במשך שנים חיים אתגר התייסר במחשבה שהוא נפל קורבן לעוקץ. הוא שמר את זה בינו לבין עצמו, לא שיתף איש בהשפעות, אפילו את זוגתו, אלא שהערב (חמישי) הוא התיישב מול מצלמות "חשיפה" וסגר מעגל. "לא חשבתי שאני אשב על הכיסא הזה, של מי שנעקץ ואספר את הסיפור שלי מול המצלמות. כשאתה נעקץ בכל כך הרבה כסף זה הולך איתך שנים, לא סיפרתי לאשתי על מה שזה עשה לי, הרבה שנים התביישתי", פותח אתגר את דבריו.

הסיפור המדובר התחיל בסוף שנות ה-90. "הגעתי לקורס בשירות מילואים, ראיתי שלא רחוק ממני עמד בן אדם מצחיק ברמות, התחלנו לדבר. היינו באותו הראש - דיברנו באותה השפה", מספר אתגר, "הוא אמר לי שקוראים לו ארז שלם ומהר מאוד הפכנו להיות חברים טובים, אחים, כל הזמן היינו אחד עם השני".

באותה עת אתגר חלם על קריירה עיתונאית. "היו לי כל מיני שאיפות להשתלב בתחום התקשורת והבידור, עוד לא הייתי סגור על עצמי. גם לו היה חלום, הוא רצה להיות סטנדאפיסט", מספר אתגר ומשחזר את אותה התקופה, "הייתה לו דירה קטנה בתל אביב, מוזרה, חברים באו והלכו, נשאבתי להווי הזה. התחלתי להכיר את הסיפורים והחיים שלו. הקשר הפך להיות עמוק יותר, סיפרנו אחד לשני על חוויות אינטימיות, רגשות, על המשפחה שלנו", הוא מספר על מי שהפך לחברו הטוב ביותר.

חיים אתגר (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

>> הפרק המלא של "חשיפה" זמין עכשיו גם ב+12

השניים שנהיו אחים על פי דבריו של אתגר, החלו להופיע יחדיו. הם השתלבו בתחום, ואתגר צעד את צעדיו הראשונים בטלוויזיה. "בשלב מסוים אחרי שנים של מאבקים אני מתחיל לעשות קצת כסף, לא הרבה, אז הוא מספר לי על אח שלו שהוא מנהל השקעות ועושה תשואות מדהימות – בבנקים יכולים לחלום על היכולות שלו".

אתגר ביקש פגישה עם אחיו. "הגיע בן אדם שנראה הכי סולידי שאפשר - בין רואה חשבון לפקיד", הוא מספר, "הוא הציג את עצמו, קוראים לו שושן, ברוקר מפתח תקווה. הוא אמר לי שהוא עושה עשרה אחוזים בשנה, היום אם אני אפגוש מישהו שאומר את זה, אני אקום ואתחיל לבדוק את האישיו. אבל אז? האדם שהייתי לפני עשרים שנה והאדם שאני היום הוא לא אותו הדבר, המרחק הוא אדיר. לא פגשתי נוכלים ורמאים, לא היה לי מושג שהדבר הזה קיים".

על מנת להתחיל, אתגר נדרש להשקיע סכום כסף לא קטן. "אני כמעט מקבל התקף לב, אין לי סכומים כאלה", הוא מספר על הבקשה של שושן להשקיע עשרות אלפי דולרים, "היו לי שלושת אלפים דולר, אלה היו החסכונות שלי. הוא אמר לי: 'תשמע בגלל שאתה חבר של אח שלי אני עושה לך מערוף, אבל רק כנקודת התחלה - זה לא משתלם לי בכלל להתעסק איתך. אמרתי: 'תודה אלוהים, באמת תודה'".

לאחר שהעביר לו את הכספים, אתגר החל לקבל דוחות מפורטים אשר הציגו תמונת מצב חיובית. "אני אומר: 'בואנה, שיחקת אותה חיים', בדיעבד אני מסתכל על זה ואני רואה שזה 'חרטא', שזה דוח שכל אחד יכול לכתוב בבית", הוא מספר, "בכל חודש יש רווח, ואני מעביר עוד כסף ועוד כסף, ככל שהצלחתי מקצועית הכסף עבר כמעט ישירות אליו, כי לא היה לי מה לעשות עם הכסף. לא קניתי, לא שמתי בבנק, אמרתי: 'אני מרוויח על הכסף שלי יפה מאוד'".

כמה כסף שמת אצלו בסך הכל?
"עם השנים זה מסתכם בהשקעה של מאות אלפי שקלים".

אתגר שם את כלל החסכונות בידיו של שושן והקשר בינו לבין אחיו, ארז, הלך והתהדק יותר ויותר. אלא שאז הגיע המשבר הכלכלי העולמי, ואתגר ביקש משושן להוציא את הכסף שהשקיע - הוא בתגובה אמר כי תוך שבועיים הכסף יחזור לידיו. "הכסף לא מגיע. אחרי כמה ימים אני מקבל מייל ונהיה לי חושך בעיניים. הוא כותב: 'לכל המשקיעים לצערי הרב לאור המצב היום אין בידי לשלם'. אתה מרגיש שהדם יורד מהראש למטה, איזשהי חולשה, אין כלום חוץ מהתובנה שדפקו אותך".

אתגר חייג מיד לחברו הטוב, אך הוא הגיב כאילו דבר לא קרה. "התחלתי לכעוס עליו, הייתי במקום הכי פגיע וגרוע שיכול להיות", הוא מספר, "הייתה אפס התעניינות, אמרתי לעצמי: 'זה מוזר', גם התביישתי שאני, איש התקשורת, נפלתי בזה - איך דבר כזה קרה לי?". לאחר מכן הוא חייג גם כן לשושן. "שאלתי אותו: 'יש משהו שאפשר לעשות כדי להחזיר לי את הכסף?', הוא אמר לי: 'כן, תשקיע אצלי עוד כסף, אני אוכל לשחק בבורסה ולהחזיר לך את הכסף', לא האמנתי שאני שומע את זה".

ארז שלם (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
"ראיתי אותו במילואים. הצחיק את כולם". ארז שלם | צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

אז הוא פנה למשטרה. "הגשתי תלונה, ופגש אותי חוקר מאוד נחמד. הוא אמר לי: 'אתה היית חלק ממפעל הנעקצים של האיש הזה. שאנחנו מדברים על מיליונים רבים שנלקחו מאנשים ולא הושבו". הסתבר כי שושן אינו ברוקר, כי לעולם לא היה לו רישיון והיו כ-25 קורבנות בכתב האישום.

הדבר שינה את אופן השקפתו של אתגר על החיים. "העולם של מי שנפל קורבן לרמאות מתחלק לשני חלקים", הוא משתף, "השלב הראשון שהוא מאמין לבני אדם באמונה כמעט עיוורת, והשלב השני בו אתה כמעט לא מאמין לאף אחד".

הזמן עבר, התיק נגד שושן נגרר למרות שהוא הואשם בשורה של עבירות מרמה בנסיבות מחמירות - והקורבנות לא קיבלו את הכסף בחזרה. אתגר, בליווי מצלמה, החל לחכות לו מתחת לבית. בדיוק כמו בעימותים שאנחנו רואים על המסך, אתגר רץ אחרי מי שעקץ אותו - והוא ברח. "זה מדהים כי זה לפני 'המתחזים', אני עושה הרבה מאוד עימותים ופוגש הרבה מאוד נוכלים וזה בא מפה", מספר אתגר.

למה לקחת מצלמה?
"כדי לתעד את זה, חשבתי שאולי יום אחד אנחנו נראה את האיש הזה בפני כל העולם - שידעו להיזהר ממנו".

אתה מצליח להבין היום מה קרה?
"זה אחד מהדברים שמציקים לי ולשאר הקורבנות, עד היום אף אחד לא יודע מה קרה לכסף, לאן הלכו המיליונים. אחרי העימות חשבתי שאני אוכל לשים את הדברים מאחורי ושאני אשכח מזה, שאני ארגיש שהמעגל נסגר, אבל ככל שחלף הזמן הבנתי שאני עדיין כועס".

"יש לנו היסטוריה עמוקה, משותפת, עברנו כמה מהרגעים המכוננים של החיים שלנו ביחד", הוא ממשיך לשתף על מי שהיה חברו הטוב, מי שתלה בו את האמון שלו, "הוא היה חבר נפש ובאיזשהו מקום יש לו חלק בדבר הזה. עוד ועוד חברים של החבר שלי מספרים לי: 'הלכנו בעקבותיו ונפלנו'".

עד לאחרונה אתגר לא ידע אם לחברו היה חלק דבר. "הוא לא עשה איתי שיחה, לא הסביר לי מה קרה", הוא מספר, "מאז המקרה הזה אני לא בקשר איתו, לא מסוגל לדבר עליו, כשהוא מופיע בטלוויזיה אני לא יכול לראות אותו. כל מה שקשור לתחום הסטנדאפ אני מחקתי כאילו לא היה".

כדי להגיע לחקר האמת, אתגר החליט ליצור קשר עם מי שהגדיר במשך תקופה חבר נפש - והוא נפגש עם הסטנדאפיסט לאחר כמעט 15 שנים. "אתה זוכר מה סיפרת לי? איך שאני זוכר את זה בשלב מסוים התחלת לספר שאח שלך ברוקר מצליח שעושה תשואות מדהימות. בדיעבד אחיך לא ברוקר, בגלל לא מורשה לעשות את הדברים האלה. קיבלתי ממך את הרושם שאחיך הוא ברוקר לגטימי".

"מי ידע בכלל שהוא לא?", משיב ארז, "לא ידעתי בכלל שאין לו רישיון לזה, זה אח שלי, הוא לא ידפוק אותי. אני לא קשור לעבודה הזאת, אני לא מבין בזה. אני לא אשכח שיום אחד נתת לי מעטפה עם צ'ק ואמרת: 'קח תן לאח שלך', אמרתי לך: 'מה אתה רוצה ממני? תן לאח שלי'".

חיים אתגר (צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12)
ב-2015 חיים הגיע לשושן כדי להתעמת | צילום: מתוך "חשיפה", קשת 12

בשיחה נאמרו מילים קשות. אתגר הסביר לארז כי בלעדיו הוא לא היה מגיע לשושן, לאחיו, וכי לא היה מאמין לו. "אתה הכנסת אותי לזה, ואתה לא לוקח אחריות. אתה לא יודע איזה רמה של בגידה ישבה לי על הלב כל השנים. הרגשתי שהחבר הכי טוב בגד בי, שתקעת לי סכין בגב. בשום שלב לא קיבלת כסף מהדבר הזה?", הוא שואל וארז מגיב: "מעולם לא. אני יכול להבין את כל מי שכועס, גם לי היה מאוד קשה עם הדבר הזה שקרה. אני לא רציתי שום חלק בדבר הזה. נכון, התמודדתי עם זה לא טוב, אבל תחשוב שזה אח שעשה לנו את זה, למשפחה, אני זוכר שהתקשרת אלי כאילו אני עובד עם אחי. אח שלי ניצל אותי עם השם שלי".

אז הוא שחזר את ההסברים שאחיו נתן לו. "זה התחיל בהסברים טכניים. אז התחיל לחלחל לראש שיש פה בעיה קשה, הפסדתי המון כסף, בסביבות 300 אלף שקל, הוא שכנע אותי לא לקנות בית, לשים את הכסף אצלו. אבא שלי הוציא את כל הפנסיה במכה ושם את זה אצל אח שלי, מעל מיליון. אין יותר גרוע מהבושה, אבא שלי מת מזה, מדיכאון, כשהוא נכנס לכלא אמא שלי קיבלה מחלה קשה מאוד, הוא גמר את הבית. לקח לי שנתיים להבין מה קרה פה".

 אתגר שאל אותו מדוע הוא לא התנצל באותה עת. "אני הייתי כל כך בהלם, אני עדיין בהלם מזה, זה הולך איתי כל יום, זאת משפחה. זה השם שלי, השם של אח שלי, באותו הרגע לא יכולתי בכלל לתפקד עם זה, פחדתי לדבר איתך. הרגשתי לא נעים בגלל המצב, גם אם לא תמיד הראתי את זה, זה דבר שאתה קם איתו כל יום בבוקר, ולא עשיתי כלום. לך היה את הכעס, לי היה אסור לכעוס, זה אח שלי, יש לי שני בנים אם אחד מהם יעקוץ מישהו, אני ארצה שהם לא ידברו? אני ארצה שהוא ישנא אותו כל החיים?". על פי דבריו של ארז אחיו מעולם לא ביקש ממנו סליחה - אך הוא גם לא ציפה.

בסופו של דבר אחרי הסדר טיעון, שושן נידון לשש שנות מאסר. "כשהוא נכנס הייתה לי הקלה", סיפר ארז, "אפילו שמחתי קצת, ידעתי שעכשיו זה נגמר, ברור שזה לא מכפר על כלום, אבל זאת הייתה סוג של סגירת מעגל. אני רואה אותו באירועים, אשתי לא מדברת איתו עד היום, לא באה אפילו לחתונה של הבן שלו".

השיחה האמוציונלית בין השניים הוציאה לאור גם תחושות אחרות. "אני ממש התגעגעתי לשבת איתך", אמר ארז לאתגר בדמעות, "בעיקר לדבר איתך, לשמוע". "לא בא לי לבכות, אני חושב שהטלטלה הנפשית היא המניע המחולל לדבר הזה שאני נמצא בו היום. אנשים אומרים: 'למה אתה כזה אמוציונלי? למה אתה לא מוותר? יתנו לך בראש יום אחד - כי אני עברתי את זה - זה נתן לי תחושה שיש דברים משמעותיים שאני חייב לעשות", אמר אתגר.

"תמיד לקורבנות יש משפט: 'אני לא האמנתי שזה יקרה לי', אני מסתכל עליהם ואומר: 'זה קורה, זה קרה לי'", מסכם אתגר. אז, השניים חזרו לאותו מועדון סטאנדאפ בו הסיפור שלהם התחיל, ודיברו על השנים בהן החברות שלהם הייתה חזקה מכל, העלו זיכרונות מהימים שבהם הם צעדו את צעדיהם הראשונים והפכו למי שהם היום.

פנייה לתגובתו של שושן שלם נעשתה, אך זו טרם הגיעה עד להכנת התוכנית.