אטרקציות בצפון: הגנים הבאהיים בחיפה מוארים בלילה (צילום: איציק מרום)
יפים גם בלילה: הגנים הבהאיים | צילום: איציק מרום

הם נחנכו רשמית בעשור הזה, אך 19 הגנים הבהאיים המדורגים בחיפה נראים כחלק בלתי נפרד מהנוף החיפאי, כאילו היו שם מאז ומעולם. הגנים מקיפים את "היכל הבאב", אותו מקום מקודש שבו נקבר סייד עלי מוחמד, המכונה "באב" (כלומר, "שער") - האיש שייסד את הדת הבהאית לפני יותר מ-150 שנה. 

עושים: כדי לראות את הפלא הבוטני-הנדסי הזה לא מספיק להציץ מלמטה, משדרות הציונות, אלא ממש להיכנס פנימה – אם בסיור עצמאי (מוגבל ופחות מומלץ) ואם בסיור מודרך. כך או כך, הגנים מתוכננים בצורה של קשתות וקווים מעגליים, צורה שנועדה למטרה אחת: למקד ולהעצים את המקדש הנמצא בתחומם, להסיט אליו את מלוא תשומת הלב. הרבה סימטריה, והרמוניה מושלמת. בדיוק כמו אורח החיים של הבהאים. לשם כך, אגב, פועלים כאן מדי יום עשרות גננים. מי שרוצה לבקר בגנים באופן עצמאי, בלי להודיע לאף אחד ובלי להצטרף לקבוצה, יכול לבקר ב"טרסה 19" (הכניסה מרחוב יפה נוף 61), באזור סביב "היכל הבאב" (כניסה משדרות הציונות 80) ובכיכר הכניסה (מתחת לטרסה מספר 1, אליה מגיעים מצומת הרחובות הגפן-בן גוריון).
בחרתם ללכת על סיור מודרך? הסיור אורך לא יותר משעה וכולל ירידה במאות מדרגות (לא מומלץ לבעלי ריאות וברכיים חלשות). אגב, גם במסגרת הסיור המודרך אי אפשר להיכנס ל"היכל הבאב" הקדוש. אז לא משנה מאיזו כניסה תגיעו או אם אתם בסיור מודרך או לא - אין ספק שהתחושה שיעניקו לכם הגנים התלויים היא תחושת חו"ל אמיתית. רק מבט אל האופק החיפאי יזכיר לכם שאתם עדיין כאן, בלבנט.
לסיום, זכרו שמדובר במקום קדוש: הגיעו בלבוש צנוע, אין להכניס חיות מחמד, אין לשאת נשק, ואסור להכניס אוכל למתחם הגנים.

אוכלים: מומלץ להתענג על אחת המסעדות או בתי הקפה בשדרות הציונות, הצופות אל הגנים מלמטה.

מגיעים: ישנן כמה דרכי הגעה. ראו בגוף הכתבה.

ברוכים הבאים: חובבי מקומות קדושים ומי שידו אינה משגת להגיע לגני ורסאי.

פתוחים: טרסה 19 וכיכר הכניסה פתוחים בכל יום בשעות 17:00-9:00. אזור היכל הבאב (ולא ההיכל עצמו) פתוח בכל יום בשעות 12:00-9:00.

מדברים: לתיאום סיור מודרך, טלפון 04-8313131.

גולשים: דרך אתר העמותה לתיירות חיפה.

משלמים: לא.