פורים נגמר, התחפושות אופסנו, הילדים חזרו לבית הספר - ועכשיו יש זמן להתחיל לתכנן את החופשה לפסח. אז זהו, שלא בטוח שזה הזמן הנכון. מי שחיכה עד עכשיו כדי להזמין חופשה בחו"ל לפסח הקרוב יגלה שהוא נזכר מאוחר מדי, ואולי עדיף כבר להתמקד בהזמנת חופשה לקיץ.
באפריל הקרוב יותר ממיליון וחצי נוסעים צפויים לעבור בנתב"ג, ביותר מ-10,000 טיסות - כך לפי נתוני רשות שדות התעופה. שוק התעופה הישראלי עובר בשנים האחרונות שינוי של ממש וגורם לשינויים גם בדפוסי הצריכה של הישראלים. רפורמת השמים הפתוחים איפשרה את כניסת חברות הלואו־קוסט הזרות והרחיבה את התחרות על היצע היעדים, שגדל מ-110 יעדים ב-2012 ל-140 ב-2017. עתה הרפורמה מעודדת גם את חברות התעופה המפעילות טיסות סדירות מישראל לאמץ את שיטת התמחור של חברות הלואו־קוסט, המעודדת הוזלה בהזמנה מראש.
"הרעיון בבסיס השיטה הוא שכל מטוס מחולק למחלקות ולכל מחלקה יש מחיר מסוים", מסביר רונן קרסו, סמנכ"ל שיווק באיסתא. "ברגע שנגמרת הקצאה למחלקה מסוימת, המחלקה הבאה בתור יקרה יותר, גם כשלעתים מדובר במושב באותה שורה במחלקת התיירים".
באופן זה מעודדות החברות בענף את הנוסעים להזמין חבילות וטיסות מראש (ומבטיחות לעצמן תפוסות גבוהות מראש, בידיעה שככל שמתקרבים למועד המבוקש אנשים לחוצים ומוכנים לשלם יותר) - אסטרטגיה שככל הנראה הוכיחה את עצמה בפסח הקרוב. מי שהזמין כרטיסים בתחילת ינואר חסך לעצמו עשרות ולעתים מאות דולרים במחיר הכרטיס - לעומת מי שהזמין כרטיס בסוף פברואר ומאוחר מזה.
שנת הלואו־קוסט"
באופן כללי, חברות התיירות מדווחות על ירידה משמעותית במחירים לעומת השנה שעברה. לפי ארז בוסו, מנכ"ל מנוע חיפוש הטיסות Smartair, מי שנהנות במיוחד מההוזלות ברכישה מראש דרך חברות הלואו־קוסט הן משפחות. לפי נתונים שמציגים בחברה, הישראלים אינם בהכרח מעדיפים את חברות התעופה הסדירות. "נראה כי המלחמה ביוקר המחיה ופתיחת השמים עבור הישראלים משפיעות גם על משפחות שטסות במועדים מוגבלים ובתקציב מוגבל. ב-2016 שיעור הטסים בטיסות סדירות היה 40%-60%, ואילו השנה כ-62% מהכרטיסים שנרכשו לפסח דרכנו נרכשו מחברות לואו־קוסט ולטיסות צ'רטר. יותר ויותר משפחות מבקשות להוזיל באופן הזה את החופשה ולא לחכות לרגע האחרון. מסתמן ש-2017 היא שנת הלואו־קוסט של המשפחות".
הירידה במחירים נובעת משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא ההיצע הגדול של הטיסות וחברות התעופה שנכנסו לפעול בישראל והתחרות הגוברת שנוצרה בעקבות זאת. לפי רשות שדות התעופה, מחירי הטיסות למזרח ומערב אירופה ירדו ב-13% ב-2016 לעומת 2015, ומחירי הטיסות לצפון אמריקה ולמזרח הרחוק ירדו במצטבר בכ-20% ב-2016 לעומת 2013. מחירי הטיסות ליעדים באפריקה צנחו ב-33% ב-2016 לעומת 2013.
התחרות בין חברות התעופה נעשית גם ביעדים עצמם: על הטיסות בקווים מישראל לצרפת ולאיטליה יתחרו בקיץ הקרוב 11 חברות תעופה (לכל מדינה); על הטיסות לספרד יתחרו עשר חברות, ועל הטיסות ליעדים בגרמניה ובאיי יוון יתחרו תשע חברות שונות. מיוני ייפתחו לפעילות הטיסות והדיוטי פרי מטרמינל 1, שממנו יפעלו טיסות צ'רטר ולואו־קוסט בינלאומיות של חברות התעופה Wizz Air, ,easyJet ,Ryanair ,Blue Bird ישראייר, ארקיע, פגאסוס, אל על עם מותגי סאן דור ו–UP ו–Tus - ל-23 יעדים באירופה.
הסיבה השנייה היא ירידת ערך המטבעות (היורו והדולר) ביחס לשקל בשבועות האחרונים. נוסעים שרכשו חבילות לחו"ל מחברות לואו־קוסט או בטיסות צ'רטר לאחר הירידה בערך המטבעות שילמו מחירים הנמוכים ב-15% ויותר לעומת שנים קודמות. "יש ירידות של 30% ואפילו 40% בחלק מהיעדים ולחלק מהחבילות", אומרת דנה לביא, משנה למנכ"ל הדקה ה-90. "טיסות לניו יורק עם קונקשן קצר באירופה נמכרו בפסח במחיר הנמוך ב-550–600 דולר - מחירים שלא ראינו שנים בענף".
הרגע האחרון נעלם
המחירים הנמוכים וההיצע מביאים לעלייה משמעותית בהזמנות לחו"ל. באשת טורס, למשל, מדווחים על עלייה של 30% בהזמנות לפסח לעומת השנה שעברה.
הימים המבוקשים ביותר לחופש בפסח הם ימי חול המועד, שמצד אחד מאפשרים לחגוג את ערב החג עם המשפחה והקרובים, ומנגד לנצל את ימי החופש מהעבודה ואת הסופ"ש לביקור בחו"ל. מי שיקנה כרטיס לסוף השבוע שלפני ערב החג ולערב החג עצמו, או לסוף השבוע האחרון של אפריל - אז מזג האוויר ביעדי אגן הים התיכון ואירופה אמור להיות נוח יותר - ייהנה ממחירים נמוכים יותר בהשוואה לחול המועד, גם אם הטיסה לא הוזמנה מראש.
גדי מור, מנכ"ל אמדאוס, המפעילה מערכות הפצה למוצרי תיירות, מסביר כי "בדומה לשנים קודמות, חודשיים לפני חג הפסח המחירים מתחילים לעלות ומגיעים לשיאם רגע לפני ערב החג. לכן, מומלץ להזמין כרטיס טיסה לכל המאוחר חודשיים לפני מועד החופשה". עם זאת, מדגיש מור, לעתים יש יעדים מסוימים שבהם המחירים נותרים אטרקטיביים.
יניב שולדנפרי, מנכ"ל אליס, מנוע לחיפוש טיסות, מסביר כי המושג "הרגע האחרון" נעלם והולך בשנים האחרונות. לפיו, נראה זאת גם בפסח הקרוב. "בגלל הביקוש הרב ומשום שחברות התעופה יודעות שלקוחות נוטים להמתין ואז קונים כמעט בכל מחיר, אין לנוסעים סיבה לחכות לרגע האחרון. המושג הזה השתרש בישראל ואולי היה נכון בעבר, אבל כיום הוא לא רלוונטי".
לדברי גורמים שונים בענף, נוסעים שיבקשו לרכוש עכשיו חופשה לחול המועד ייתקלו לרוב במחירים גבוהים פי כמה מאשר מספר ימים לפני ערב החג או במהלכו. למי שבכל זאת לא הקדים לרכוש וירצה לנפוש בחול המועד, מומלץ לחפש כרטיס טיסה עם עצירת ביניים, גם אם זו עצירה ארוכה. כך לדוגמה, טיסה ללונדון עם עצירת ביניים של 20-12 שעות בקפריסין או בטורקיה יכולה להיות זולה, לעתים גם ביותר מ-100 דולר, ואפשר לנצל את זמן ההמתנה וליהנות משני יעדים.
לטענת לביא, מי שלא יגביל עצמו ליעד ספיציפי יכול בכל זאת למצוא היצע של דילים שיהיו משתלמים גם כעת. גלית זכאי, מנהלת השיווק באשת טורס, טוענת כי יעדי הבטן־גב הקלאסיים, כמו רודוס וכרתים, ישתלמו גם ברגע האחרון. "מזג האוויר עדיין לא אידיאלי, אך חברות התיירות מתחילות למכור חבילות נופש ליעדים אלה כבר בפסח, ולכן המחירים יהיו אטרקטיביים ברגע האחרון", היא מסבירה. "בכל הנוגע להזמנות לחגים, שמהווים תקופות שיא של נופשים, הזמנה ברגע האחרון אינה משתלמת, בעיקר למשפחות, וכן למי שחפץ בחופשה במלון בדרגת אירוח גבוהה. זה קורה מפני שיש סיכון שלא יישאר מלאי בטיסות וחדרים במלונות האיכותיים".
הטענה הרווחת בענף היא כי בעבור מי שמתכוון לרכוש כרטיסים לקיץ הקרוב - חג הפסח הוא בדיוק יריית הפתיחה במרוץ למחיר המשתלם, במיוחד בשל הערך הנמוך של החבילה בשקלים, באופן יחסי. "קניית חבילה בתקופה הקרובה תהיה המהלך המשתלם ביותר", אומר מור. "גם נסיעה עם יעד אחד להלוך ויעד אחר לחזור מוזילה משמעותית את הכרטיס".
מי נשאר לנפוש בישראל?
רבות מחברות התיירות מדווחות על ירידות מתונות בביקוש לחופשות בישראל, בעוד הביקוש לחופשות בחו"ל רק גדלות. הסיבה לכך היא מחירי החופשות הנמוכים יחסית בחו"ל באותן תקופות זמן וברמה זהה בישראל. ישראלים שמחליטים לנפוש בישראל נשארים ביעדים הפופולריים אילת וים המלח - ומתאפיינים בעיקר במספר רב של משתתפים. כלומר, אלה שנשארים לנפוש בישראל מבקשים לנפוש גם עם המשפחה המורחבת, או לנסוע בהרכב של כמה משפחות של חברים. לרוב הם בוחרים ללון ביחד בווילות משפחתיות, שמארחות קבוצות גדולות במתחם אחד.
"רואים הסטה גדולה של חופשות מישראל לחו"ל", אומרת לביא. "עם ישראל יודע להשוות מחירים ולהבין מה עדיף לו. הציבור הדתי הוא היחיד שדבק בחופשה הישראלית, בעיקר כי הוא סומך על הכשרויות שבתי המלון מציעים. גם בחו"ל יש בתי מלון שמכשירים את עצמם ויש קבוצות שבוחרות באפשרות, אבל ככלל, הציבור החילוני ויתר במידה רבה על חופשה בישראל". בישראייר לא מדווחים על ירידות בהזמנות אלא על מצב סטאטי, לעומת גידול ניכר בהזמנות לחו"ל.
בחברות הנסיעות מספרים כי בקרב הישראלים שכבר הזמינו חופשות לפסח בחו"ל, מרבית הביקוש מתרכז ביעדי מערב ומזרח אירופה, כשאגן הים התיכון עוד לא מקבל את מלוא הביקושים בשל מזג האוויר הקריר שעדיין אינו מאפשר חופשת בטן־גב. לפי Sabre, המפעילה גם היא מערכות הפצה למוצרי תיירות, היעד המבוקש ביותר למשפחות בפסח השנה הוא איטליה.
באמדאוס טוענים כי בין יעדי אירופה מובילה דווקא פראג, בירת צ'כיה. ברצלונה, ורונה ורומא מובילות גם כן ברשימות הביקושים של חברות התיירות השונות, אך לפי האתרים גוליבר ו–Smartair, אמסטרדם היא הזוכה להתנוסס בראש טבלאות הביקוש ואחריה בוקרשט וברלין.
גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של קבוצת ישראייר, מסביר כי "התייר הישראלי מחפש חופשה ברמה גבוהה הכוללת מלונות מפנקים לצד אטרקציות לילדים - והכל במחירים משתלמים. אנחנו רואים שהרבה מהיעדים החדשים שאנחנו מציעים וזוכים לביקושים גבוהים הם אלה שיצרו ערך אמיתי ללקוחות, דרך בניית חבילה הכוללת מלון או רכב".
ואם רוצים לבטל?
למרות האטרקטיביות במחיר, הזמנת טיסת לואו־קוסט זולה זמן רב מראש מעלה את הסיכוי כי היא תבוטל בשל משתנים לא צפויים - והכסף עשוי לרדת לטמיון משום שכרטיסים אלה במרבית המקרים לא כוללים אפשרות לביצוע שינויים. חברות הלואו־קוסט גובות מחיר נוסף עבור אפשרות לשינוי מועד הטיסה, והתוספת במחיר יכולה להפוך את הכרטיס ממשתלם מאוד - לפחות אטרקטיבי.
מי שרוצה להיערך לאפשרות של ביטול הנסיעה יכול לעשות ביטוח. האפשרות הראשונה היא לרכוש ביטוח רפואי לחו"ל. אם הביטוח הרפואי נרכש מספיק זמן מראש (הטווח המקובל הוא שלושה חודשים), הוא מכסה מקרים של ביטול נסיעות בגין אירוע בריאותי שנגרם לאחד מהנוסעים או לבני משפחה בקרבה ראשונה, מקרים של נזקים חמורים שנגרמים לבית או גיוס בצו 8.
עם זאת, בעקבות הרפורמה על ביטוחי הנסיעות לחו"ל, החל באוגוסט יהפוך הרכיב הנוגע לביטול נסיעות למרכיב וולונטרי בביטוח הנסיעות, בתוספת תשלום.
האפשרות השנייה היא לרכוש ביטוח נפרד למקרים של ביטול טיסות. חברת טריפ גרנטי, למשל, מציעה פרמיה המסופקת על ידי חברת הביטוח הפניקס ב–3%–10% מעלות כרטיס הטיסה ויתר המוצרים שנרכשו מראש, ובהם מלון ואטרקציות כמו כרטיס להופעה או למשחק. החברה מבטיחה החזר של 80% מעלות החבילה, בלי קשר לסיבת הביטול.
"כל סיבת ביטול נסיעה מתקבלת, גם אם הלקוח מצא דיל שמשתלם לו יותר או שההופעה שאליה רכש כרטיס התבטלה", מסביר טיירי גננסיה, מנכ"ל טריפ גרנטי. "הרעיון הוא לתת ללקוח ביטחון להזמין מראש ולאפשר למי שלא קנה כרטיס גמיש או חדר עם החזר כספי על ביטול, לקבל החזר במקרה שבו הנסיעה מבוטלת. העלות הנוספת עבור הביטוח לביטול הנסיעה יכולה להיות נמוכה יותר מהעלות של רכישת חדר במלון או כרטיס טיסה עם תוספת על אפשרות של שינוי או ביטול. כרטיס טיסה או חדר במלון עם אפשרות לביטול יכולים לעלות 20%–30% יותר, וביטוח מהסוג הזה יכול לשמר את ההוזלה של החבילה".
את הביטוח המוצע על ידי טריפ גרנטי ניתן לרכוש עד שבעה ימים מרגע ההזמנה ובתנאי שנותרו 15 יום עד מועד הנסיעה. מחיר הביטוח נקבע לפי יעד הנסיעה, חברת התעופה וסוג הכרטיס שנרכש. "יעד לחופשה ארוכה ורחוקה מתבטל פחות מיעד קצר וקרוב, וכרטיס בחברת לואו־קוסט יהיה יקר יותר לעומת חברת תעופה סדירה", אומר גננסיה.