זוג מחזיק טבעות נישואים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
צילום: אימג'בנק / Thinkstock
נתחיל בעובדות: בישראל לפחות 4 זוגות מתוך 10 ייפרדו: האם אנחנו לא יודעים לבחור או שפשוט יש לנו יותר מידי אפשרויות? מה מנפץ ככה את המשפחה שהקמנו? בניגוד למה שרבים חושבים, לא הריבים הגדולים הם אלה שיחסלו את הקשר אלא הריבים הקטנים והמתישים שלאורך זמן עלולים לגרום לנו לפרק את החבילה - 8 מכל 10 זוגות שייפרדו יעשו זאת בגלל שגרה שוחקת שחיסלה את הרומנטיות ופוררה אותה מבפנים. 

משפחה בע"מ

מה הבעל מסתיר? (צילום: courtneyk, Istock)
צילום: courtneyk, Istock
השאלה בה נפתחת הסדרה "משפחה מאושרת בשישה שיעורים" היא בדיוק זאת: איך להילחם בשגרה? איך לשמור על האהבה והתשוקה מול האויב הגדול של כל זוג: חיי היום יום המתישים והאפורים. כמו תמיד, יצאנו לחפש אנשים שעשו את זה. פגשנו עשרות זוגות שמצאו את הפטנט הקטן-גדול שלהם כדי לשמור על הזוגיות שלהם חיה ובועטת. מדובר ברעיונות מפתיעים, חלקם קיצוניים, אבל המטרה היא תמיד אחת: לראות אותם ולשאול את עצמנו מה אתנו.

הדילמה שעומדת בבסיס הסדרה היא מה זה בעצם "משפחה?", האם זה תמיד שני מבוגרים, שלושה ילדים, כלב ודשא? ומה הציפיה שלנו מזוגיות ומשפחה, האם הדרך שבה רובנו הגדול בוחרים היא הטובה ביותר? כל משפחה שקמה היא סוג של חברה בע"מ. את החברה מקימים צמד מייסדים שותפים, אם הם מפסיקים להסתדר החברה מתפרקת וכולם משלמים את המחיר. רק שכאן בניגוד להמלצה לא לערבב עסקים והנאות, יש לקוות שהשותפים ימשיכו לעשות את זה. 

עוד בתכניות קשת:

בין אהבה לתשוקה

זוג במיטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
צילום: אימג'בנק / Thinkstock
אז איך חיים יחד עשרות שנים ועדיין שומרים על ריגוש ותשוקה? כדי להבין את זה לעומק חשוב להבין מהי בכלל "תשוקה": הריגוש הזה שמתלווה אליו תחושה של חוסר ודאות וחוסר שליטה במצב, ככה מתחיל כל קשר רומנטי. ברגע הזה שנשימתנו נעצרת בהמתנה לצלצול הטלפון שאולי יגיע כאילו כל חיינו תלויים בזה.

"אהבה" היא מבחינה זו כל מה שאפשר לסמוך עליו, ו"תשוקה" היא בדיוק ההפך - כל מה שאי אפשר לסמוך עליו: תחושה של הרפתקה, סכנה, מסתורין. עם השנים אנו זוכים בקשר יציב וצפוי, אך הולכים ומאבדים את התשוקה. בן הזוג כבר אינו זר מסתורי שהופך לנו את הבטן שאנחנו מתפללים שרק יצלצל. במקרה הטוב מעניקה לנו הזוגיות חבר קרוב, ידיד אמת ואולי אפילו נפש תאומה והתשוקה המסתורית מתחלפת במערכת יחסים יציבה, צפויה ובטוחה. לרוב, בטוחה מידי. עם הזמן אנחנו הופכים לדומים מידי ומוכרים מדי אחד לשני ואין כבר "את מי לבקר בצד השני", כמו שכתבה אסתר פרל.

אז מה עושים?

הרבה אנשים קמים ומפרקים את הנישואין כי הם מרגישים שהם "מתים", ש"הם לא חיים" יותר. הצפוי, הקבוע והבטוח, מייצר לעיתים תחושה של קיפאון ומחנק. הרעיון הוא לחפש איך אפשר להזמין את ה"תשוקה" אל חיינו. איך להכניס מחדש אל חיינו גורמים של חסר ודאות והרפתקה. אפשר לעשות את זה גם יחד כזוג אל מול החיים. הרבה אנשים עוזבים פתאם עבודה בטוחה ומפנקת ו"זורקים" את עצמם אל עבר הלא בטוח ולא ידוע. אפשר גם כזוג לחפש מסלולים אחרים ומפתיעים, לשנות הרגלים, לעצב אחרת את שגרת חיינו.

בפרק הראשון נצא יחד עם אירי ריקין, מנחה הסדרה, לפגוש אנשים שמתמודדים בדרך מקורית משלהם עם הבעיה. כמו תמיד, נפגוש את פרופ' יורם יובל ונשמע מה יש למדע ולמחקרים להגיד על זה. ננסה להבין יחד מה אנחנו "עושים עם זה מחר בבוקר".

 

ד"ר אייל דורון, יוצר הסדרה "משפחה מאושרת בשישה שיעורים", ומחבר הספר: "החיים בלונה פארק: אושר ומימוש עצמי במאה ה-21" שיצא השבוע לחנויות בהוצאת "כתר".

הפרק הראשון של "משפחה מאושרת" ישודר הערב ב-21:00