בנמל התעופה (SAB) Juancho E. Yrausquin מסלול הנחיתה באורך 400 מטרים בלבד, עובדה שהופכת את המקום לנמל התעופה המסחרי הקצר בעולם (מסלול בנתב"ג למשל הוא באורך של מעל 3 ק"מ). הוא ממוקם באי הקריבי סאבא (Saba), לטייסים המגיעים אליו יש מרווח קטן לטעות, פחות ממטר מפריד בין קצה המסלול לבין צלילה למי האוקיינוס.

המסלול הזעיר הפך עם השנים לגביע הקדוש עבור חובבי התעופה, אבל הוא גם גלגל ההצלה של סאבא, מאחר והוא מושך תיירים ומוציא מקומיים הזקוקים לטיפול רפואי. המסלול מופיע על אחד מבולי הדואר של האי, ובחנות המזכרות בכפר ווינדוורדסייד (Windwardside) מוכרים חולצות טריקו עליהן כתוב "שרדתי את הנחיתה בסאבא!". כדי להגיע לסאבא אפשר לשוט במעבורת, אבל הטיסה, שמופיעה לעתים קרובות ברשימות של "הנחיתות המפחידות בעולם", נעשתה לאטרקציה תיירותית בפני עצמה. 

הטיסות שאורכות 15 דקות מהאי סנט מארטן (Sint Maarten), מתבצעות במטוסי השירות דה de Havilland Canada DHC-6 Twin Otters עם 19 מושבים, שנועדו לשרת שדות תעופה מאתגרים ולעצור במהירות, יתרון שמתגלה ברגע שהגלגלים נוגעים במסלול של סאבא.

סאסא -  (צילום: Martin Sun, shutterstock)
המסלול הקצר הפך עם השנים לאטרקציה | צילום: Martin Sun, shutterstock

נדרשת קבוצה מוכרש של טייסים מאומנים במיוחד כדי לטוס לאי, כאשר ווינאייר (Winair), שבסיסה בסנט מארטן היא חברת התעופה היחידה המפעילה טיסות סדירות אל האי ומחוצה לו. הטייס הוותיק קפטן רוג'ר הודג' הוא מדריך הצי, ואימן כל אחד מהטייסים: "ברגע שבחור עבר הכשרה מלאה ואנחנו מרוצים, אנחנו מודיעים למבצעים שנולד עוד טופ גאן. ככה אנחנו קוראים להם", הוא אומר.

הודג' ממשיך ואומר כי "טיסה לסאבא נעשית קצת סוערת לפעמים, אבל על ידי הידיעה מה לעשות, אנחנו גורמים לזה להיראות פשוט ורגוע". מצבים סעורים אלה כרוכים בתרחישי חירום רגילים כמו כשל במנוע, אך ישנם שיקולים נוספים בשל קוצר המסלול והשיפוע שלו כלפי מטה. יש גם מגבלות משקל ומהירות הרוח, כמו גם נהלים הקשורים למזג אוויר גשום. אם המסלול רטוב, לא יתקבל אישור לנחות עליו, מכיוון שעל מסלול קצר כל כך אין מקום לטעויות.

איי סאבא, איים שלא הכרתם, קרדיט אימג'בנק טינסטוק (צילום: אימג'בנק)
ישנם גורמים רבים שיש להתחשב בהם לפני הנחיתה | צילום: אימג'בנק

"כטייס אני פשוט אוהב להגיע לסאבא כי זה הזמן שבו אתה מפעיל את הניסיון שלך", אומר הודג'. "תמיד יש אדרנלין שמגיע בגלל שנוסעים ואנשים על הקרקע צופים בך, אבל אתה פשוט חייב להטיס את המכונה הזו".

אין מקומות ישיבה מוקצים ולכן חובבי תעופה המחפשים מבט מעיני הטייס צריכים להידחק קודם כדי לתפוס את המושב החם - 1B - ממש בחזית באמצע המטוס. בלי שום דלת שמפרידה בין תא הטייס לתא, זה ממש לשבת בין הקפטן לקצין הראשון.

רוב ההייפ התעופתי של סאבא סובב סביב הנחיתה, אבל האי שומר פרץ אחרון של אדרנלין למי שממריא. הכביש הראשי בעל השם הלא מקורי, The Road, מציע את נקודת התצפית המושלמת על שדה התעופה, והאמיצים יכולים לצפות בטיסה הממריאה לפני ההמראה שלהם.

המטוס משתמש בכל אורך המסלול וממש ברגע האחרון מתרומם כשכמעט כבר לא נותרת קרקע מלפנים. לרגע נדמה שהוא יורד לכיוון המים, לפני שהוא ממריא עם רעש חזק לשמיים לשמחת הטסים. זו אולי אות כבוד לומר ששרדת את הנחיתה בסאבא, אבל הריגוש של ההמראה מנמל התעופה למקום משלו בדירוג ה"מפחידים בעולם".