לא צריך הרבה כדי להרוס חופשה בחו"ל, מספיק שמשהו קטן אחד משתבש והנה הפנטזיה של שקט ושלווה אוטופית הולכת קיבינמט. ברוב המקרים צריך פשוט להשלים עם זה, אבל לפעמים – מישהו צריך לשלם. מדי שנה מוגשות לבית המשפט לתביעות קטנות בישראל מאות תביעות של אזרחים נגד חברות תעופה וחברות נסיעות, על עוגמת נפש שנגרמה להם במהלך טיסה או שהיה בבית המלון שעליהם שילמו במיטב כספם. מרבית התביעות מתקבלות ולכל הפחות מסתיימות בהסכם פשרה, כך שהשורה התחתונה היא כזו: מרגישים שנגרם לכם עוול? שווה בכל מקרה להתלונן ולהילחם. הנה כמה מהחופשות המסויטות שחוו נוסעים ישראלים והתביעות שהוגשו בעקבותיהן.

זהירות, עגלה בדרך

התובע: א', 55, מדריך טיולים ותיק ללונדון, שראה הרבה דברים בחייו והוביל קבוצות רבות לבירה הבריטית, אך לעולם לא האמין שייאלץ להגיש תביעה נגד חברת תעופה.

הנתבעת: חברת אל על.

כתב התביעה: המקרה הלא שגרתי התרחש לפני כשש שנים, כאשר א' סיים הדרכת קבוצה בבירת אנגליה וטס איתה בחזרה בטיסת אל על מלונדון לישראל. במהלך הטיסה הדיילים החלו בהכנות לחלוקת ארוחת ערב לנוסעים ולרוע המזל, בשלב מסוים עגלת המזון הכבדה ניתקה ממקומה, "דהרה" במהירות רבה לתוך מרכז המטוס ופגעה ברגלו של א'. כתוצאה מהפגיעה סבל א' מכאבים חזקים ברגלו אשר הלכו והתעצמו במהלך הטיסה וכאשר המטוס נחת בתל אביב, א' פונה מיידית לבית החולים לקבלת טיפול רפואי. הוא אושפז בחדר מיון והרופאים אבחנו בקרע מניסקוס ברגלו. כעבור כמה ימים שוחרר א' מבית החולים כשהוא מוגבל בתנועותיו, סובל מכאבים ברגלו ומתקשה לתפקד. "לפני המקרה הייתי בריא לגמרי, עצמאי, פעיל מאוד", הוא מספר, "ומאז אני מוגבל בתנועות". אל על התנערה מאחריותה למקרה אבל א' לא ויתר, ובאמצעות עו"ד ערן טל הגיש תביעת נזיקין לבית משפט השלום בתל אביב. בכתב התביעה נטען כי אל על אחראית לתאונה ודייליה התרשלו בכך שלא דאגו לקשור את עגלת המזון כראוי ועל פי כל הנהלים.

פסק הדין: השופט פסק לא' פיצוי של 183 אלף שקל.

נוסע במטוס נוסעים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מה קורה כשעגלת המזון טסה במסדרון? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

טיטניק, גרסת שנות האלפיים

התובעים: 930 נוסעים שרכשו בקיץ 2007 חבילת נופש של ארבע לילות בספינת התענוגות "נסיכת החלומות".

הנתבעת: חברת "כספי הפלגות קרוז", שבבעלותה הספינה.

כתב התביעה: הפרסומים דיברו על ספינת קרוז מפוארת עם מגוון שכלולים ותענוגות שתשייט בקפריסין, רודוס וטורקיה. אלא ששייט התענוגות החל בשורה של תקלות בתשתיות האנייה: מערכת מיזוג האוויר פעלה לסירוגין, לא היו מים במקלחות ומערכת הביוב הציפה את החדרים. "זה היה בלתי נסבל, לא יכולנו לנשום", סיפרה אחת הנוסעות. "לא היו מים בתאים במשך כמה שעות, המעליות לא עבדו, היה תור ארוך לשירותים – זה לא היה נופש אלא סיוט". וזה עוד כלום: בעיצומה של ההפלגה מטורקיה לרודוס התעוררו הנוסעים בבהלה כאשר החלו לשמוע רעשים עזים שבוקעים מבטן האנייה. לתדהמתם נבקעו שני חורים גדולים בבטן האנייה והיא נטתה על צידה והחל לשוט באיטיות רבה. "היו די מבוהלים ופחדנו שהאנייה עומדת לטבוע", שיחזר אחד הנוסעים, "אמרו לנו שנכנסו מים".

למזלם של הנוסעים בסופו של דבר הצליחה האנייה להגיע לאחד הנמלים בטורקיה כשהספינה מקרטעת לחלוטין, אך בכך לא תמו צרותיהם של הנוסעים. הם ארזו את המזוודות, עזבו את האנייה והובטח להם שיועברו לבתי מלון, מה שלא קרה. לאחר שעות ארוכות של המתנה הם הוסעו לשדה התעופה ברודוס ומשם הוטסו לישראל. מרבית הנוסעים הזועמים הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד החברה, בדרישה לפצותם על הסיוט ועוגמת הנפש שנגרמה להם. החברה הגישה כתב הגנה בו ביקשה לדחות את התביעה בנימוק שמדובר בתקלות זניחות, וכי החורים שנבקעו מהאנייה היו בגדר אירועים לא צפויים שלא בשליטתה ושאין לה שום אחריות למה שאירע.

פסק הדין: השופט איתן הורנשטיין קיבל את תביעת הנופשים ופסק פיצוי שסכומו הגיע ל-1.5 מיליון שקל. הוא דחה את טענות החברה וציין כי היא לא התריעה בפני הנוסעים על התקלות שעלולות להתרחש במהלך ההפלגה, וכי יש לה אחריות לשרשרת המחדלים ולכן עליה לפצות את הנוסעים (2,500 שקל לכל נוסע). "צרכן הרוכש הפלגת נופש ומשלם במיטב כספו זכאי לקבל תמורה הולמת, בה יפעלו כסדרם השירותים בתא הנוסעים, לא רק עם תחילת ההפלגות אלא גם במהלכה", כתב בפסק הדין. בנוסף חויבה החברה להחזיר לנופשים גם את הסכום ששילמו על ההפלגה, כ-350 דולר (1,400 שקל, במונחים של אז), ואף לשלם לנוסעים הוצאות משפט בסכום של כחצי מיליון שקל. החברה הגישה ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון, אך לפני כשנה וחצי דחו את השופטים את הערעור.

אלא שבפועל, כשבע שנים אחרי, הנוסעים עדיין לא קיבלו את כספם, וכך גם עו"ד ערן טל שייצג את רובם בתביעה. "החברה פשטה את הרגל", סיפר עו"ד טל, "אין לה נכסים ואין ממה לשלם לנוסעים ולעורכי הדין. אנחנו מנסים לאתר נכסים או כספים השייכים לחברה או לבעלים כדי שהנוסעים יקבלו חלק מהפיצוי, בינתיים ללא הצלחה". "זה סיפור עצוב מאוד", מוסיף אחד הנוסעים, "סבלנו, שילמנו כסף עבור 'נופש', ובסוף זכינו במשפט, אבל אנחנו לא יכולים לקבל אפילו אגורה. התייאשתי מהסיכוי לראות כסף".

סיפון ספינה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"פחדנו שהאנייה עומדת לטבוע" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

הג'ינס היקר ביותר בעולם

התובע: דני (שם בדוי), 35, עובד בחברת הייטק ממרכז הארץ שטס לפני כחמש שנים מארצות הברית לישראל.

הנתבעת: חברת התעופה.

כתב התביעה: כמה דקות לאחר שהמטוס המריא, הרגיש דני שמשהו נדבק למכנסי הג'ינס שרכש כמה ימים לפני כן בכלבו בניו יורק, וגילה שהמכנסיים הוכתמו במסטיק שהושאר על המושב. דני התלונן בפני הדיילות וצוות הטיסה על הנזק שנגרם למכנסיו, אך הם טענו שלא מדובר באחריות שלהם, ושהיה עליו לבדוק את הכיסא לפני שהתיישב. דני לא ויתר והגיש תביעה קטנה נגד חברת התעופה שכן לדבריו, לג'ינס נגרם נזק בלתי הפיך ולכן על חברת התעופה לפצותו. הוא צירף את החשבונית על רכישת הג'ינס ותבע פיצוי של 3,000 שקלים.

פסק הדין: השופט קבע שעובדי החברה אכן התרשלו בכך שלא סרקו את המושב וניקו אותו, ופסק לתובע פיצוי של 2,000 שקלים.

צו 8 ביוון

התובעים: 18 חברים טובים ממרכז הארץ, שהזמינו לפני כשנה וחצי נופש לחג הסוכות בבית מלון באי כרתים, חלקם הורים לתינוקות.

הנתבעת: חברת הנסיעות, שאישרה את הזמנתם של הנוסעים.

כתב התביעה: כאשר הגיעו הנוסעים למלון הם קיבלו ארבעה חדרים במקום שמונה, בנימוק שהחדרים שהזמינו טרם התפנו. הנופשים שחשו אי נוחות גדולה הועברו לארבעה חדרים, ונאלצו להצטופף ולישון על גבי מיטות מתקפלות. רק כעבור יומיים הם קיבלו את ארבעת החדרים האחרים. "אמרו לנו שהייתה בעיה בצנרת, במערכת הביוב, כל פעם סיפור אחר", מספר אחד מהם. "במשך יומיים ישנו על גבי מיטות מתקפלות בצפיפות גדולה ובלי פרטיות, הרגשתי כמו במילואים. עם כל הכבוד, הגעתי לנופש ולא למילואים". הנוסעים תבעו את חברת הנסיעות בבית משפט השלום בתל אביב בסכום של 33 אלף שקלים, בגין עוגמת נפש. החברה, מנגד, טענה כי הנוסעים פוצו ושוכנו בחמש סוויטות מפוארות עם נוף לים.

פסק הדין: השופט פסק כי מדובר בתקלה ומחדל שמחייבים את חברת הנסיעות והספק בפיצוי הנוסעים, והנוסעים פוצו ב-9,000 שקלים.

חדר במלון (צילום: M, Thinkstock)
הזמינו שמונה חדרים, קיבלו ארבעה | צילום: M, Thinkstock

נופש חמישה כוכבים בלי מלון

התובעים: עשרות ישראלים, שרכשו לפני כחמש שנים חבילת נופש של חמישה ימים לבית מלון חמישה כוכבים באנטליה שבטורקיה.

הנתבעת: חברת נסיעות, אשר הציגה לנוסעים תמונות יפות של המלון, מה שגרם לנוסעים להאמין שהם טסים לנופש מהאגדות.

כתב התביעה: כגודל הציפיות, גודל האכזבות: קבוצת הנופשים הגיעו למלון ועיניהם חשכו: הם גילו שמדובר באתר בנייה, שכן בנייתו של המלון שהיה אמור להיות המפואר ביותר באנטליה לא הסתיימה והם הוכנסו לחדרים מאולתרים. "בחדרים לא היו מזגנים והכל היה מלט ואבק", סיפר אחד הנופשים. "המיטות היו מאובקות, המעליות לא הותקנו, אתה פותח את החלון ורואה פועלים, היינו בהלם". "לא היו מים חמים במקלחות", סיפר נוסע אחר, "שלא לדבר על מים בברזים שבקושי זרמו". וזה לא נגמר כאן: גם בניית חדר האוכל, כך התברר להם, כלל לא הסתיימה והם נשלחו לאכול במסעדה מרוחקת. עשרות המשפחות הזועמות הגישו תביעות לבית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע ובתל אביב נגד חברת הנסיעות.

פסק הדין: פיצויים של 5,000 שקל לכל משפחה על עוגמת נפש ואי אמירת אמת בפרסום.

אמאל'ה, רעלה

התובעים: קבוצה של כ-80 נוסעים ערבים מצפון הארץ, שרכשו חבילות נופש לבית מלון חמישה כוכבים באנטליה שבטורקיה.

הנתבעת: חברת הנסיעות.

כתב התביעה: כשהגיעו הנוסעים לבית המלון בעיר, מנהל המלון סירב להכניסם בנימוק שהנשים בקבוצה לבשו רעלה (חיג'אב) והדבר עלול לגרום לבהלה ולהברחתם של הנופשים האירופים. "עד שהן לא יסירו את הרעלה - אתם לא נכנסים למלון", התעקש המנהל. הגברים בקבוצה דחו על הסף את בקשת מנהל המלון והתעקשו להיכנס פנימה עם נשותיהם כשהן לבושות ברעלה. לטענתם, חברת הנסיעות והספק לא ניסו לסייע להם ובלית ברירה הם נאלצו לשלם על מלון פחות טוב כדי לא להישאר זרוקים ברחוב. "כל הטיול שלנו נהרס, הרגשנו מושפלים", הסביר אחד הנוסעים. "אף אחד לא אמר לנו שיש נוהל כזה בבתי מלון באנטליה. אנחנו לטורקיה לא חוזרים".

פסק הדין: התיק עדיין בדיונים, שכן החברה הודתה שהמלון אכן מסרב להכניס נשים עם רעלות וגינתה את התופעה, אך טענה שהנופשים הועברו למלון אחר ברמה זהה. בית המשפט יצטרך להכריע מה גודל הפיצוי לו זכאים הנוסעים.

צדיקים בסדום

אלא שלצד סכסוכים כאלו, בהם מסרבות החברות הגדולות להודות באשמה ומנסות להסיט את האש לכיוונים אחרים, ישנם גם מקרים בהם חברות הנסיעות לוקחות אותה על עצמן ומפצות את הנוסעים בצורה כזו או אחרת על עוגמת הנפש.

כך למשל, זוג דתיים מדרום הארץ תיכנן לפני כשנה נופש באוסטריה וגרמניה, והזמין דרך חברת נסיעות בתי מלון ואכסניות. "אמרו לנו שמדובר באכסניות נוער שנמצאות בעיירות קטנות באוסטריה, שהן ברמה גבוהה", סיפר צ', אך כשהגיע יחד עם אשתו לאחת האכסניות בשעות הערב, חשכו עיניהם. התברר להם שמדובר באכסנייה נוצרית השייכת למנזר בעיירה, כאשר בחדרים הם אף הבחינו בצלבים ובתמונות של ישו על הקירות. "היינו בהלם מוחלט", מספר צ', "בגלל שזו הייתה שעת לילה מאוחרת לקחנו את השמיכות וכיסינו את הצלבים והתמונות של ישו". למחרת הם התקשרו לחברת הנסיעות, זעמו על כך ודרשו פיצוי. החברה החליטה לפצות אותם בלילה במלון ארבעה כוכבים בווינה.

והנה מקרה ביזארי למדי: עשרות ישראליים טסו לפני כשלוש שנים לטיול מאורגן בן 23 יום בתאילנד. הם ביקרו בבנגקוק, קוסומי, פתאיה, צ'אנג מאי והגיעו לבסוף לאי פוקט בשעת לילה מאוחרת. הנופשים העייפים עלו עם המזוודות לחדרים וכשירדו ללובי לשתות משקאות קלים ולאכול ארוחת ערב, הבחינו בתנועה ערה של גברים ונשים שעולים ויורדים מחדרי המלון, תנועה שנמשכה לאורך כל הלילה. אחד הנוסעים החליט לבדוק את העניין והתברר לו שהנהלת המלון אפשרה לזונות מקומיות לשכור חדרים במלון בתקופות שאין בו עומס, כדי שיוכלו לארח בהם לקוחות. "אי אפשר היה לישון", הוא מספר, "היה רעש, צעקות, לקוחות שעישנו סמים, זונות שעלו וירדו במדרגות. במקום מלון חמישה כוכבים קיבלנו מלון זול, בית זונות ממש, מלא בג'וקים, עכבישים ואפילו נחש שחדר לאחד החדרים". המדריך הנבוך החליט, בעצה אחת עם חברת הנסיעות, להעביר אותם למלון אחר ואיכותי יותר. החברה אף החליטה לפצות כל אחד מהנוסעים בסכום של 200 דולר, כולל הנחה בטיסה שיזמינו באמצעותה.