בערב פסח בשנת 1987 אייבי מוזס ומשפחתו נקלעו לפיגוע טרור ביהודה ושומרון כאשר מחבלים השליכו בקבוק תבערה על רכבם. כתוצאה מהפיגוע נרצחו אשתו עפרה ובנו טל. שנה לאחר הפיגוע הנורא, הקים מוזס את ארגון נפגעי פעולות האיבה שפועל לחזק, לתמוך ולדאוג למשפחות הנפגעים.

מוזס הגיע הבוקר ל"יחד ננצח - עם גלית ויואב" וסיפר על התמיכה במשפחות נפגעי פעולות האיבה של הארגון, אוזלת היד של הממשלה בסיוע כלכלי וחזר אל הפיגוע הנורא לפני כ-36 שנים. "בערב פסח של שנת 1987 נסעתי עם משפחתי וירדנו לקנות מצרכים לחג. היינו עפרה אשתי, בת 34 בהיריון מתקדם, והילדים ניר (13.5), עדי (8) וטל (5). לפתע ראיתי הבזק וניפוץ של חלון, בקבוק תבערה שהושלך. האוטו התלקח מיד, עצרתי את הרכב וקפצתי לתוך האוטו הבוער, הוצאתי את מי שיכולתי", סיפר.

"באתי להוציא את עפרה ושמעתי את הילדים: 'אבא אתה נשרף, תציל את אמא, תוציא את אמא'. ניסיתי והתחלתי להישרף כולי. כולנו ראינו את עפרה נשרפת מול העיניים, אין תמונה מזעזעת כזו. הייתי שם, ראיתי את הזוועה, הרחתי את הריחות והיום אני יכול לחבק את המשפחות".

מה אומרים להם?
"הקמתי את הארגון לנפגעי פעולות האיבה שנה לאחר הפיגוע, לא האמנתי שנגיע למספרים האלו. עד השבעה באוקטובר היו 30,000 נפגעים, 5,000 חללים וכ-120 ילדים שהפכו יתומים בעקבות פיגועים. היום קיבלתי מספר, שהוא עדיין לא סופי כי המערכה נמשכת, על 15 עד 20 ילדים שאיבדו את שני ההורים שלהם באירועים האחרונים. ביקרתי את המשפחות לראות מה הן הולכות לעבור. אני צריך לומר שביטוח לאומי לא ערוכים לכמויות האלה. ביום רביעי שעבר היו שר העבודה וסמנכ"לית ביטוח לאומי היו אצלי במשרד, פתחתי שם חמ"ל וראו כל מה שאנחנו עושים. הם טענו שאין כסף".

כבר בשבוע שעבר מודיעים לך שאין כסף?
"כן, כי הם לא ערוכים. שאלתי מה עם החטופים ומשפחותיהם".

רק שנבין, כל המשפחות שנפגעו ופונו לא קיבלו כסף מביטוח לאומי?
"אמרו שאין כסף, ממש במילים האלה. הם לא היו ערוכים, והשר אומר שצריך לדבר עם האוצר ולחוקק. אמרתי להם: 'במלחמה אין חוקים, תעזרו למשפחות האלה, תכניסו גם את משפחות החטופים'. אני לא מאחל לאף אחד מה שהם עוברים, פשוט אי וודאות. הם לא קיבלו ידיעה על חלל או פצוע, פה לא יודעים מי יטפל בהם".

מהניסיון שלך, מה דרוש להם עכשיו?
"תמיכה ושיחות נפשיות קודם כל ובגלל זה אני כאן, אני רוצה לחבק את היתומים, הפצועים והמשפחות. אני אומר להם שהחיים ממשיכים ושיהיו חזקים, אבל הנפש נפגעת. אני כבר לא מדבר על הצלקות הפיזיות, קשה מאוד לנפש".

ושבועיים אחרי הממשלה אומרת לך שכרגע אין כסף?
"נכון. גם מה שמשפחות החטופים קיבלו זה הסדר ביניים וצריך להביא את זה לחקיקה בוועדת העבודה. אני לא מבין למה הם מחכים. סמוטריץ' אומר: 'סליחה שלא פתחתי את הארנק', למה הלכת לקנות במכולת ולא שילמת?".

תגובת הביטוח הלאומי: ״מדובר בפייק ניוז של ממש. הביטוח הלאומי מעולם לא אמר ולא יאמר את המילים הללו. יש גבול לציניות במיוחד בעת הזו. הביטוח הלאומי הבין את גודל האסון מהרגע הראשון, יצר קשר אישי עם 96% מהמשפחות ומשלם מקדמות בסכומים של בין 5000 ל-11,000 ש״ח לפצועים ולמשפחות השכולות. הביטוח הלאומי קידם את המתווה להכרה וסיוע מקיף למשפחות החטופים וגם להם יועברו מקדמות וסיוע נפשי עם העברת החוק מחר בכנסת. עובדי הביטוח הלאומי איבדו את קרוביהם, נמצאים תחת מטחי הרקטות ובמקביל רבים מהעובדים גוייסו למילואים. למרות הקושי האזרחי אנו קמים כל יום בתחושת שליחות ורצון לסייע וכך נמשיך לעשות״.