלישאתית אבל מסתבר שאפשר לדבר על אושר ברצינות ובגובה העיניים", הוא אומר לגלית גוטמן ויואב לימור.

עוד בתכניות קשת:

"זו הזכות והחובה של כל אחד"

אין תמונה
ציצים בפורנו זה בסדר?

אז מה השתנה בעולם החדש? האם עבודה קשה כבר לא רלוונטית, האם לימודים גבוהים איבדו את משמעותם ואולי להיפך? הספר סוקר סיפורי סינדרלה, הצלחות ענק ואירועים קטנים מהיום יום שיש להם השפעה גדולה הרבה יותר מכפי שחשבנו. אחת השאלות המרכזיות היא כמובן – האם מימוש עצמי הוא אשליית שווא או אפשרות ממשית עבורנו: "העולם החדש הוא עולם בו כמעט כל בן תרבות המערב יכול לבחור לעצמו מסלול חיים. זה בעצם כרטיס הכניסה ללונה פארק וגם לנו, האנשים מן השורה, שמור כרטיס לעולם מלא אפשרויות של מימוש עצמי ומשחק. כמובן שיש לזה מחיר - כל אחד גם חייב לעשות הרבה יותר כדי לשרוד. העולם משתנה וכל אחד חייב להשתנות יחד איתו, גם אם הוא פחות שאפתן ופחות תחרותי", מסביר ד"ר דורון. 

איך מתבטאים ההבדלים בתקופה?

"קחו כיתה של 35 ילדים בבית ספר וחשבו עליהם בעוד עשור. פעם, מספיק שארבעה - חמישה מהם היו מלאי יצירתיות, יוזמה ותושייה, כדי לסחוב את כל השאר אחריהם בחיים. פעם היה אפשר להעביר עשורים שלמים עם ראש קטן בעבודה, "להעביר כרטיס" וזה השתנה, זה לא מספיק היום".

איזה שינויים נדרשים מאיתנו?

"המאה ה-21 היא המאה בה על האדם להיות מותר מן הרובוט. כל אחד יכול, אבל בעיקר חייב להיות יותר. לא כל אחד מאתנו נדרש להשתכלל, להתעדכן, לדייק, להיות מודע לעצמו, להתפתח, לצאת ולבקר בעולם הדיגיטלי ולחזור עם מסקנות, לנוע יחד עם העולם, אחרת ניפלט ממנו כדינוזאורים". 

"כל אחד חייב להפנים את העולם החדש"

אין תמונה
ציצים בפורנו זה בסדר?
דורון מדגיש כי הספר לא מציע פתרונות פשוטים וקלים מכיוון שלא מדובר בסוגיות פשוטות וקלות. אבל הוא כן מציע לנו, בצורה ברורה, את הכלים שיאפשרו לנו ניווט מוצלח בעולם החדש המבהיל לכאורה: "יש כאן ערכת הישרדות לעולם בו אנחנו חיים, זה דורש עבודה וזה תהליך. אין כאן תפיסה של אושר כ"רגעים", או "שיאים". אין כאן קלישאות של מחשבה חיובית שתספיק לנו.יש כאן עולם של הזדמנויות ואפשרויות שלא היו לאדם הממוצע משחר ההיסטוריה, אבל יש כאן גם מצב חדש ועולם חדש שכל אחד מאתנו חייב להפנים, וכדאי שמוקדם ככל האפשר. זוהי הזכות והחובה להיות חלק מהעולם המסתורי והמרתק של המאה ה-21".

"משפחה מאושרת בשישה שיעורים", החל מיום חמישי (17.4), 21:00