בית יער נורבגי

מי שאוהב להתעורר משירת הציפורים מוזמן לעשות את דרכו לבית העץ הטרי Woodnest Treehouse. אפשרות הלינה הייחודית ממוקמת במרחק כחצי שעה הליכה מהעיירה אודיה (בנורבגית: Odda) שבסוף הפיורד השני הארוך ביותר בנורבגיה, ובין שניים מהפארקים הלאומיים הגדולים ביותר בנורבגיה, הארדנגרווידה (Hardangervidda) ופולגפונה (Folgefonna). מחלונות בית העץ תוכלו להשקיף על נופי פיורד הארדנגר (Hardanger) וממנו לצאת לטייל בין בסביבות הקרחונים בהם מתגורר השכווי הלבן, מקור תזונה העיקרי של העיט הזהוב ובאזורי היערות תמצאו גם פפיון שדות, צבאים אדומים, שכווי שחור, שכווי ענק ונקר לבן-גב. בית העץ הקטן (15 מ״ר) מתאים ללינה של עד ארבעה אנשים. הבית מחובר לחשמל ומצוייד במטבחון קטן, כיריים, מקרר קטן, אינטרנט אלחוטי מהיר, אסלות ומקלחות, ואפילו הסקה תת-רצפתית ובתוכו ימצאו האורחים גם חומרים טבעיים מתוצרת מקומית כגון סבון רחצה נטול כימיקלים ושאור טרי.

מיאמי ביץ׳: פארק פסלים תת מימי

חברת האדריכלות OMA תבנה פארק פסלים תת-מימי לאורך רצועת החוף של מיאמי ביץ׳. פרויקט האמנות ReefLine מבקש להעלות את המודעות לדרך שבה שינויי האקלים גורמים לעליית פני הים ולנזק שנגרם לשונית האלמוגים בעיר החוף, והגישה לחלק מהמיצגים בו תתאפשר בשנורקלים בלבד. לפרויקט גויס צוות הכולל ביולוגים ימיים, חוקרים, אדריכלים ומהנדסי חוף, ואוצרת אותו חימנה קמינוס (Ximena Caminos) הארגנטינאית.

התוכניות של OMA לפארק הפסלים כוללות שונית מלאכותית בעומק 6 מטרים ובמרחק של כ-250 מטר מהחוף, המורכבת מצורות גאומטריות עשויות בטון או אבן גיר שיפוזרו לאורך 11 ק״מ. המבנים יספקו לספוגים ואלמוגים שטחי גידול, ובעתיד תיבחן האפשרות להשתיל אלמוגי-מעבדה כדי לחזק את המגוון הביולוגי. גם יצירות האמנות שיותקנו בפארק הפסלים ישחקו תפקיד בהרחבת השונית, כשהאמנים הנבחרים יעבדו עם המדענים על היצירה. OMA תרמו אף הם יצירת אמנות: מדרגות לולייניות מתפתלות. יצירת אמנות נוספת שפורסמה עד כה היא פקק תנועה של האמן הארגנטינאי ליאונרדו ארליך (Leandro Erlich), גרסה תת ימית של המיצב שלו Order of Importance, שכלל 66 פסלי מכוניות ומשאיות מכוסות חול.

עבודות הבנייה צפויות להתחיל בשנה הבאה והן יושלמו בשבעה שלבים, הראשון צפוי להסתיים בדצמבר 2021.

OMA (הדמיה: OMA)
הדמיה: OMA
OMA (הדמיה: OMA)
הדמיה: OMA

קולומביה: התגלתה "הקפלה הסיסטינית של הקדמונים"

שנה לאחר הגילוי הראשוני הותר לפרסום כי במעמקי האמזונס התגלתה יצירת אמנות אדירת מימדים ומלאת פרטים שצוירה על פי ההערכות על ידי בני האדם הראשונים באמזונס לפני האדם הראשונים באמזונס. "הקפלה הסיסטינית של הקדמונים" מצוירת על סלעים אדירים לאורך 13 ק״מ ובה עדויות לציביליזציה דרום אמריקאית שאבדה מן העולם ותיאורים של בעלי חיים שנכחדו בעידן הקרח, כמו המסטודון, קרוב משפחה פרהיסטורי של הפיל שלא נראה כ-12 אלף שנה; הפלאולמה, למה עתיקה ונכחדת; עצלני ענק וסוסים מעידן הקרח.

אף על פי שהתגלית עצמה אירעה לפני כשנה, נשמרו הממצאים בסתר בשעה שצולמו לסדרה תיעודית חדשה של ערוץ 4 הבריטי. הסדרה Jungle Mystery: Lost Kingdoms of the Amazon צולמה בשטחי המריבה בין לוחמי הגרילה של FARC לממשלת קולומביה, שנפתחו לצוותי מחקר בזכות הסכם הפסקת האש שנחתם אחרי חמישים שנות מלחמה, אך עדיין נדרש אישור על מנת לעבור בטריטוריה בבטחה. היצירה התגלתה על ידי צוות חוקרים בריטי-קולומביאני שמקבל מימון ממועצת המחקר האירופית באזור מרוחק וכמעט בלתי נגיש של אגן האמזונס הצפון-מערבי הקולומביאני: רכס הרי סראניה דה לה לינדוסה (Serranía de la Lindosa). "האתר כל כך חדש שאפילו אין לו עוד שם", סיפרה הארכיאולוגית, החוקרת ויוצרת הסדרה אלה אל-שמאחי (Ella Al-Shamahi) ל- Observer וציינה שיידרשו דורות ללמוד את הציורים האלו.

Jungle Mystery: Lost Kingdoms of the Amazon עלתה לאוויר ב-5 בדצמבר, הפרק על הקפלה הסיסטינית ישודר ב-12 בדצמבר בבריטניה.