מגיפת הקורונה ככל הנראה תיזכר לא מעט ככזו שהובילה למצב חסר תקדים בו כמעט 90 אחוז מהטיסות בעולם מושבתות ולאף אחד לא ברור איך יראה היום שאחרי בתחום התעופה, ואיזו חברה תצליח לשרוד את הימים הקשים הללו.
מצד שני, לפני 10 שנים, השמים מעל אירופה היו סגורים כמעט לגמרי וחברות התעופה ביבשת נאלצו להתמודד עם מצב קשה וחסר וודאות. אמנם הוא לא היה באותם ההיקפים, אך בזמנו זו היתה הסגירה האווירית הגדולה ביותר בעולם מאז מלחמת העולם השנייה. מצליחים להיזכר במה מדובר ואיפה בדיוק אתם הייתם כשזה קרה?
נזכיר כמובן: הכל התחיל ב-20 במרץ 2010 כשההר הגעש Eyjafjallajökul באיסלנד החל להתפרץ. ב-14 באפריל, לאחר התפרצות עוצמתית נוספת, אפר מהר הגעש החל להתפזר לכיוון דרום ומזרח, כך שכיסה לגמרי את אירופה ואף הגיע לישראל.
הלבה שפרצה מההר המיסה את הקרחונים שמצפים אותו, אך ההפרעה העיקרית נוצרה בעקבות האפר שנפלט והפך לענן אבק גדול, ששיבש את הראות בטווח של עשרות ואף מאות קילומטרים ממקום ההתפרצות. בעקבות כך טיסות רבות בוטלו או נדחו.
"הייתי אמור לצאת הבוקר בטיסה משבדיה לאיסלנד, אבל לא נראה שמטוס ייצא בזמן הקרוב משדה התעופה", סיפר בזמנו מטייל ישראלי. "בגלל התפרצות הר הגעש כל הטיסות בוטלו וכרגע אנחנו מחפשים אלטרנטיבה אחרת כדי להגיע לשם".
הסגר המוחלט מעל אירופה היה לשבוע ימים, על אף שבהמשך הר הגעש התפרץ פעמים נוספות והאפר ממה הגיע גם עד צפון אמריקה. יותר ממאה אלף טיסות בוטלו, כשביום השיא בוטלו 19 אלף טיסות. יותר מעשרה מיליון מטיילים נתקעו במהלך התקופה הזו. במדינות הקרובות לאיסלנד, כמו אנגליה, אירלנד ופינלנד, בוטלו 90 אחוז מהטיסות.
מצד שני, לאחר שהטיסות חזרו לשיגרה, איסלנד החלה להפוך למקד משיכה לתיירים היות וכולם דיברו רק עליה באותה התקופה והיא הפכה למסקרנת. השאלה הגדולה היא מה אנחנו יכולים ללמוד מסגירת השמים ההם על התקופה שלנו היום: האם גם הפעם יחזרו לטוס באותה המהירות? והאם ווהאן הולכת באמת להפוך למוקד משיכה לתיירים?