בדרכם להגשים את החלום ולמצוא מקלט מדיני תחת משטר האייתולות באיראן, חברי הכת היהודית הקיצונית "לב טהור" הגיעו השבוע לבוסניה. מי שהצליח להימלט משורות הכת הוא יואל לוי, שהתיישב היום (שני), לשיחה צפופה עם גלית ויואב וחשף את קורות חייו והסיבה בגינה חברי הכת רוצים להגיע לאיראן.

לוי, שנולד לתוך הכת נותר בשורותיה עד גיל 16 וחצי. אז, הוא החליט לעזוב והותיר מאחוריו את שאר בני משפחתו, למעט אח אחד שהצליח גם הוא לברוח. "בנוסף לאמא וסבתא שלי, כל האחים והאחיות שלי שם", סיפר לוי על בני משפחתו שחברים בכת הנעה ממקום למקום כדי לברוח מהרשויות או מאנשים שמנסים להגיע אליה. 

 מה קורה בכת הזאת? 
"יש אלימות ממש קשה, ילדים עוברים שם התעללויות על בסיס יומי מצדם של ההורים והמורים בבית הספר. בעיקרון הם יכולים לקבל עונשים מכולם, זה משהו מאוד שגרתי שם".

על פי דבריו של לוי, העונשים בכת הקיצונית נעים בין אלימות פיזית להרעבה. זאת לצד העובדה, שחברי הכת לא מזינים את גופם כראוי. "למרות שהם לא אוכלים כלום, יש עונשים לא לאכול או לצום - מרעיבים אותם".

"הכת בדרך לאיראן כדי שישראל לא תצליח להגיע" (צילום: מתוך גלית ויואב, קשת12)
יואל לוי על ההינצלות מכת "לב טהור" | צילום: מתוך גלית ויואב, קשת12

מי מנהיג את הכת הזאת?
"תודה לאל שמי שהנהיג את הכת כבר מת, אבל עכשיו הבן שלו הוא המנהיג. הוא מנהל אותה מהכלא, כי הוא מרצה עונש מאסר בגלל חטיפת ילדים. כל הדברים שחברי הכת עושים הם הוראות שלו, אבל קיימים עוד מנהיגים נוספים בתוך הכת".

ולמה הם מנסים להגיע לאיראן?
"כבר ב-2018 חברי הכת ביקשו מקלט מדיני, כי שם ישראל לא תוכל להגיע אליהם. אם הם יצליחו, לא יהיה אפשר להוציא אף אחד משם, אף אחד לא יצליח לברוח".

זה חלק אידאולוגי? הרי בכת הזאת יש אלמנטיים אנטי ציוניים.
"כן, אבל זה מגיע בעיקר מהמנהיגים. אנשים שנולדו שם כמוני, אין להם מושג על המדינה".

לדבריו של לוי, המדינה צריכה לפעול כדי להציל את האנשים שלא בחרו להיות בכת, אלא נקלעו אליה בעקבות בני משפחותיהם. "המדינה צריכה לעשות יותר. זה לא שהיא לא עושה כלום, אבל נכון לרגע זה הדברים כמעט לא זזים, והם עוד שנייה מגיעים לאיראן – אחרי זה כבר יהיה מאוחר מידי. זאת יכולה להיות בעיה מדינית וביטחונית. אנשים לא יוכלו לצאת יותר מהכת, ולא תהיה אפשרות להציל אותם בכלל".

יש לבני המשפחה בכלל את הרצון לצאת, או שהם כל כך שטופי מוח וחושבים שזה המקום להיות בו?
"הבעיה בכת ובפרט ב'לב טהור', היא העובדה שאין לך מחשבה משל עצמך, אתה לא יכול לחשוב לבד. הם שטופי מוח והם לא יודעים בכלל מה הם רוצים, הם לא יודעים שיכולה להיות מציאות אחרת. אם לא יצילו אותם הם לא ידעו שהם אמורים לחיות אחרת, ושיש חיים אחרים".

ללוי לקחו חמש שנים, מהרגע שהתחיל לחשוב על עזיבה ועד הרגע שאזר אומץ ונמלט מהכת. "לא ידעתי לאן ללכת, הייתי ילד קטן ולקח לי זמן לחשוב ולהיפתח", הסביר לוי מדוע לקח לו זמן לעזוב ושיתף מה גרם לו להבין שקיימת מציאות אחרת. "ההבנה קרתה כשהם עברו ממקום למקום, אז זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי עולם ואנשים אחרים".

"הכת בדרך לאיראן כדי שישראל לא תצליח להגיע" (צילום: מתוך גלית ויואב, קשת12)
יואל לוי על ההינצלות מכת "לב טהור" | צילום: מתוך גלית ויואב, קשת12

כל המשפחה שלך נשארה שם, ממה אתה מתקיים – על מי אתה נשען?
"אני גר בדירה של עמותת הלל העוזרת ליוצאים בשאלה, אני נעזר בהם מעט. אבל אני מנסה להתקיים לבד, כי אין מה לעשות – החיים לא מוגשים במגש של זהב וצריך לעבוד קשה עבורם".

אתה מתגעגע למשפחה שם?
"בטח. אני מקווה שיום אחד אני אוכל לראות אותם, למרות שזה נראה חלום שקשה להאמין שיתגשם. הם כרגע בבוסניה, ואני ואחי קיבלנו הודעות ממקומיים שמפחדים להוציא את הילדים שלהם החוצה, כי הם שומעים ילדים צועקים כל היום. אותם מקומיים, אומרים שאם הכת תישאר שם אז הם ימכרו את הבתים ויעברו למקום אחר".