אין דבר משמח יותר מאשר טיסה שבה הטייס פונה לכל הנוסעים ומודיע: "מזג האוויר הטוב גרם לכך שהטיסה שלנו תנחת מוקדם יותר מהצפוי". המשפט הזה גורם לכולם להרגיש שחברת התעופה עשתה עבודה טובה ומשכיחה את חווית הטיסה שיכולה להיות לעתים לא נעימה. אבל מסתבר שמאחורי המשפט המעודד הזה, מסתתר טריק פשוט אך מהותי, שבגללו אנחנו לא צריכים לשמוח כל כך מהר.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
מחקר שנמשך 26 שנים (1990-2016) ובחן לא פחות מ-160 מיליון טיסות ברחבי העולם, מצא שעל אף שהמטוסים הפכו למשוכללים יותר וחדישים יותר, זמני הטיסה בפועל דווקא עלו עם השנים. למעשה, זמני הטיסה ב-2016 עלו בממוצע של 8 דקות לעומת 1990. יחד עם זאת, חברות התעופה הגדילו את הדיווח על זמני הטיסה שנאמרים לנוסעים בזמן גדול יותר, כדי לאפשר לעצמן גמישות ואת היכולת להגיד: "הגענו לפני הזמן".
ולמה הנתון הזה צריך להטריד אותנו? כי על ידי שינוי ההכרזה על זמני ההגעה, חברות התעופה יכולות לשמור על עצמן מפני איחורים ותביעות מצד נוסעים, להכריז על עצמן כמדוייקות ולגרום לנו לחשוב שהן טובות יותר מכפי שהן באמת. "השיטה הזו של חברות התעופה הביאה להקטנת כמות העיכובים, למרות שבפועל זה ממש לא ככה", נכתב במחקר. "חברות התעופה אמנם מגיעות מוקדם יותר ביחס ללוחות הזמנים שהן מציינות, אבל זה רק בגלל שהן הגדילו משמעותית את הזמן שהן מדווחות עליו לנוסעים. בפועל, כיום, אנחנו מבלים יותר זמן באוויר מאשר בעבר".
בפעם הבאה שחברת התעופה מתפארת בכך שהיא מהמדוייקות בעולם, או שהטייס מכריז בגאון שהצליח להקדים את לוח הזמנים, קחו בחשבון שכנראה זה נובע מהעובדה שהחברות עוזרות לעצמן להגיע לנתונים הללו. וככה בדיוק מעצבים דעת קהל.