כתוצאה ממחסור בצוותים בשדות התעופה ברחבי אירופה, בעיות אבטחה ועיכובים בטיסות, אלפי נוסעים החמיצו את טיסותיהם השבוע בעוד שאחרים נאלצו לחכות שעות בתורים הארוכים. הכאוס הנוכחי שחווים חלק משדות התעופה צפוי להימשך ולהחמיר בחודשים הקרובים, כאשר תעשיית התעופה עומדת בפני אחד המשברים הקשים ביותר שלאחר הקורונה.

בעקבות אזהרה מוקדמת של בריטניה, המדינה האירופית הראשונה שחזתה קיץ כאוטי בשל חוסר בכוח אדם בשדות תעופה, מספר מרכזי תעופה ראשיים באירופה צופים כעת שעונת התיירות הקרובה תהיה סוערת. לרוע המזל של המטיילים, אפילו שדות התעופה הגדולים והמאובזרים ביותר ביבשת אינם חסינים בפני המצב.

כך למשל בסכיפהול, נמל התעופה הראשי של אמסטרדם והשלישי במספר הנוסעים באירופה, מתקשה להתמודד עם הביקוש העצום שלאחר הקורונה. התורים הארוכים מתפתלים מעבר לדלתות הכניסה של הטרמינלים, ומחסור בצוות האבטחה גרם לנוסעים להיות נתונים לזמני המתנה ארוכים במיוחד עד לבדיקת הכבודה שלהם.

עומס שדה תעופה סכיפהול אמסטרדם הולנד (צילום: John Goransson, shutterstock)
שדה התעופה מתקשה להתמודד עם העומס. סכיפהול, אמסטרדם | צילום: John Goransson, shutterstock

בשבוע שעבר למעלה מ-1,000 נוסעים בנמל התעופה של דבלין נאלצו לחכות מעל לשש שעות לפני שקיבלו את הודעות ביטול הטיסות. המצב היה כל כך כאוטי שהממשלה זימנה את מנכ"ל שדה התעופה לארגן תוכנית להמשך הקיץ, זאת בזמן שנמל התעופה התחייב לשלם לנוסעים "הוצאות כיס" על הטיסות שהוחמצו.

ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) צופה שמספר הנוסעים הכולל באירופה יגיע בשנת ב-2022 ל-86 אחוזים מנתוני 2019, לפני שיתאושש במלואו בשנת 2024. אבל נראה שחברות תיירות ותעופה רבות לא ציפו שהנסיעות יחזרו כל כך מהר והן מתקשות לגייס ולהכשיר עובדים חדשים.

שדה תעופה דבלין אירלנד (צילום: MACH Photos, shutterstock)
יפצה את הנוסעים על הטיסות שבוטלו. שדה התעופה בדבלין, אירלנד | צילום: MACH Photos, shutterstock

בעקבות הסצנות הכאוטיות שנצפו במהלך הימים האחרונים, כמה שדות תעופה פרסמו עצות לנוסעים כולל הגעה מוקדמת, הכנת הנוזלים והמחשבים הניידים לבדיקות ביטחוניות ובחינת תאריכי תוקף הדרכונים.

בעוד שהגורמים הרשמיים עובדים על פתרונות ארוכי טווח לניהול תורים ככל שעונת תיירות הקיץ מתגברת, הנה כמה צעדים שניתן לעשות כדי לעזור לתהליך להתנהל בצורה חלקה יותר אם אתם טסים לאירופה:

הורידו את אפליקציות שדה התעופה וחברות התעופה

שדות תעופה רבים מעדכנים את זמני ההמתנה לבדיקות הביטחוניות באפליקציות שלהם, כך שתוכלו לדעת את משך ההמתנה בזמן אמת לפני שאתם מגיע לשדה התעופה, מה שיכול לסייע לתכנן את זמן ההגעה בהתאם.

באופן דומה, האפליקציה של חברת התעופה גם יכולה לעזור לכם לצפות שיבושים כלשהם. לאחר התקנת האפליקציה, בדרך כלל ייתקבלו התראות מידיות וחברות תעופה מסוימות יציעו אפשרויות הזמנה מחדש ועדכונים על עיכובים.

שמרו צילום מסך של כרטיס הטיסה

צילום מסך של כרטיס העלייה למטוס יכול לאפשר גישה קלה ומהירה אליו ברגע שתגיעו לשדה התעופה. ניתן גם לשמור אותו בארנק Apple ב-iOS, או ב-PassWallet ב-Android. על ידי כך שתהיה לכם גישה לגרסה לא מקוונת של כרטיס העלייה למטוס, תוכלו לחסוך את הטרחה של חיפוש אות ה-WiFi של שדה התעופה, חיבור אינטרנט פגום ולחץ בתור הצ'ק-אין.

כרטיס טיסה טלפון נייד (צילום: 
McLittle Stock, shutterstock)
שמרו צילום של כרטיס הטיסה בטלפון | צילום: McLittle Stock, shutterstock

הביאו מטען נייד

אם כרטיס העלייה למטוס מאוחסן בטלפון שלכם, רצוי שסוללת הנייד תהיה מלאה. לכן, ארזו מטען נייד וכבלים נחוצים כדי שתוכל להשתמש בטלפון כשתזדקקו לו. מעבר לכך, במידה ותאלצו להמתין שעות ארוכות בשדה התעופה, על ידי הבאת מטען נייד תוכלו לחסוך את הזמן והלחץ של התרוצצות בחיפוש אחר שקעים פנויים.

מסרו את המזוודות מראש

חברות תעופה כמו בריטיש איירווייס ו-Jet2 מאפשרות ללקוחות למסור את הכבודה שלהם יום לפני ההמראה. בדקו אם זהו שירות שחברת התעופה שלכם מציעה כדי להקל על הלחץ בדלפקי הצ'ק-אין לפני הטיסה.

רכשו כרטיסים מהירים במידת האפשר

שדות תעופה מסוימים מציעים גישה מהירה שיכולה לסייע לכם לעבור את הבידוק הביטחוני באופן מהר יותר תמורת תשלום נוסף. שירות זה לא תמיד זמין, במיוחד מכיוון שהביקוש אליו גדל בשבועות האחרונים, ועלו תלונות רבות על כך שאותם "נתיבים מהירים" היו איטיים באותה מידה כמו המסלולים הרגילים בזמן האחרון. עם זאת מומלץ לברר על אפשרות זו לפני ההגעה לשדה התעופה. כדאי גם לשאול את חברת התעופה שלכם לגבי ביצוע צ'ק-אין מוקדם או גישה מועדפת למטוס.

תור מהיר שדה תעופה  (צילום: Lubo Ivanko, shutterstock)
בדקו את האפשרות של תור מהיר | צילום: Lubo Ivanko, shutterstock

בדקו לאיזה פיצוי אתם זכאים במידה ותפספסו את הטיסה שלכם

כאשר אלפי נוסעים החמיצו את הטיסות שלהם בדבלין בסוף השבוע שעבר עקב העומסים הכבדים, חברות תעופה רבות הציעו לנוסעים שלהן את האפשרות לשנות את ההזמנות לטיסה הזמינה הבאה ללא חיובים נוספים. אלה שהחמיצו את הטיסות שלהם ונאלצו לשלם תשלום נוסף לטיסות חדשות, הופנו לצוות תמיכת הלקוחות של נמל התעופה כדי לתבוע חזרה את ההוצאות שנגרמו.

זה לא משהו שכל חברת תעופה או שדה תעופה יציעו, לכן וודאו שאתם יודעים אילו אפשרויות זמינות לפני שאתם טסים. כמו כן, כדאי לערוך פוליסת ביטוח נסיעות שמכסה טיסות שהוחמצו, איחורים או ביטולים.