כולם יודעים שדיסני וורלד הוא "המקום הקסום ביותר עלי אדמות", כשכל ארבעת הפארקים עמוסים עד אפס מקום באטרקציות מרגשות, מופעים ואוכל משובח. אתר הנופש של דיסני באורלנדו שבפלורידה הוא אחד היעדים הפופולריים בתבל, כאשר ממלכת הקסם (The Magic Kingdom) היא פארק השעשועים המתוייר ביותר עם ממוצע של כ-20 מיליון מבקרים בשנה.
אבל לצד כל הקסם, זה לא סוד שחופשה בדיסני וורלד היא עסק יקר להפליא שלא כולם מסוגלים לעמוד בו, וזה עוד לפני הטיסות והבזבוזים האחרים של מי שמגיע מרחוק. עם השנים, הנושא הזה רק החמיר, והותיר רבים בתהייה האם משפחה ממוצעת יכולה בכלל להרשות לעצמה להגיע לכאן. אין ספק שאתר הנופש נאלץ להשתנות ולהתפתח בשנים האחרונות, בעיקר בשל מגיפת הקורונה המתמשכת ובעיות בשרשראות האספקה, מה שאומר שבדומה ללא מעט עסקים ברחבי העולם, גם המחירים שלו עלו, והרבה.
לכל אלה תוסיפו גם את ההתנצחויות הפוליטיות האחרונות של החברה עם מדינת פלורידה, או אם לדייק עם המושל רון דה-סנטיס, לגבי חוק זכויות ההורים בחינוך, או בכינויו "חוק האל תגידו גיי". כך, בהיותה תומכת נלהבת של הצד הליברלי-פרוגרסיבי בארה"ב, דיסני גינתה את החוק החדש בפלורידה שאוסר על דיבור בבתי הספר עם ילדים עד כיתה ד' על ענייני זהות ונטייה מינית. צעד זה הוביל את פלורידה להסיר את האוטונומיה הפיסקלית והרגולטורית המיוחדת של דיסני בדיסני וורלד, כך שלמעשה היא תיאלץ כעת לשלם מיסים כבדים הרבה יותר, שיובילו שוב לעליית מחירים, מאחר והחברה צפויה להיכנס לחוב של מיליארד דולר בעקבות ההחלטה.
רכבת הרים של הוצאות
כשממלכת הקסם נפתחה לראשונה ב-1971, עלות הכניסה הייתה 3.50 דולר למבוגר ודולר אחד לילד, לפי Market Watch. כשלוקחים בחשבון את האינפלציה, סכום זה מסתכם רק ב-24.98 דולר למבוגר כיום, ו-7.14 דולר לילד - כ-100 דולר פחות ממה שעולה בפועל כרטיס למבוגר כיום. עלייה של יותר מ-3,000 אחוז.
במהלך השנים המחירים הלכו וטיפסו, כך שבשנות ה-90 הגיעו לכדי 33 דולרים לכניסה, ומשם רק המשיכו לקפוץ בחדות. בעשור השני של שנות האלפיים, מדווח הוול סטריט ג'ורנל, דיסני וורלד החלה להעלות את מחירי הכרטיסים שלה בכפול משיעור האינפלציה, כשניסתה להתחרות באולפני יוניברסל, שפתחו את "עולם הקוסמים של הארי פוטר" ב-2016.
העלייה המורגשת ביותר הייתה במחירי הכרטיסים, כאשר דיסני עדכנה את התמחור של כרטיס סטנדרטי לארבעה ימים החל מ-447.70 דולר, כאשר לפני כן הכרטיס הזול ביותר לארבעה ימים עמד על 434.83 דולר. כך שלמעשה מחירי הכרטיסים עולים בין 2 ל-6 אחוזים יותר, עם זינוק של 12 דולר מהמחיר בשנה שעברה.
בין אם הקורונה הייתה רק התירוץ או סיבה כשרה, בחודש פברואר 2022 העלתה החברה מחירים בכל התחומים, והציעה מוצר פחות אידיאלי לאורחים. מאוכל איכותי פחות, מנות קטנות יותר, בעיות בקרת איכות ועוד, מה שהוביל לתסכול הולך וגובר בקרב המבקרים.
כאילו כדי להחמיר את המצב, מנהלי דיסני ביטלו גם הטבות שחסכו עלויות רבות למבקרים בפארקי השעשועים, כמו הסעה חינם משדה התעופה (תוספת של 30-60 דולר לאדם) וחניה ללא תשלום לאלה השוהים במקום (תוספת של 15-25 דולר). בוטלה גם האפשרות החינמית לדלג על התורים ההולכים וגדלים במתקנים מסוימים - במקום זאת החליפו אותה בשירות בתשלום.
העלייה המטאורית במחירים לא פסחה גם על תחום המזון בפארק, עם כוס קפה בודדת בעלות של 3.49 דולר וצ'ורו אחד שעולה כעת 6.39 דולר. זאת בתוספת הלינה באתרי הנופש, שהזולים ביותר בהם עולים יותר מ-200 דולר ללילה. כמו כן, במרץ השנה, דיסני השיקה את מלון Star Wars: Galactic Starcruiser החדש, שעולה למשפחה בת ארבע נפשות 6,000 דולר לשני לילות. בעוד שהעלות כוללת אוכל וכניסה לאולפנים, תג המחיר אינו בהישג יד עבור רוב המבקרים ממעמד הביניים.
אם לוקחים בחשבון את כל ההוצאות הנלוות, שכוללות בין השאר טיסה, כרטיסים מיוחדים למעבר בין הפארקים, מופעים ורכישת מזכרות ומתנות, משפחה ממוצעת עתידה להוציא סכום אדיר של יותר מ-10 אלף דולר על הביקור בדיסני וורלד.
שמור לנסיכים ונסיכות בלבד
אם בעבר נתפסה החברה כידידותית ונגישה למשפחות ובני מעמד הביניים, נראה כי היא שינתה אסטרטגיה ומחזרת יותר אחרי קהל לקוחות מהמעמד הגבוה יותר, לעומת הקהל הממוצע שפקד את הפארקים שלה בעבר.
"דיסני לא קיבלה החלטה פומבית, אלא באופן מאוד פרטי, שהיא רוצה לחזר אחרי אורחים שמוציאים יותר ממה שהאורחים נהגו להוציא", אומר ג'ייסון קוצ'רן, העורך הראשי של אתר הטיולים Frommer's, ומוסיף כי "על מנת לעשות זאת, היא עשתה מספר דברים גם כדי למקסם את הרווח שהיא עושה ביום-יום וגם כדי להעלות את מחירי הגישה לאורחים".
לטענתו של קוצ'רן, דיסני העלתה מחירים בידיעה שייתכן ויהיו אלו בשכבות החלשות שישלמו את המחיר הכבד: "יש הרבה משפחות במעמד הבינוני ובמעמד הפועלים, משפחות צווארון כחול שעדיין יוציאו את הכסף הזה כי הן רוצות להעניק את החוויה הזו לילדים שלהם. אני חושב שדיסני מנצלת את זה".
תלונות על המחיר של חופשות בפארקי דיסני עשויות להישמע כמו סיפור עתיק יומין, אבל כשההמונים חוזרים לפארקי השעשועים הפופולריים בעולם לאחר הסגרים, הם מוצאים את עצמם מתוסכלים מהמחירים, ומביעים רמות חדשות של אכזבה.
"זה באמת חסר תקדים", אומר לן טסטה, מנהל האתר לתכנון טיולים בפארק השעשועים Touring Plans ומחבר שותף של המדריכים הלא רשמיים לדיסני וורלד ולדיסנילנד, "לא ראינו סוג כזה של כעס על עליות מחירים - אנחנו לא זוכרים את הפעם האחרונה שמשהו כזה גרם לכעס רב כל כך מצד מעריצי דיסני".
הסכנה, לדבריו של טסטה, היא ביום שדעת הקהל תפנה נגד החברה בעקבות המצב: "אני חושב שהסיוט הגרוע ביותר של דיסני הוא שדיסני וורלד לא ייחשב יותר ליעד נגיש, אלא ייתפס כסוג של מקום שרק עשירים הולכים אליו".