מצב חירום הוכרז אתמול (רביעי) בנמל התעופה סכיפהול באמסטרדם - זאת בעקבות אירוע ביטחוני חריג טייס חברת אייר אירופה לחץ בשוגג על קוד החטיפה לפני שעמד להמריא למדריד. על אף שהטייס מיהר להודיע שההתראה נעשתה בטעות, במקרים כאלה לא לוקחים סיכונים וכוחות ביטחון גדולים נפרסו בשדה התעופה והוכרז מצב חירום עד אשר כל הנוסעים ואנשי הצוות הורדו בשלום מהמטוס.
בהולנד עדיין חוקרים את המקרה ואת הנסיבות שהובילו אליו, אך באיגוד הטייסים ההולנדי לא מחכים לתוצאות הבדיקה וטוענים שהמקרה שהתרחש אתמול הוא חמור שחייבים לקחת את הטייס לחקירה בהקדם על מנת לרדת לשורש העניין. "לא ייתכן שטייס עושה טעות כזו", אומר וילם שמיד, יו"ר איגוד הטייסים באירופה. "צריכים לקרות לא מעט פעולות כדי לשדר אות מצוקה".
מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako
איך קורה שטייס מכריז בטעות על אירוע חטיפה? במטוסים אין כפתור יעודי למקרים כאלה, היות ולחיצה על כפתור פשוט תוביל ככל הנראה ללא מעט טעויות אנוש. מה שכן יש במטוסים זה מכשיר בשם טרנספונדר, שבו ניתן להזין תדרים שונים שכל אחד מהם מציין ומעביר מסר אחר. כך למשל, אם מזינים למכשיר את הקוד 7700 - זה מדווח למגדל הפיקוח על מצב חירום כללי. 7600 - זה קוד לאובדן קשר בטיסה, והתדר 7500 - משמעותו חטיפה.
"ככל הנראה מה שקרה זה שהטייס התכוון לכייל תדר אחר", מסביר איציק גרב, טייס בכיר באל על, "מכשיר הטרנספונדר, מלבד שידור של אותות מצוקה שונים, מעביר גם תדרים של זיהוי ובקרה רגילה למגדל הפיקוח. ניתן להניח שהטייס ניסה לכייל תדר שיגרתי שרצה להעביר לפני ההמראה, אך כייל את התדר הבינלאומי לחטיפה. למשל במקום 8500 נלחץ לו 7500".
"לא סתם זו השיטה לציין חטיפה. במקרה שהחוטף נמצא בקוקפיט, הטייס יכול לעלות בקשר ולטעון שהכל בסדר כדי לא להדאיג את החוטף, אך כל עוד הוא שלח את אות המצוקה, בשדה התעופה יכנסו לכוננות עד שיראו בעיניים שהכל בסדר".
לא המקרה הראשון
על אף שמקרים כאלה הם נדירים, זו לא הפעם הראשונה שטייסים מדווחים בטעות על חטיפה. בשנת 2012 התרחש מקרה דומה באותו שדה התעופה כשטייס שהמריא ממלגה בדרכו לאמסטרדם, דיווח על חטיפה באוויר. שני מטוסי קרב הוקפצו והמטוס זכה לאבטחה כבדה עד שנחת והתברר שהכל בסדר.
לפני שנה טייס של חברת התעופה אריאנה איירליינס, שהיה בדרכו לטוס מדלהי שבהודו לקנדהאר שבאפגניסטן, מצא את עצמו באירוע חטיפה שגרם להקפצת כוחות הביטחון מבלי שהיה באירוע כזה בפועל.
עוד מקרה דומה התרחש גם במטוס של חברת התעופה של ערב הסעודית שהיה בדרכו לפיליפינים.