הישראלים טסים לא מעט לחו"ל. למעשה, בשנת 2016 יצאו לחו"ל 3.5 מיליון ישראלים, מביניהם 1.4 מיליון יצאו פעמיים או יותר במהלך השנה, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. האם אנחנו יכולים לנצל את הכמות הגדולה הזו כדי להרוויח בטיסות עתידיות? האם יש סיכוי שהמיילים שאנחנו צוברים באוויר יכולים להקנות לנו למשל טיסה בחינם? בדקנו מה בדיוק הקטע של כרטיסי הנוסע המתמיד.
"השיטה" במועדוני הנוסע המתמיד זהה - עם כל טיסה אתם צוברים נקודות או מיילים, כתלות במרחק היעד, במחלקה, בעונה ובעלות הכרטיס. את מה שצברתם תוכלו להמיר להטבות שונות, כשההטבה האידיאלית היא "כרטיס בונוס", כלומר כרטיס טיסה חינם. באופן כללי, הדרך אל ההטבות, ובמיוחד אל כרטיס הבונוס, היא ארוכה, ובדרך כלל תידרשו לטוס מספר רב של פעמים (או מספר מועט יותר של טיסות ליעדים רחוקים) כדי להיות זכאים להן.
רגע לפני שמתחילים להשוות, נפתח בהסבר כללי על האפשרויות שעומדות בפניכם. בשוק קיימות שלוש בריתות גדולות של חברות תעופה - Star Alliance, Oneworld ו-SkyTeam. כל אחת מהן כוללת רשימה של חברות תעופה שמפעילות מועדון משותף כדי למשוך אליהן לקוחות. חשוב לדעת, כי למרות העובדה שתוכלו לממש את הנקודות או המיילים שצברתם בכל אחת מהחברות, אופן הצבירה משתנה מחברה אחת לאחרת, ולכן חשוב לקרוא את האותיות הקטנות לפני שמזמינים כרטיס. אפשרות נוספת העומדת בפני הנוסע הישראלי היא חברות במועדון "מתמיד" של אל-על, ולבסוף קיימות אפשרויות שונות של חברות הלואו-קוסט.
מועדון "Star Alliance"
סטאר אלייאנס (Star Alliance) היא ברית חברות התעופה הגדולה בעולם, וכוללת 28 חברות המפעילות טיסות ל-1,172 יעדים ב-181 ארצות. בשנת 2017, זכתה סטאר אלייאנס בתואר "ברית החברות הטובה ביותר". בין החברות השותפות, תוכלו למצוא את החברות לופטהנזה, יונייטד איירלינס, טורקיש איירליינס, סינגפור איירליינס ורבות אחרות.
מה אתם מקבלים: כמו בכל המועדונים, תוכלו להמיר את המיילים שצברתם לכדי סוגים שונים של הטבות, כשכרטיס בונוס עבור טיסת הלוך-חזור מישראל לאירופה, ידרוש בסביבות 35,000 מיילים (בערך שלוש פעמים הלוך חזור לניו יורק). אם תטוסו בטיסות ארוכות, סביר להניח שתוך שנה-שנתיים תזכו להיות "חברי כסף" במועדון (חברים שצברו 10,000-35,000 מיילים), דבר שיזכה אתכם בעדיפות לכרטיסי טיסה עבור טיסות מלאות (במקרה של ביטולים). הצבירה נעשית במועדוני חברות התעופה השונים השייכים לברית, כך שניתן לטוס בכל אחת מהחברות בברית ולצבור נקודות לאותו הכרטיס. "חברי הזהב" הם אלה שזוכים להטבות השוות באמת, וביניהן כניסה לטרקלינים שמפעילה סטאר אלייאנס בשדות תעופה ברחבי העולם, אפשרות להעלות מטען נוסף למטוס ועדיפות בצ'ק אין ובעלייה למטוס. חשוב לציין כי בתכנית של כרטיס האשראי של ה- Miles & More השייכת לתכנית, ניתן לצבור מיילים ללא תאריך תפוגה.
כמה זה עולה: ההצטרפות למועדון אינה כרוכה בתשלום.
בשורה התחתונה: סטאר אלייאנס היא ברית התעופה הגדולה בעולם, וכוללת חברות רבות שישראלים טסים איתן. בדקו את רשימת החברות השותפות בברית - ייתכן וכדאי לכם להצטרף.
מועדון "SkyTeam"
סקייטים (SkyTeam) הוא המועדון השני בגודלו בעולם, וכולל 19 חברות תעופה שטסות ל-728 יעדים ב-149 מדינות. בין החברות בברית, תמצאו את אייר פרנס, אליטליה, KLM, דלתא ולא מעט חברות תעופה מהמזרח - ביניהן חברת קוריאן אייר, חברת וייטנאם איירליינס ולא פחות מארבע חברות תעופה סיניות. בסקייטים יש שני סוגי חברות - SkyTeam Elite ו-SkyTeam Elite Plus. כדי להפוך לחברי Elite תהיו חייבים לצבור 10,000- 50,000 מיילים (בממוצע כשלוש פעמים הלוך חזור לניו יורק), ועבור Elite Plus בדרך תצטרכו לצבור בערך פי שניים.
מה אתם מקבלים: בדומה למועדונים האחרים, גם כאן מועדון ה-Elite יזכה אתכם בין השאר בעדיפויות בבחירת מושב, בצ'ק אין ובעלייה למטוס, וכן באפשרות להעלאת מטען נוסף, ואילו מועדון ה-Elite Plus גם יאפשר לכם גישה חופשית לטרקלין.
כמה זה עולה: ההצטרפות למועדון אינה כרוכה בתשלום.
בשורה התחתונה: כמו במועדונים הקודמים - בדקו את רשימת חברות התעופה במועדון כדי להבין האם זה משתלם עבורכם.
מועדון "Oneworld"
ואן-וורלד (Oneworld) הוא מועדון חברות התעופה השלישי בגודלו בעולם, וכולל 15 חברות הטסות ל-871 יעדים ב-146 מדינות. בין החברות, תמצאו את אמריקן איירליינס, בריטיש אירווייז ואיבריה. בנוסף, תמצאו במועדון חברות תעופה דרום אמריקאיות לא מעטות.
מה אתם מקבלים: לחברה שלושה סוגים של חברות מועדון - Ruby, Sapphire ו-Emerald, כשסוג החברות שלכם נקבע כמובן על פי כמות המיילים שצברתם. בעוד שההטבות עבור חברי Ruby די מצומצמות (עדיפות בבחירת מושב ועדיפות לרכישת כרטיסי טיסה אם אתם בסטנד ביי), חברי מועדון Sapphire יזכו גם בגישה לטרקלין העסקי, אפשרות להעלאת מטען נוסף למטוס ועדיפות בעלייה למטוס. חברי מועדון ה-Emerald ייהנו, בנוסף לאלה, גם מבידוק ביטחוני מהיר וכניסה לטרקלין המחלקה הראשונה. אבל, כידוע, כדי להפוך לחברי Sapphire או Emerald תהיו חייבים לצבור שעות טיסה רבות.
כמה זה עולה: ההצטרפות למועדון אינה כרוכה בתשלום.
בשורה התחתונה: משתלם אם אתם טסים עם החברות השותפות בברית, ובמיוחד אם אתם מתכננים טיול לדרום אמריקה בזמן הקרוב.
מועדון "מתמיד" של אל-על
חברת אל-על אינה חברה בברית תעופה גדולה (אם כי היא מקיימת שיתופי פעולה עם מספר חברות בינלאומיות), אלא מציעה את מועדון הלקוחות "מתמיד". כמו בכל מועדון, טיסות שונות יזכו אתכם בכמות שונה של נקודות. כך, למשל, בעוד שטיסה במחלקת תיירים לאתונה תוכל לזכות אתכם בכ-10-40 נקודות בלבד, טיסה ליעדים שונים במערב אירופה כבר תוכל לזכות בכ-20-80 נקודות ואילו טיסה ליעד מרוחק כמו ניו-יורק עשויה להגיע לכדי 160 נקודות. אם תטוסו במחלקת עסקים, מספר הנקודות שתקבלו צפוי לזנק באופן משמעותי.
מה אתם מקבלים: את הנקודות שתצברו תוכלו לממש עבור שדרוג למחלקת עסקים או מחלקה ראשונה, העלאת מזוודה שנייה במשקל של עד 23 ק"ג (תמורת 250-300 נקודות לכיוון) וכמובן - כרטיס בונוס, שעלותו תלויה בעונה וביעד. כך, למשל, כרטיס טיסה לווינה בחורף יעלה 300 נקודות, ואילו כרטיס לברצלונה בעונת הקיץ יעלה 600-700 נקודות (כ-4 טיסות לניו יורק). אל-על אף מציעה אפשרות להזמין כרטיס טיסה CASH&POINTS, כלומר בשילוב של נקודות ותשלום רגיל. חברי מעמד זהב, פלטינה או טופ-פלטינה גם יזכו להיכנס לטרקלין המלך דוד של אל-על, אולם כדי להפוך לחברים במעמד זה תהיו חייבים לצבור לפחות 1,500 נקודות במהלך 12 חודשים רצופים.
כמה זה עולה: תשלום חד פעמי של 25 דולר (מזכה אתכם ב-30 נקודות).
בשורה התחתונה: היתרון של אל-על הוא העובדה שהחברה מפעילה טיסות למספר רב של יעדים. אם אתם טסים בדרך כלל דרך אל-על, בסופו של דבר זה ישתלם לכם.
מועדון easyJet Plus
חברי מועדון easyJet Plus יכולים להיות רק מי שקיבלו הזמנה מחברת איזי ג'ט להפוך לחברים. כדי לקבל הזמנה, תהיו חייבים לטוס לפחות ב-20 טיסות של איזי ג'ט ב-12 חודשים, או לטוס ב-10 טיסות שעלותן לפחות 1,500 פאונד ב-12 חודשים, או לטוס עם איזי ג'ט לפחות פעם בשנה במהלך עשר שנים.
מה אתם מקבלים: עדיפות בבחירת מושב, דילוג על התור להעברת כבודה, בידוק ביטחוני מהיר, עדיפות בעלייה למטוס, אפשרות להעלאת תיק יד נוסף ללא תשלום, הקדמת מועד הטיסה חזרה ללא עלות והתחייבות למחיר נמוך. חשוב להדגיש כי במקרה של איזי ג'ט, טיסת בונוס אינה אפשרית.
כמה זה עולה: 170 פאונד לשנה, כשבתום התקופה חברת easyJet מחליטה האם להאריך את החברות בשנה נוספת, כתלות בתדירות הטיסות שלכם.
בשורה התחתונה: משתלם רק אם אתם טסים המון עם איזי ג'ט.
כל הנתונים האלה יכולים להיות די מבלבלים, אבל מה שבאמת צריך לדעת זה שחשוב לבחור את המועדון בהתאם ליעדים ולחברות התעופה שאתם נוהגים לטוס בהן, וכמובן - להתמיד באותו מועדון כדי לזכות בהטבות.