להיות כבר בתוך המטוס ורק אז להבין שההמראה מתעכבת יכולה להיות תובנה מתסכלת להפליא. הנוסעים מוגבלים בחלל הקטן, לעתים קרובות ללא בידור מספק, גם המזגנים לא תמיד פועלים כי המנועים מושבתים וקשה לתכנן את הזמנים, בייחוד אם אחר כך יש לכם טיסת המשך. ואם להוסיף על התסכול, ברגע שנכנסתם למטוס, לא ייתנו לכם לצאת חזרה אל הטרמינל כשהשאלה הגדולה היא למעשה מדוע.
שון טיפטון, מומחה לנסיעות ודובר איגוד סוכני הנסיעות הבריטיים (ABTA), חושף את הסיבה בשיחה עם סקיי ניוז, ומסביר כי התכלית של האיסור לצאת מהמטוס היא העובדה שהוא יכול לקבל אישור המראה בכל עת. במקרים כאלה, לעיתים קרובות קשה לקבוע את אורך העיכוב המדויק, וייתכן כי לטיסה תוצע משבצת תוך שעה. לדברי המומחה, המטוס חייב להיות מוכן להמריא ברגע שמתפנה משבצת זמן (סלוט), מה שהופך לבלתי אפשרי אם הנוסעים מפוזרים בנמל התעופה ומסביב לשער העלייה למטוס.
>> לא רק לגיקים של תעופה: 25 שאלות על מטוסים שכל אחד חייב לדעת את התשובה עליהן
"הורדת נוסעים תגרום לעיכובים גדולים עוד יותר"
טיפטון מציין שהטיסה עלולה להחמיץ את המשבצת שלה אם יהיה צורך להמתין לעלייה מחדש של כל הנוסעים. "הורדה של כולם תוביל לעיכובים גדולים עוד יותר", הוא אומר, ומדגיש כי יהיה צורך לחזור על נהלי העלייה מחדש למטוס כדי להבטיח שכל הנוסעים נמצאים. "זה כמובן מעצבן לשבת במטוס ולהיות תקועים שעתיים או שלוש, אבל זה בעצם לטובת הנוסעים", מוסיף טיפטון.
בישראל, לרוב, חברות התעופה יפעלו על פי כללים בדומה לאלו של משרד התחבורה האמריקאי (DOT), שבהם חברות התעופה אינן רשאיות להחזיק בנוסעים בטיסה פנימית על המסלול במשך יותר משלוש שעות וטיסה בין לאומית יותר מארבע שעות, למעט כמה חריגים (כמו במקרה והטייס סבור שקיימות סיבות בטיחותיות). כאשר העיכוב נמשך עד לנקודת השעתיים, חברת התעופה חייבת לספק לנוסעים מים וחטיף, כמו בר גרנולה. חברות התעופה חייבות גם להבטיח לנוסעים גישה לשירותים פעילים, לכל טיפול רפואי הכרחי, ושהטמפרטורה תהיה נוחה בתא.
גם באירופה מותר לנוסעים לצאת מהמטוס אחרי חמש שעות של המתנה על המסלול, למרות שטיפטון אומר שעיכובים המגיעים לאורך שכזה הם נדירים. בטיסות לטווח קצר, אם העיכוב הוא יותר משעתיים, חברות התעופה מחויבות לספק כיבוד.