הישראלים חזרו השנה לטוס בהמוניהם, עם תורים ארוכים בנתב"ג, מזוודות שנעלמו ולא מעט אירועים חריגים במהלך הטיסות. בחלק מהמקרים היה מדובר בעבירות על החוק, באחרים טעויות בשיקול הדעת ולפעמים פשוט חוסר אכפתיות. 

כפי שדווח ב-mako, בטיסה של חברת הלואו קוסט ריינאייר, אחד הנוסעים חיפש שקע להטעין בו את הטלפון, ובטעות לטענתו לחץ על הכפתור שגרם לפתיחת התא של מסיכות החמצן. צוות הטיסה זעם על התנהלות הנוסע וחברו שהיה לידו, והנוסעים התבקשו לרדת מהטיסה בליווי משטרתי.

"הייתה קצת מהומה. באמת שלא הבנתי בהתחלה מה קרה אבל כשראיתי את מסכות החמצן הבנתי שבטעות הוא לחץ על כפתור לא נכון והם נפלו מהתא. לא חשבתי שזה אסון נוראי, תקלות קורות אבל צוות המטוס חשב שזו תקלה בטיחותית הזמין למטוס שוטרים והם הורידו אותם מהטיסה", משחזר משה, אחד הנוסעים שהיו על המטוס. "תחושה לא נעימה אבל תמיד עם נוסעים ישראלים יש קטעים במטוס, מביכים, מצחיקים וגם מכוערים".

מסכת חמצן מטוס (צילום: chrisontour84, shutterstock)
הנוסע טען שהוא שיחרר בטעות את מסכת החמצן במטוס | צילום: chrisontour84, shutterstock


בחודשים האחרונים התרחשו חמישה מקרים שונים של נוסעים ישראלים שהיו אמורים לטוס חזרה לארץ, והחליטו למתוח בעלי מכשירי אייפון כשהם שלחו להם תמונות של מטוסים שהתרסקו דרך טכנולוגיית האיירדרופ. באחד המקרים הייתה זו טיסה מרומא לישראל שגם בה נוסעים קיבלו תמונות וסרטונים של מטוסים שהתרסקו, והדבר גרם לעיכוב בטיסה לתל אביב, מאחר ואנשי הביטחון בנמל התעופה סרקו את המטוס כדי לוודא שאין מטעני חבלה, ולאתר את את הנוסעים שהפיצו את הקבצים.

בשבוע שעבר טיסה מתל אביב לאיסטנבול התעכבה בשעתיים בגלל כמה נוסעים שהבהילו מטוס שלם, כאשר שלחו לנוסעים תמונות של מטוסים שהתרסקו. "נוסעים רבים שקיבלו את התמונות נלחצו, והיו כאלה שנבהלו וחשבו שהולכים לפוצץ את המטוס. כמה נוסעים חשבו שאולי מדובר במחבלים שרוצים לפוצץ את המטוס או לעשות פעילות חבלנית, ודיווחו על כך לצוות הטיסה", מספר ציון, נוסע שקיבל את התמונות עם המטוסים המרוסקים. "הדיילים והדיילות עדכנו את הטייס והוא הזעיק שוטרים מנתב"ג לתוך המטוס לטפל באותם נוסעים שעשו את המתיחה הלא מוצלחת". הטיסה הזו התעכבה כאמור במשך כשעתיים, והשוטרים עכבו עשרה נוסעים שנלקחו לחקירה. חלקם נחקרו באזהרה ובמשטרה שוקלים להגיש כתבי אישום נגד המעורבים בהפצת התמונות שזרעו בהלה בקרב הנוסעים.

מטוס מתרסק
התמונה שהנוסעים קיבלו רגע לפני ההמראה

"הנוסע הישראלי אגואיסט וחושב רק על עצמו"

לפני כמה חודשים בטיסה מתל אביב לבנגקוק, איש עסקים מוכר עישן בתא השירותים וגרם לבהלה גדולה במטוס לאחר שהנוסע השליך את הסיגריה לפח שהחל לעלות באש. עשן יצא מתא השירותים ואחד הדיילים לקח מטף וכיבה את השרפה. "הוא השאיר את הסיגריה בפח הזבל שעלה באש", מספר אחד הנוסעים. "דיילים לקחו מטפי חירום וכיבו את השרפה אבל זה היה די מלחיץ. אנשים חשבו שיש תקלה במטוס וכבר היו כאלה שהתחילו לקרוא 'שמע ישראל' ולמלמל פרקי תהילים. היו רגעים מפחידים. הנוסע הישראלי אגואיסט וחושב רק על עצמו". החברה החליטה משום מה לא לנקוט בצעדים נגד אותו נוסע למרות חומרת המעשה.

שירותים במטוס (צילום: bookzv, shutterstock)
הנוסע השליך את הסיגריה לפח | צילום: bookzv, shutterstock

במקרה אחר שהתרחש גם הוא לפני כמה חודשים, צוות הטיסה הבחין בנוסע שיכור ומסומם שהיה על המטוס מתל אביב למדריד, שהתחיל להתהלך במטוס. למרות בקשת הדיילים שיישב, הוא לא הסכים לחגור חגורת בטיחות לפני הנחיתה, השתולל וקילל. הטייס נאלץ לבצע נחיתת חירום בפראג, והנוסע הועבר לטיפול המשטרה.

בטיסה שהייתה רגע לפני ההמראה מתל אביב לברלין, כמה נוסעים החלו לעשן מריחואנה, והדיילים שהריחו את העשן הזעיקו את המשטרה. "הם חשבו שהם נמצאים בבית ומותר להם לעשן במטוס", מספר אלי, אחד הנוסעים שהיה על המטוס. "היה ריח חזק מאוד של מריחואנה. שוטרים עלו למטוס ולקחו שני נוסעים לחקירה. הטיסה התעכבה בשעה וחצי".

בין שירות רע לנוסעים קשים

לא תמיד מדובר בהתנהלות שמגיעה רק מצד הנוסעים, לעיתים גם צוותי הטיסה הם אלה שיוצרים את החיכוכים המיותרים. כך במקרה שבו דיילת במטוס של חברת ריינאייר שהיה אמור להמריא מרומא לישראל, סירבה לתת לנוסע שחש ברע כוס מים לשתות כדור. לטענתו, הוא פנה לדיילת בכניסה למטוס, והיא אמרה לו שתיגש אליו לאחר מכן. בינתיים המטוס המריא והנוסע שלא קיבל את מבוקשו, קם מהמושב ודרש לקבל כוס מים לשתות עם התרופה.

ריינאייר  (צילום: Matej Kastelic, shutterstock)
הנוסע לא קיבל כוס מים ופוצה באלפי שקלים. ריינאייר | צילום: Matej Kastelic, shutterstock

הדיילת מכרה לנוסע בקבוק מים, והוא מצידו ביקש את פרטיה כדי להתלונן עליה. היא סירבה בנימוק שהחברה אוסרת על עובדיה להזדהות. הנוסע פנה למנהל הטיסה, וזה סירב להעניק לו את פרטיה של הדיילת מטעמי פרטיות. בסיום הטיסה הנוסע צילם את הדיילת, שחזרה למטוס וסיפרה על כך לקברניט שהזעיק איש ביטחון חמוש שאיתר את הנוסע. בסופו של דבר הנוסע הגיש תלונה לריינאייר ואלה טענו שהוא בכלל ביקש מהדיילת אלכוהול ולא מים. הנוסע תבע את החברה בבית משפט לתביעות קטנות בחדרה, וקיבל פיצוי של 3,000 שקל.

"הבעיה של הנוסעים הישראלים היא שהם חושבים שהם קנו את המטוס, שמגיע להם הכל. הנוסעים ברובם ממושמעים, אבל תמיד יש את הקומץ שהורס ומחריב את הטיסה. באמצע הטיסה הם יכולים להסתובב ולהישאר בשירותים כשהטייס מודיע על נחיתה וצריך לחגור חגורות", מספר דייל באחת מחברות התעופה הישראליות. "היו טיסות לבוקרשט וקייב שסירבתי להיות בצוות הטיסה שלהן, וביקשתי להחליף בגלל התנהגות ברברית של נוסעים. אני מרחם על צוותי הטיסה על מה שהם עוברים, ועוד לא דיברתי על קללות, איומים בגלל שלא קיבלו בזמן כוס קפה או קולה. רק במקרים קיצוניים ערבנו את רשויות החוק".