מיד לאחר פריצת מלחמת חרבות ברזל בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית והאכזרית של חמאס על יישובי מערב הנגב, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מיהר לקרוא להקמת ממשלת חירום לאומית. על אף זאת, החליט שלא להצטרף לממשלה עד כה בזמן שהמחנה הממלכתי בראשות בני גנץ נכנס.

למרות ההחלטה של לפיד, לא ניתן לשלול כי הדבר עשוי להשתנות בעתיד הקרוב. בהקשר זה, ייתכן והמחלוקת הפנימית במפלגת יש עתיד עשויה לתרום ולחזק את עמדתם של מי במפלגה שחושבים כי ראוי להיכנס אל ממשלת החירום. אחד מהם הוא חבר הכנסת אלעזר שטרן, שאף הגיע לדרגת אלוף בצה"ל בעברו. "אני מקווה שניכנס. אני עושה הכל כדי שנינכס לממשלת אחדות, חושב שאנחנו צריכים להיות שם", אמר הבוקר (שישי) ליואב לימור וגלית גוטמן.

לפיד טעה?
"תשאל אותו, אני חושב שאנחנו עדיין צריכים להינכס".

מה אתה שומע מתוך הוועדות שאתה יושב בהן או מחברים בצבא?
"שני דברים: הראשון, שיודעים שהיה פה כשל כבד מאוד בתחומי המודיעין ובתגובה הראשונה. הדבר השני הוא שאני שומע ופוגש מפקדים וגם אזרחים שנלחמו בגבורה, וזה לא מובן מאליו מהירות התייצבות של הצבא לאחר מכן, למרות הכאב הגדול. המחבלים תיכננו לשהות פה הרבה זמן ועמוק יותר, צריך לדעת את זה. זה מרשים שהצבא, למרות המכה הקשה שספג וגם כאזרחים אנחנו משלמים מחיר, חזר מהר לתפקד והוא נכון למשימות שיהיו לו. צה"ל עובד, ואני שומע את זה גם בלוויות ובבתי החולים".

איך מחזירים את האמון של האזרחים בממשלת ישראל ובכנסת?
"אני לא נמצא בממשלה, ולמרות זאת אני חושב שהכניסה של בני גנץ וגדי אייזנקוט, לצד תמיכה שלנו תוך כדי הסתכלות מבחוץ, משדרת הרבה אמון. זה מקבל ביטוי בדיונים ובהחלטות שממשלת ישראל תקבל. ההחלטות שיתקבלו עכשיו תהיינה כאלה שמאחוריהן מפקדים לשעבר אבל גם שרים שלא יוכלו לקחת את זה למקומות קיצוניים, אלא יהיה שיקול דעת".

מה זה דברים קיצוניים, להכריע את חמאס זה דבר קיצוני?
"לא, אני מתכוון לזמן והמהירות. צריך לעשות את זה נכון וכמו שצריך גם אם זה ייקח קצת יותר זמן. ברור שהצבא מחליט, אבל אני מדבר על תזמון ודברים נוספים שגורמים בממשלה חשבו שהם יכולים להכתיב לצבא. יש בדברים האלה יותר שיקול דעת, וזה דבר שיוצר אמון. החיילים והמפקדים בשטח יותר שקטים עכשיו כשיש ממשלת חירום".

אתה אומר שצריך להצטרף לממשלה הזו, מה התשובות שאתה מקבל מלפיד?
"אני מדבר על זה בתוך הכנסת. בירכתי גם מעל דוכן הכנסת על ההצטרפות לממשלת החירום של בני גנץ וגדי אייזנקוט. על התשובות שאני מקבל מלפיד צריך לשאול אותו, שאותי הן לא מספקות".

רבים במערכת הביטחונית לקחו אחריות וראש הממשלה טרם. מה ההתייחסות שלך?
"זה עצוב מאוד שראש הממשלה לא עשה את זה. זה ברור שהוא אחראי, אני מדבר עם שרים וחברי כנסת מהממשלה שלו, והם לוקחים אחריות. הם מבינים שראש הממשלה אחראי, ואני מקווה שהוא ייקח אחריות, יש לו אחריות על למצב".