ב-26 ליוני, 1927, נפתחה בקוני איילנד שבניו יורק רכבת ההרים "ציקלון"- לימים, אחד מסמליה החשובים של העיר. אגדות רבות סופרו על הרכבת הזאת, מבלים רבים בילו עליה ואנשים רבים שמעו עליה - זאת לא סתם רכבת הרים, זאת אגדה שעדיין חיה. ועכשיו, 85 שנה אחרי זה, הרכבת חוגגת יום הולדת ומציעה נסיעה עליה ב–25 סנט, כמו בימים הנהדרים ההם. הדבר היחיד שכנראה השתנה מאז זה רק האנשים שמפעילים אותה.
מדי בוקר, מגיעים עובדי הרכבת, ובודקים שאין שום חבלות בעץ ממנה היא בנויה – כן, זו אותה רכבת מקורית משנת 1927, והיא עדיין עובדת. הרכבת הזאת אינה העתיקה ביותר ובטח שלא הגבוהה ביותר במדינה, אך יש בה קסם אחר. היא מסמלת את המעמד העולה בארה''ב – לפחות אז בשנת 1927. בנוסף, הנוסטלגיה שסביבה מעניקה לה מנה הגונה של רומנטיקה. עד שנות החמישים הרכבת הייתה ידועה בעיקר כאתר השעשועים היחיד של העיר ניו יורק.
הרכבת כוללת עליות וירידות בלבד, ואורך המסלול שלה הוא 2,640 רגל - דקה וחמישים שניות נסיעה של הנאה מובטחת לכל מבלה. "הרכבת הייתה חייבת להיות איטית באזורים מסוימים", אומר מנהלת אתר הרכבת היום, "אחרת היא פשוט הייתה מתעופפת ונוחתת איפשהו בים".
יותר רוטטת מאשר מהירה
למרות שכבר היו בה אסונות בעבר – כיאה לרכבת הרים בת 83 שנה, הרכבת עוברת בדיקת בטיחות שלוש פעמים בשנה. מסילות העץ, לעומת הפלדה, נותנות למבלים הרגשה יותר חיה, מן רטט טבעי והאנרגיה בשיאה. אמנם הרכבת קצת סדוקה והצבע קצת ירד, אבל האנרגיה נשמרת. כ-250,000 איש עולים עליה מדי שנה מרחבי המדינה והגלובוס כולו בחודשים אפריל עד אוקטובר.
בשנת 1991 הרכבת נכנסה רשמית לרשימה הלאומית של המקומות ההיסטוריים בארצות הברית, ועל פי עיתון ניו יורק טיימס, צ'ארלס לינדברג, שהיה האדם הראשון שטס טיסת סולו, מעל האוקיינוס (טיסה טראנס אטלנטית) אמר: "החוויה ברכבת ההרים הזאת, הציקלון, הייתה יותר עוצמתית יותר מטיסה במהירות שיא".
פסגת הפחד
אבל בניגוד לרכבת ההיסטורית בקוני איילנד, יש רכבות אחרות בעולם, כמעט בכל מדינה, ששברו שיאים, מהירויות וגבהים, והן מציעות לכם הנאה או פחד - שני רגשות שמתמזגים יחדיו כשמדברים על רכבות הרים. אז קדימה - תחגרו חגורות, אנחנו יוצאים לדרך: קבלו את חמש רכבות ההרים המטורפות בעולם.
מכת ברק: קינגדה קה | פארק הסיקס פלאגס, ניו ג'רזי
לא מספיק שרכבות הרים מפחידות בשל היותן רכבות הרים, ולא מספיק שהרכבת הספציפית הזאת מפחידה בשל היותה הרכבת המפחידה בעולם (לפחות לפי חובבי הפארקים), גם הטבע נחלץ כאן לעזרתה והופך אותה לממש מבעיתה.
הקינגדה קה היא רכבת ההרים הגבוהה בעולם, והיא מטפסת לגובה של 456 רגל בשיאה. בשנת 2005 עברה הרכבת שיפוץ מלא, אך לצער הנוסעים (או דווקא לשמחתם), בשנת 2009 פגע ברק ברכבת וגרם לה נזק נוסף. עכשיו, תנסו אותה.
סופרמן - הבריחה מכוכב קריפטון | סיקס פלאגס, קליפורניה
אם היו אומרים לי שרכבת ההרים הזאת נכנסה לרשימה רק בזכות השם שלה, הייתי מקבל זאת. אבל מסתבר שלא השם הוא זה שזיכה אותה בכרטיס כניסה לאוסף הרכבות המפחידות בעולם.
התיאור הכמעט מדויק למסע שעוברים הנוסעים ברכבת זו הוא מסע הבריחה של סופרמן מהכוכב בו נולד אל עבר כדור הארץ. הרכבת מגיעה למהירויות של 160 קמ''ש וגובה של 415 רגל, ותאמינו לי, כל קמ''ש פה מורגש.
הרכבת ממוקמת בפארק הסיקס פלאגס בקליפורניה, והיא צבועה, איך לא, בצבעי מדיו של גיבור העל – האהוב על כולנו (גם על חובבי באטמן). הרכבת מדהימה ביופיה, חזקה בכוחה, מפחידה בשיאה, אז למה אתה מחכים?
סילבר סטאר: אירופה פארק, ראסט, גרמניה
הסילבר סטאר היא חזקה יותר, מהירה יותר, גבוהה יותר ובכלל, הכל יותר מאשר כל רכבת הרים אחרת באירופה. רכבת ההרים, שהוקמה בשנת 2002 ונמצאת בפארק אירופה בגרמניה, מעניקה למבלים בה, הצמאים לפחד טוב בדמות אדרנלין, את כל מה שהם ציפו והרבה מעבר.
העלייה הגבוהה ביותר ברכבת מתנשאת לגובה של 239 רגל מעל פני הקרקע והירידה משם תהיה במהירות 130 קמ''ש. כאמור, הפחד בשיאו – אבל גם האדרנלין עולה יחד איתו.
פורמולה רוסה | עולם הפרארי, אבו דאבי, איחוד האמיריות
אז ראינו כבר כמה רכבות מהירות בחיים, ראינו רכבות גבוהה, ראינו רכבות חזקות, אפילו על הרכבת המהירה ביותר באירופה עברנו. אבל אחרי שנעלה על ה"פורמולה רוסה" נשכח את הכל. מהירויות כאלה אין בעולם, ולא סתם היא זכתה לתואר – רכבת הההרים המהירה בעולם.
הרכבת מגיעה למהירות של 240 קמ''ש בפחות מחמש שניות, וזה לא תוך כדי סיבוב בין הרים ומדבריות בלב אבו דאבי, אלא בתוך פארק על מסילות ברזל שמסתובבות ומסתנפות סביב עצמן בצורה שנוגדת כל הגיון. אגב, רק כדי להבין את מידת המהירות, כשתגיעו לשם תתבקשו להרכיב משקפי מגן (בכל זאת, 240 קמ''ש), וגם האינסטינקטים קצת פחות פועלים במהירות כזו, ולעיתים חרקים יכולים להיכנס לתוך העיניים.
אז'אניקה | פוג'י קיו איילנד - פוג'יוושידה, יאמאנאשי, יפן
הרכבת הבאה נכנסה לרשימה לא בגלל המהירות שלה, לא בגלל הגובה שלה ולא בגלל הכוח שלה. הרכבת הזאת נמצאת כאן בגלל היצירתיות שלה. מתכנניה חשבו מה הכי מפחיד נוסעים ברכבות הרים לאורך זמן ומה אפשר לעשות שונה. רמז: הם מצאו.
הייחודיות של רכבת ההרים הזאת, היא הניידות של מושביה. רגילים לאחוז בכיסא בכל הכח בזמן שאתם עפים מצד לצד? ובכן, כאן הכיסא לא יעזור. מדובר בפחד תלת ממדי – הכיסאות הם חלק מן הנסיעה, ועושים גם כן, מלבד המסלול של הרכבת, סיבוב של 360 מעלות למשך כל אורכה. סחרחורת אתם אומרים? במקרה הטוב.