האם לטייסים יש טלוויזיות קטנות בתא הטייס שבהן הם יכולים להשתמש כדי לצפות בסרטים? או שהם מקפלים את המושבים לאחור ונמנמים? ארגון Cockpit Association מתאר מה הטייסים באמת עושים במהלך הטיסה. איך זה נראה, במיוחד בקווים ארוכי טווח – ואיך הם מבלים בזמן ההפסקות שלהם.
מספר הטייסים בטיסה ארוכת טווח משתנה בהתאם לתנאים החוזיים של חברת התעופה ולדרישות רשות התעופה, כפי שמסבירה ליילה בלאסרי, טייסת ודוברת עיתונות של איגוד הטייסים הגרמני.
"צוות הטיסה מתוגבר לטיסות בדרך כלל ממרחק של יותר מ-4,200 מיילים ימיים. לדוגמה, טיסות ללא הפסקה מגרמניה לחוף המזרחי של ארה"ב מתבצעות עם שני טייסים. בטיסות ללא עצירה לחוף המערבי של ארה"ב, מוצבים שלושה טייסים: קברניט, קצין ראשון (טייס המשנה) וקצין שני".
>> "מיץ כחול": השפה הסודית של הדיילות והטייסים נחשפת
>> לא חשוב אבל מאוד מעניין: 21 שאלות על מטוסים שתמיד רציתם לדעת את התשובות עליהן
בזמן טיסה ארוכת טווח, יש בדרך כלל שני טייסים בתא הטייס במהלך שלב השיוט. בינתיים, מחוץ לתא הטייס, לטייס השלישי יש הזדמנות לנוח לחלון זמן מוגבל. בשלב טיסת השיוט, הטייסים עוקבים אחר מערכות המטוסים וצריכת הדלק, וגם תנאי מזג האוויר לאורך מסלול הטיסה מוערכים.
"תנאי מזג האוויר יכולים להשתנות אד-הוק בטיסות ארוכות טווח, אז אתה צריך לפקוח עין", אומרת בלאסרי. "טייסים מאופיינים במודעות מצבית בולטת. כלומר, הם יודעים בכל עת אילו שדות תעופה לאורך מסלול הטיסה שלהם יתאימו לשמש כשדות תעופה חלופיים במקרה הצורך. זה עשוי להיות נחוץ בתקרית של מקרה חירום רפואי על הסיפון למשל".
הטייס פטריק בידנקפ אומר כי "במהלך טיסה ארוכת טווח אתה למעשה רק מנהל הטיסה. מעל גובה מסוים צריך להפעיל את הטייס האוטומטי. בתור טייס אני מפקח על המערכות, מסלול הטיסה ורמת הדלק. אם אתה רוצה לאכול ולשתות אתה יכול לעשות את זה בכל עת, ואפשר לעזוב את מושב הטייס. אני גם מקפל לאחור את משענת הגב ועוצם עיניים. תנומה יכולה להיות טובה מאוד לתחושת הרעננות. כמובן שאני גם אוהב לצלם תמונות מתא הטייס, אבל דבר אחד בטוח: תמיד יש טייס ער!".
צפו בסרטון הטיסה של הטייס פטריק בידנקפ:
מתי ואיפה טייסים יוצאים להפסקה?
לדברי בלאסרי, הטייסים בדרך כלל מחליטים ביניהם מתי ומי לוקח הפסקה. משך ההפסקה תלוי במסלול, כך שלמשל בטיסה של עשר שעות לכל טייס יש הפסקה של כשעתיים וחצי עד שלוש שעות. "האופן שבו טייסים יכולים לבלות את ההפסקה שלהם תלוי בחברת התעופה. חלקם מציעים מה שנקרא "תאי מנוחה" לצוותים, שהם מתקני שינה נפרדים מתא הנוסעים. עם זאת, ישנן חברות תעופה אחרות שאין להן מתקני שינה מובנים נפרדים לצוות. במקרה זה, מושב אחד שמור לצוות במחלקת עסקים, אותו ניתן להפריד משאר תא הנוסעים באמצעות וילון”.
בטיסות ארוכות עוד יותר, כמו מסינגפור לניו יורק, שאורכת כמעט 19 שעות, יש אפילו שני צוותים מלאים על הסיפון: ארבעה טייסים ושני צוותים בתא הנוסעים. "אפשר בעצם לומר שככל שהטיסה נמשכת זמן רב יותר, יש צורך בצוות נוסף. זאת, בין היתר, בהפסקות המנוחה המגיעות לאחר מספר שעות מסוים. ואז צריך גם לקחת בחשבון את אזורי הזמן השונים, שיש להם השפעה על הקצב הטבעי של הגוף", מסבירה בלאסרי.