חפירה ארכיאולוגית ייחודית מתחת למי הים האדום תתחיל בקרוב. האתר שבו יתקיימו העבודות נמצא מול חופי ערב הסעודית, מדינה שעולה יותר ויותר לאחרונה כיעד מתפתח לתיירות בינלאומית.

החברה הסעודית לפיתוח הים האדום, המקדמת את פרויקט הים האדום, מקדמת את פרויקט התיירות השאפתני בעולם. יחד עם אוניברסיטת נאפולי "L'Orientale", יהיו אלה שינהלו את החפירה הארכיאולוגית, כאשר תהיה זו האוניברסיטה האיטלקית שתנחה אותה.

אתר הצלילה הסעודי הראשון

החפירה הארכיאולוגית תתמקד בעיקר בשחזור של שברי ספינת עץ עתיקה שטבעה במי האזור ונחשבת לשמורה ביותר בים סוף. הספינה הטרופה הזו כנראה טבעה בין השנים 1725 ל-1750 בלגונת אל וואג'ה, והיא שוכבת על קרקעית הים בעומק של כ-20-22 מטר. בגוף הספינה ישנה ערימה של למעלה מאלף כדים שהסתיידו האחד לשני כמו גם לגוף הספינה. במהלך מאות השנים, למעשה, הפך העץ של גוף הספינה על ידי ההסתיידות למעין עץ מאובן בדומה לכלי הטרקוטה שנשא.

אורכה של הספינה הטרופה הינו כ-40 מטרים ורוחבה כ-10 מטרים והיא מכילה מטען שיכול להגיע למשקל של אלף טון. כל החפצים, לאחר שיושלמו, יופקדו, יישמרו ויקוטלגו, יעברו למשכנם העתידי במוזיאון הים האדום בג'דה, בעוד שחלק מהיצירות יוצגו למבקרים במסגרת פרויקט הים האדום.

הרעיון הוא להפוך את האתר הזה, שעומקו רק 25 מטרים במים שקופים להפליא, לאחד מיעדי הצלילה הייחודיים בעולם.

"זוהי ספינת העץ השלמה והשמורה ביותר שנמצאה בים האדום עד כה", הסבירה ד"ר קיארה זזארו, מנהלת משלחת חפירות הספינות הטרופות בים סוף ופרופסור לארכיאולוגיה ימית באוניברסיטת נאפולי. "עם המטען המרהיב של צנצנות, פורצלן ותבלינים, ספינת סוחר זו מהמאה ה-18 מעידה על הפעילות המסחרית האינטנסיבית שהתנהלה בים האדום לפני פתיחת תעלת סואץ. מבנה העץ שהגיע לידינו מהווה עדות ייחודית לסגנון של בניית ספינות בקנה מידה גדול בעלויות ניכרות, שעד כה לא היה ידוע על קיומו באזור".

במשך מאות שנים יושב במרכז נתיבי הסחר העולמיים, חוף הים האדום הסעודי הוא חבל ארץ ספוג היסטוריה. את מקורותיה של ערב הסעודית ניתן לייחס כבר לתרבויות הראשונות של חצי האי ערב, אשר מילאו תפקיד היסטורי חשוב, כמו גם היותה ערש האסלאם, גם בשל היותה במשך מאות שנים מרכז מסחרי שחיבר את העולם הים תיכוני עם מדינות המייצרות קטורת, תבלינים ומוצרי יוקרה אחרים. דרך הבשמים, במיוחד, שגשגה באזור זה בין המאה ה-7 לפנה"ס למאה ה-2 לספירה.

פיתוח עתידי של התיירות בים האדום הסעודי

אולם הפרויקט לא מסתיים בכך, מאחר ומתוכננת גם סקירה מלאה של קרקעית הים, החל מהעיר ג'דה וצפונה במעלה קו החוף המושפע מפרויקט הים האדום והמגה-פרויקט "אמאאלה" שפירושו בערבית "תקווה". מתוכננת להתקיים בסוף השנה, תפקידה של הסקירה לזהות שרידים ארכיאולוגיים נוספים בקרקעית האוקיינוס שניתן יהיה לחפור סביבם ולחקור אותם בעתיד.

הודות לשיתוף הפעולה עם ועדת המורשת והוועדה הסעודית למוזיאונים, יושק גם פרויקט לבניית מוזיאון ימי, המבנה הראשון בסעודיה שנועד לשמר ולהציג ממצאים של ארכיאולוגיה תת-ימית בצורה נאותה.

המוזיאון עתיד להפוך לאטרקציה חינוכית הן עבור מבקרים בינלאומיים עתידיים, והן עבור סעודים הלהוטים להתעמק בעברם ובתפקידה המרכזי של הממלכה בפיתוח האזור. הסכם עם ועדת המוזיאון מבטיח שחפצים בעלי עניין רב יוכלו להישמר בבטחה ולהיות מוצגים בפני הקהל, בעוד שחופי הים האדום באזור נחשבים למועמדים להיכלל ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו.

יעד תיירותי יוצא דופן 

העבודות על פרויקט הים האדום כבר במצב מתקדם, והוא צפוי לקבל את פני התיירים הראשונים עד סוף 2022. השלב הראשון, הכולל פתיחת 16 בתי מלון, יושלם ב-2023.

המגה-פרויקט כולו, יושלם רק בשנת 2030, כאשר פרויקט הים האדום יכלול 50 אתרי נופש עם למעלה מ-8,000 חדרים ויותר מאלף נכסי מגורים הפרוסים על פני 22 איים ושישה אתרים ביבשת. יהיו בו גם מגרשי גולף ומתקני בידור ופנאי. אל היעד החדש יהיה ניתן להגיע בקלות הודות לפתיחת שדה תעופה בינלאומי חדש בנוסף למספר רב של מרינות היוקרה שיקומו.

פרויקט הים האדום יפותח על שטח של למעלה מ-28 אלף קמ"ר של אדמה ומים לאורך החוף המערבי של ערב הסעודית ועל ארכיפלג עצום המורכב מיותר מ-90 איים בתוליים. אזור זה כולל חלק מהמדבר עם דיונות יפהפיות, קניוני הרים ואפילו הרי געש רדומים וכן אתרים עתיקים בעלי עניין היסטורי ותרבותי. בדיוק מסיבה זו, התשתיות התומכות באתרי הנופש והנמלים ושדות התעופה שיוקמו, יהיו מתואמים גם לאנרגיה מתחדשת ולשימור ושימוש חוזר במקורות המים. מערכת ניהול פסולת מעגלית תאפשר להימנע מסילוק פסולת בהטמנה. לטובת הפרויקט הקומה משתלה של 100 דונם, שכבר פועלת ותספק יותר מ-25 מיליון צמחים לפרויקט ים סוף.