1. גיליתם שההזמנה במלון לא קיימת או שהמלון נמצא במקום אחר מזה שראיתם ברשת
אחרי שסיימתם להתעצבן כדאי להיות פרקטיים. אם הזמנתם את המלון דרך סוכן נסיעות, יש לעדכן אותו בהקדם על התקלה. "ייתכן שלסוכן הנסיעות יש יכולת להפעיל לחץ על ספקי השירות בחו"ל", אומר עו"ד זאב פרידמן מהמועצה לצרכנות.
מעבר לכך, מהרגע שגיליתם שהדברים אינם כפי שהם אמורים להיות - תעדו הכל. "ככל שתחזרו עם תיעוד מפורט יותר ותראו את הפער בין מה שהובטח לכם למה שקיבלתם - יגדל הסיכוי שייענו לדרישת הפיצוי שלכם", אומר פרידמן. את התיעוד כדאי לבצע גם במהלך ביצוע ההזמנה. "אם הבטיחו לכם מלון עם מזגן או חדרים צמודים בגלל הילדים, כדאי שהסוכן יציין זאת בהזמנה. עשו צילומי מסך של המלון מהאתר שבו הזמנתם, הקליטו שיחות עם סוכני הנסיעות ומוקדי השירות כדי שיהיה לכם תיעוד להבטחות בעל פה", מסביר פרידמן.
בנוסף, שמרו את הקבלות של כל ההוצאות שנאלצתם לספוג בשל התקלה, כמו נסיעות במונית או עלויות של שיחות טלפון עם הסוכן בישראל.
כדי למנוע מצב שתישארו ללא חדר בשל אובר־בוקינג במלון, כדאי גם להתקשר בעצמכם למלון כמה ימים לפני הנסיעה, ולבקש אישור בכתב לכך שרשום על שמכם חדר במלון.
מתי האחריות לבעיות כאלה היא של סוכן הנסיעות?
תקלות יכולות לקרות. לפי פרידמן, בבית המשפט תידון בעיקר השאלה האם לסוכן הנסיעות היתה דרך לדעת על התקלה מראש, וגם מה ניתן ללקוח בתמורה. "אם הלקוח שילם על מלון במרכז העיר וקיבל מלון מחוץ לעיר - בהחלט ראוי שהסוכן יקח על עצמו את מלוא האחריות למה שקרה, וגם בתי המשפט רואים זאת כך ומפילים את האחריות עליו", אומר פרידמן. "אבל אם נתנו ללקוח בתמורה מלון דומה בסביבה של המלון המקורי אז לא בטוח שבית המשפט ילך לקראתו, כי רוב הסוכנים שומרים לעצמם בחוזה את הזכות לשנות את בית המלון לאחר בתנאים דומים. במקרה שהסוכן ביצע הזמנה מול המלון וקיבל אישור, הוא לא יהיה אחראי אם יהיה אובר־בוקינג או אם המלון תקין אך אם קיימת תקלה נקודתית, כמו בעיה במיזוג האוויר.
"ואולם, אם המלון בהרצה, או שנמצא תקופה ארוכה בשיפוצים - סביר להניח שאלה דברים שהסוכן ידע עליהם ומחובתו לעדכן את הלקוח עליהם".
2. אתם זקוקים לטיפול רפואי או לאשפוז בזמן השהות בחו"ל .
אם לא דאגתם לביטוח נסיעות לפני שהמטוס המריא, צפויות לכם הוצאות כספיות של עשרות עד מאות אלפי דולרים. מרבית הציבור הישראלי מפעיל את ביטוח הנסיעות שלו לחו"ל דרך חברות כרטיסי האשראי שמציעות פוליסה בסיסית בחינם, והמורחבת היא בתשלום, או דרך קופות החולים. בשני המקרים הפוליסות שייכות לחברות ביטוח שונות כמו AIG, כלל, הראל ואחרות.
ראשית, אל תסתפקו בביטוח החינמי שמציעות חברות האשראי, מכיוון שבפוליסה החינמית קיימת מגבלה על הכיסוי היומי בגין אשפוז והוצאות רפואיות – מגבלה שלא קיימת בביטוח המורחב שבתשלום. אם תבחרו בפוליסה החינמית, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם חובות על עשרות אלפי דולרים מכיוון שעלות יום אשפוז כוסתה רק חלקית על ידי חברת הביטוח, ושאר העלות תושת עליכם.
אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה, כולסטרול, או כל בעיה רפואית אחרת, אתם צריכים לבחור פוליסת ביטוח בתשלום שתכסה את טיפולכם הרפואי במקרה שהבעיה תחמיר בחו"ל. זו מוגדרת כמצב רפואי שבגינו המבוטח היה בטיפול רפואי, תרופתי, השגחה או אשפוז רפואי במהלך שישה חודשים שקדמו לנסיעה שלו.
זכרו, גם אם רכשתם את הפוליסה דרך קופת החולים, החברה שמבטחת אתכם לא מודעת לבעיות הרפואיות שלכם, ויש לעדכן את החברה שדרכה הזמנתם את הפוליסה.
3. הטיסה התעכבה או בוטלה
אם הטיסה בוטלה בנסיבות שלא היו בשליטתו של מפעיל התעופה, כמו ענן וולקני, השבתה, שביתה מוגנת או הצורך במניעת חילול שבת וחג - לא מגיע לכם פיצוי. לעומת זאת, אם הטיסה בוטלה או המריאה בעיכוב של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה - תהיו זכאים לפיצוי כספי של 1,250–3,000 שקל (לפי המרחק מהיעד), מזון ושתייה בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה למשך הלילה, שירותי הסעה למלון ושירותי תקשורת של טלפון ואינטרנט.
תהיו זכאים גם להחזר כספי בגין הכרטיס או לכרטיס טיסה חלופי, אבל במקרה הזה יש אותיות קטנות - אם תבחרו בכרטיס חלופי, יוכלו ספק הטיסה או סוכן הנסיעות להפחית במחצית את סכום הפיצוי הכספי, וזאת בתנאי שהלקוח נחת ביעד החדש באיחור של עד שש שעות (לפי מרחק הטיסה) לעומת מועד הנחיתה המקורי. אם האיחור בנחיתה יהיה ממושך יותר, תעריף הפיצוי יהיה מלא.
עם זאת, לא תמיד כשהטיסה מבוטלת מגיע לכם פיצוי. אם הודיעו לכם על ביטול הטיסה מראש, והציעו טיסה חלופית, יש תנאים מסוימים שבהם לא תראו כסף מהביטול. כך, למשל, אין פיצוי כספי אם הודיעו על הביטול לפחות 14 יום לפני המועד או אם הודיעו על ביטול הטיסה פחות משבעה ימים לפני המועד הנקוב בכרטיס, ומועד ההמראה של הטיסה החלופית הוא עד שעה לפני מועד הטיסה המקורי, ומועד הנחיתה עד שעתיים לאחר מועד הנחיתה המקורי.
גם אם הודיעו על הביטול 7–14 יום לפני המועד הנקוב בכרטיס ומועד ההמראה החדש הוא עד שעתיים לפני מועד הטיסה המקורי ומועד הנחיתה עד ארבע שעות לאחר מועד הנחיתה המקורי - לא תקבלו פיצוי.
אבל לא רק לטיסות מבוטלות מגיע פיצוי. אם הטיסה איחרה להמריא בחמש־שמונה שעות — תקבלו החזר כספי או כרטיס טיסה חלופי. גם אם הטיסה הוקדמה בחמש־שמונה שעות תוכלו לקבל פיצוי - אם ההודעה על כך היתה פחות מ–14 יום לפני מועד הטיסה.
4. כרטיס האשראי אבד או נגנב
אם איבדתם את כרטיס האשראי, זה לא אומר שלא תוכלו לחזור הביתה עם מזוודה מלאה בשופינג. ברגע שהבנתם שהכרטיס נעלם, צרו קשר עם מוקד החירום של חברת כרטיסי האשראי והודיעו על מה שקרה. לחברות כרטיסי האשראי מאפשרות משלוח של כרטיס אשראי חלופי לכתובת מדויקת בחו"ל בתוך ימים ספורים. עלות השירות בלאומי קארד היא 50 דולר, בוויזה כאל - 33 דולר, ובישראכרט - 18 דולר.
אם אין אפשרות להמתין כמה ימים להגעת הכרטיס, ניתן לבצע העברה בנקאית מישראל לחו"ל. ניתן לעשות זאת דרך הבנקים בישראל תמורת עמלה שמשתנה מבנק לבנק: בבנק הבינלאומי העמלה היא 0.175% מהסכום המועבר עם סכום מינימום של 25 דולר; בדיסקונט - 0.35%, עם מינימום של 26.5 דולר: בבנק הפועלים העמלה היא 0.19%, עם סכום מינימום של 30 דולר; על העברה של עד 600 דולר בבנק לאומי נגבית עמלה של 10 דולרים, ובסכום גבוה יותר נגבית עמלה של 0.225%; ובבנק מזרחי טפחות - 0.175% עם מינימום 8 דולרים. לכל עלויות אלה מתווספת עמלת המרה משקלים למטבע חוץ.
אפשרות נוספת היא להעביר מזומן דרך שירות Western Union, הניתן בין היתר בסניפי הדואר. ביצוע ההעברה פשוט - ממלאים טופס בדואר עם פרטי מקבל הכסף, משלמים במזומן בשקלים סכום שמומר לפי שער המחאות והעברות למטבע חוץ, ובתוך מספר דקות, כל עוד סניף Western Union ביעד המשלוח פתוח, אפשר למשוך את הסכום בחו"ל בדולרים או במטבע מקומי. העמלה, שמחושבת לפי היעד והסכום שנשלח, נגבית מהשולח. כך, על משלוח של
400 דולר לארה"ב, העמלה היא 32 דולר, ועל משלוח של 1,000–1,250 דולר העמלה היא 55 דולר.
לצד כרטיס האשראי, אפשר להצטייד בכרטיס נוסף נטען, אותו מציעים הבנקים, שניתן להטעין מרחוק. כרטיס זה יכול לשמש ככרטיס ביטחון למקרה שכרטיס האשראי הראשי ייגנב, לכן רצוי לא לשים אותו בצמוד לכרטיס האשראי, אלא בתיק אחר או במזוודה.
עלות טעינה של כרטיס האשראי של כאל, המונפק בדואר, היא 20 שקל; בבנק דיסקונט ובנק הפועלים על כל טעינה גובים 3–3.5 שקלים, אך יש דמי הנפקה חד־פעמיים של 10 שקלים בבנק הפועלים ודמי כרטיס של 19.8 שקל על הטענה ראשונה בדיסקונט; בבנק לאומי הכרטיס הנטען פטור מעמלת טעינה והנפקה.
5. הדרכון אבד באמצע הטיול
אם הדרכון שלכם אבד או נגנב, גשו למשטרה המקומית ולשגרירות ישראל ביעד שבו אתם נמצאים והצהירו על המקרה - רק כך יוכלו להנפיק לכם תעודת מעבר שתאפשר לכם לחזור לישראל. בנוסף, תצטרכו לשלם 140 שקל עבור התעודה, להציג שתי תמונות פספורט עדכניות ולהגיע עם מסמך ישראלי מזהה כלשהו שלכם. לכן, לפני היציאה לטיול, חשוב לצלם את העמודים הרלוונטיים בדרכון ולשמור אותם במקום מוחבא במזוודה או לסרוק אותם ולשמור קובץ שלהם במייל.
הסבך הביורוקרטי לא יסתיים ברגע שתנחתו בישראל. אם הדרכון שלכם אבד בחו"ל, גם כשתחזרו לישראל לא תוכלו להנפיק לעצמכם דרכון חדש באופן מיידי, ותעודת המעבר תלווה אתכם במשך תקופה של כשנה. רק במקרים חריגים ינפיקו לכם דרכון לפני תום השנה הזו. תעודת המעבר לא תמנע מכם לצאת ולהיכנס מישראל בחופשיות, אבל הבעיה היא שתעודת מעבר מחייבת מכם להנפיק אשרת כניסה לכל מדינה בעולם.
6. המחשב הנייד או המכשיר הסלולרי נגנבו או אבדו
אם דאגתם לעשות הרחבה לפוליסת הביטוח לסלולרי או למחשב הנייד לפני הנסיעה, והמכשיר אבד או נגנב - מצבכם עגום פחות. "סכום הפיצוי שישולם עבור מחשב נייד הוא כיתר הכבודה - סכום מינימלי שברוב המקרים לא יכסה את עלות המחשב. לכן, במידה שמתכוונים לקחת לחו"ל מחשב נייד יש לרכוש הרחבה ייעודית, שמגדילה את סכום הפיצוי", אומרת חן חנימוב, אחראית תחום נסיעות לחו"ל ותאונות אישיות ב–AIG.
לפי תנאי הפוליסה, היא תהיה תקפה רק במידה שהמחשב הנייד או הסלולרי, שכלולים בקטגוריית דברי ערך עם חפצים כמו תכשיטים ומצלמה, אבדו או נגנבו כשהיו צמודים אליכם או בתיק שנמצא עמכם. כלומר, אם השארתם את המחשב הנייד או הסלולרי במכונית או במלון - לא תקבלו פיצוי. כדי לתבוע את הביטוח בגין גניבה של מחשב נייד או סלולרי עליכם להתלונן במשטרה המקומית ולצרף את דו"ח המשטרה לתביעה.
ההשתתפות העצמית עבור מחשב נייד מסתכמת בדרך כלל בכ–100 דולר, ויש גם סכום מקסימלי שמשתנה בין חברות הביטוח. כך, למשל, בהראל הכיסוי המקסימלי למקרה כזה הוא 2,000 דולר ובחברת AIG הוא 2,500 דולר.
ההשתתפות העצמית עבור סלולרי בהראל היא 200 דולר והכיסוי המקסימלי הוא עד 750 דולר.
במקרה של אובדן או גניבת מכשיר הסלולר, חשוב ליצור קשר עם מוקד שירות הלקוחות בישראל כדי שיחסמו את הקו. חשוב לדווח בהקדם האפשרי, מכיוון שאם במקרה של גניבת מכשיר בישראל הגנב ינהל כמה שיחות במסגרת חבילת הדקות שלכם, אך העלויות של שיחות של מכשיר ישראלי בחו"ל יכולות להגיע בתוך שעה לאלפי שקלים, וחברות הסלולר לא יוותרו על סכומים כאלה.
7. עיכוב בקבלת המזוודות או אובדן שלהן
מרבית חברות התעופה שפועלות בישראל שותפות לאמנת מונטריאול, שקובעת כיסוי מקסימלי של כ–1,700 דולר במקרה של אובדן מזוודה. עם זאת, בחברות התעופה טוענים כי את מרבית המזוודות הם מצליחים להחזיר לנוסעים בתוך כמה שעות. בזמן הזה, שהנוסע כוסס ציפורניים בציפייה למזוודה, כל חברת תעופה מתנהלת באופן שונה ומציעה החזרים כספיים על ציוד בסיסי שנרכש על ידי הלקוח לפי הנהלים שלה.
כך, למשל, בחברת אל על מחלקים ערכות נוחות עבור ההתארגנות הראשונית עד שהמזוודה תאותר, שמכילות מברשת שיניים, מסרק ופיג'מה. במידה שהמזוודה לא אותרה בתוך שעות ספורות, הנוסע יכול לרכוש בגדים וכל דבר שיזדקק לו להצטיידות ראשונית סבירה של עד 48 שעות, ויקבל החזר כספי עם הצגת קבלות של עד 100 דולר.
בחברת ארקיע אומרי כי "ההחזר הוא בהתאם לקבלות שהנוסע מציג שנראות לנו כהוצאות סבירות. הכל לפי הנסיבות. אחרי 24 שעות כל מקרה נבחן לגופו, כשהמקסימום הוא אמנת מונטריאול".
בחברת לופטהנזה הנוסעים יכולים לקנות בגדים ולקבל עליהם החזר של 50%, והחזר מלא עבור מוצרי טואלטיקה והלבשה תחתונה. גם כאן יופעל שיקול דעת לגבי הסכום המקסימלי של ההחזר בהתאם לקבלות שיוגשו.
האחריות של חברות התעופה לכבודה מוגבלת, ולכן עדיף לא ישים חפצים יקרי ערך, כמו תכשיטים או מסמכים, במזוודה שנשלחת לבטן המטוס, ועבור חפצים יקרי ערך כדאי לרכוש פוליסת ביטוח ייעודית.
* סוכני הנסיעות נגד המלונאים: מעדיפים סוכנים
* מלון חדש יוקם בטבריה בהשקעה של 70 מיליון שקל