אין תמונה
גבירות חולמות להיות משרתות, אדונים חולמים להיות עבדים

התחפושת - ובעיקר המסכה – מאפשרת לנו לצאת מהשגרה היומיומית שלנו, להפשיל את הדמות בה אנחנו מוכרים בחברה, לעטות דמות אחרת ולהתעלם לחלוטין מכל מהעכבות. המסכה מציעה שחרור מוחלט ופראי, נטול התחשבות בקודים חברתיים, בגבולות או באיסורים.

חברות האדם הקדומות הבינו את החשיבות הטמונה בחגיגות האלה, והגדירו אותן כפולחנים מסורתיים, בהם מתחפשים במשך מספר ימים ופורקים כל עול. באמצעות הקרנבלים שחררו האנשים את הלחץ האישי והחברתי, את עול החיים הקשים, עול השלטון ועול מעמדות החברה. החגיגות היוו מעין היתר חברתי לעשיית מעשים אסורים או בלתי מקובלים, והיו פרק-זמן מוגדר ומוגבל מראש של אנדרלמוסיה וכאוס.

הקריביים: האדונים מתחפשים לעבדים ושפחות

באיים הקריביים במאה השמונה עשרה, לדוגמא, היו בעלי האחוזות הלבנים מורחים עצמם במשחות שחורות ומתחפשים לעבדים שלהם. הנשים הלבנות המגונדרות היו מתחפשות לשפחות, ומדמיינות שהן המשרתות החושניות שבעליהם היו שוכבים איתן במשך כל השנה.

בקרנבל של טרינידד מתאפיינת שריקת הפתיחה – הז'ובה – בתלבושות של שדים ובהתנהגות פרועה ברחובות, הכוללת מריחת בוץ וצבע על הגוף ועל גופם של עוברים ושבים, וכן תנועות מיניות מגונות ואפילו אקטים מיניים מדומים בפרהסיה.

קרנבל בטרינידד (יח``צ: רונן רז)
אקטים מיניים מדומים בפרהסיה. הקרנבל בטרינידד | יח``צ: רונן רז

במועדונים סגורים בריו דה ז'ניירו מגיעות החגיגות של ההומוסקסואלים והקוקסינלים ליחסים ארוטיים המוניים ופרועים לקראת בוקר, בחסות קצף הממלא את המועדונים עד מעל לגובה המותניים. לא פלא שלקראת חגיגות הקרנבל בברזיל יוצאים המארגנים בפרסומים על חשיבות השימוש בקונדום.

חוגגים את בוא האביב

באירופה נחגגו הקרנבלים לקראת בוא האביב, בפברואר ובמרץ. הם ייצגו באופן סמלי את סופה של התקופה הקרה והחשוכה ואת בריאתו של סדר חיים חדש. עם הזמן, אומצו החגיגות על ידי מוסדות דת ושלטון שהוסיפו להם סממנים דתיים ומיהרו לנכס אותם למען תועלת המנגנון השולט. למעשה, הקרנבלים של הכנסייה הקתולית באירופה הם שהולידו את הקרנבלים של אמריקה - בניו אורלינס, בקובה ובטרינידד – ואפילו את הקרנבל הידוע ביותר המתקיים מדי שנה בברזיל.

חגיגות הקרנבל ברחבי העולם שמוצאן מהעולם הקתולי מסתיימות בחדות בתום היום השלישי בשבוע, אי שם בחודש פברואר. יום הרביעי שמגיע לאחר מכן נקרא יום רביעי של אפר, ובו בקיצוניות הפוכה מתחיל האבל על צליבתו ומותו של ישו הנוצרי. הכאוס מסתיים והסדר החדש מתחיל בבת אחת.

בחגיגות הטמבורס של סאן חואן בוונצואלה, מסתיימות החגיגות הפרועות של האוכלוסייה השחורה באזור החוף בטבילה מסורתית לפנות בוקר במי פלגים קרים, והתפכחות מהירה מהאלכוהול והריקודים המיניים.

אין תמונה
תרקדו, כי מחר נגמרת המסיבה
אין תמונה

* הכותב הוא מנכ"ל ומדריך טיולים ראשי בחברת "אקו טיולי שטח"

 >> תמונות מהממות מקרנבלים בכל רחבי העולם

>> ברזיל זה לא רק קרנבל: יש משהו מיוחד בחופים שלה