אושר זה לא דבר שבא בקלות, אבל האם אפשר לתכנן אותו? אחרי שתי עונות של "איך להצליח" ו"איך להיות מאושר" בשישה שיעורים, מגיעה העונה החדשה בסדרה של ד"ר אייל דורון, "משפחה מאושרת בשישה שיעורים", בה יצאו אירי ריקין ופרופסור יורם יובל לחפש את הסוד שמאחורי המשפחה המושלמת. אין ספק שזה אחד הדברים הכי חשובים לכל אחד מאיתנו ומסתבר שיש כמה נתונים שיכולים להכין אותנו לעתיד. אז באווירת החג ולכבוד העונה החדשה, הנה כמה דברים שאולי יעזרו לנו לקחת כמה החלטות נכונות - כך נראה הפרופיל המלא של הישראלי המאושר:

הישראלי המאושר

אז איך כל זה הגיוני? מה מפתיע, מה מובן מאליו ומה העובדות שמאחורי הסטטיסטיקה?

ארבע זה השלוש החדש

אבא מרים ילד בלונדיני על הכתפיים (צילום: MaszaS, Istock)
צילום: MaszaS, Istock
לישראלי המאושר שלושה ילדים, אבל צמוד אליו מאוד הוא הישראלי עם ארבעה ילדים. מסתבר שארבע זה השלוש החדש, וכמות האנשים שחותרים לארבעה ילדים נמצאת בזינוק חד. לראייה, כמות הישראלים שחושבים בדיעבד שהיו צריכים להביא עוד ילדים בעוד בן יחיד ללא אחים נחשב כמעט לטרגדיה.

הנישואים כחיסון

הרחפן עובר "מעל ראשי החוגגים" (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2
אם אתם מתגעגעים לימי הרווקות שלכם זה הנתון בשבילכם: אנשים נשואים בסופו של דבר מאושרים יותר. אם זה לא מספיק, מחקרים מוכיחים שוב ושוב שהם גם מקיימים במצטבר יותר יחסי מין. מצד שני, רואים במחקרים שה'פיק' של האושר אחרי הנישואין הוא קצר וחולף מהר. כדאי לזכור שנישואין הם בעיקר חיסון כנגד השפעה שלילית של ירידה באושר לאורך השנים. המסגרת הזוגית הבטוחה והאינטימית (אם היא אכן מצליחה להיות כזו) שומרת על רמת האושר שלנו מפני הדרדרות ותורמת לתחושת המשמעות שלנו לאורך זמן.

השכלה VS אושר

סטודנטית באוניברסיטה (צילום: realsimple.com)
צילום: realsimple.com

הישראלי המאושר היה בעל תעודת בגרות עד לא מזמן, לאחרונה זה השתנה וכיום הוא בעל תואר ראשון. צריך לקחת בחשבון שתואר ראשון זה כמעט המשך מתבקש של הבגרות כיום כך שזה בעצם די הגיוני. אבל מהנקודה הזאת המשוואה משתנה: יותר לימודים=פחות אושר. אז לפני שאתם נרשמים לתארים מתקדמים ומשקיעים את מטב זמנכם בספריה אולי כדאי לכם לזכור את זה.

מצווה גדולה להיות בשמחה

צפו בכתבה המלאה (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

המחקרים מראים שהחרדים יותר מאושרים. באופן כללי אמונה לרוב יכולה להיות גורם מנבא לאושר וככלל, אדם אינו יכול להיות מאושר מבלי לשאת את עיניו למשהו גדול מחוץ לעצמו. בעוד החרדים מובילים את הרשימה מעניין שלדתיים מסורתיים ולחילוניים אותה רמת אושר ואין בין השניים הבדל.

המשפחה ככרטיס כניסה לאושר

אישה בהריון מודדת את הבטן עם סרט מדידה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
צילום: אימג'בנק / Thinkstock
בניגוד לירידה חדה בילודה שנרשמת ברוב מדינות העולם, בישראל היא נמצאת בעליה ואנחנו אפילו מובילים את ברשימה של העולם המערבי בהקמת משפחה. מה הפלא שותפישת המשפחה ככרטיס כניסה לחיי אושר חזקה מתמיד.

אוהבים להיות בבית

אין תמונה
המספרים של הזוגות שמפרקים את החבילה ומתגרשים נמצאת בעלייה אז הנה הדרך שאולי תסייע לכם להימנע מהחוויה הלא נעימה: קניית בית משותף מורידה את הסיכוי להתגרש. ומה עוד? איי קיו גבוה יותר של בני הזוג, ליתר דיוק: כל עלייה של נקודה וחצי באייקיו מעלה ב-2% את הסיכוי להישאר ביחד.

צריך לקחת בחשבון שאנחנו חיים במציאות מאוד חסרת יציבות שאין בה רגע דל. אין ספק שיש לזה השפעה על הרצון הבסיסי שלנו ביציבות ובעוגן בחיים. יש משהו מתוק במשפחה, ולא פחות בתחושה המעיקה הזאת לכאורה של עוד אורחת חג מחייבת. תחשבו רגע: כמה זה מפחיד לחשוב שלא יהיה יותר מי שנצטרך "להיתקע" איתו סביב אותו שולחן בערב חג. הדביקות המשפחתית הזאת מעניקה לנו אלמנט של יציבות ושל שייכות ובטחון בתוך מציאות חיים כל כך סוערת, דינאמית ומשתנה.

 

ד"ר אייל דורון, יוצר הסדרה "משפחה מאושרת בשישה שיעורים", ומחבר הספר: "החיים בלונה פארק: אושר ומימוש עצמי במאה ה-21" שיצא השבוע לחנויות בהוצאת "כתר".

עוד בנושא:

"משפחה מאושרת בשישה שיעורים", שבת ב-21:00, ערוץ 2