בדומה לבתי מלון, הקו לגבי אילו מוצרים בטיסה מותר לקחת ואילו צריך להשאיר מאחור אינו ברור לחלוטין. רק תשאלו את צוות הדיילים והדיילות של קת'אי פסיפיק, שמצאו את עצמם בשנת 2019 בבעיה בגלל היעלמות של חפצים כולל סכו"ם, גלידה ולחם. על פי החברה, הנזק נאמד במאות מיליוני דולרים לאורך השנים.
אבל נדמה שהבלבול הוא לא רק של חברי הצוות, אלא גם של הנוסעים, שחלקם מאמינים כי כל מה שניתן לשים עליו את היד במטוס, ניתן גם לקחת הביתה. עשינו סדר.
הדברים שמותר לכם לקחת
נתחיל מהדברים הקלים, החפצים שכן מותר לכם לקחת אתכם לאחר הטיסה ולא תצטרכו להחביא בתוך התיק:
אטמי אוזניים יכולים להציל את הטיסה, במיוחד אם כל מה שאתם רוצים זה רק רוצה לישון קצת. לדברי כריס וובר, מנהל השיווק ב-icelolly.com, באטמי האוזניים (באופן לא מפתיע) לא ניתן לעשות שימוש חוזר על ידי חברת התעופה. אז אם אתם מוצאים את עצמכם לא משתמשים באטמי האוזניים שלכם בטיסה, זרקו אותם בתיק שלכם והביאו אותם לטיסה הבאה שלכם.
אולי תופתעו לקרוא את זה, אבל חברות התעופה דווקא מעודדות את הנוסעים שלהן לקחת איתם את המגזין שנמצא בכיס הקדמי של המושב. למרות שניתן לעשות בהם שימוש חוזר בטיסה עבור הנוסע הבא, בעיני חברות התעופה מדובר בפרסום טוב כאשר הנוסעים שלהם נראים מסתובבים עם המגזין של החברה.
אף אחד גם לא ימנע מכם לקחת את שקיות ההקאה, אם זה הקטע שלכם. רק תשאלו את בלוגר הנסיעות קלמנס סהי, שאסף יותר מ-250 שקיות הקאה מ-50 מדינות. "זו סוג של מסורת בשבילי לקחת את השקיות איתי למזכרת", הוא סיפר ל"וושינגטון פוסט".
עוד חפץ שאפשר ללא דאגה, הם נעלי הבית. בכמה טיסות ארוכות יותר יעניקו לכם נעלי בית למקרה שתרצו לחלוץ את הנעליים ולהרגיש יותר נוח. אל תהססו לקחת אותם אתכם כשאתם עוזבים את המטוס.
חלק מהטסים במחלקה הראשונה בחברות תעופה יוקרתיות עשויים לקבל סט של פיג'מה ללבוש במהלך טיסה שלהם. מכיוון שחברות תעופה אינן יכולות לעשות שימוש חוזר בפיג'מות הללו, הן לגמרי שלכם ללקיחה לאחר הטיסה, לדברי דייוויד אדלר, מייסד ומנכ"ל The Travel Secret.
בדומה לפיג'מה, גרביים בטיסה הם פריט נוסף שלא ניתן לעשות בו שימוש חוזר על ידי חברת התעופה, אז זה בסדר גמור לקחת אותם. הרי מי ירצה לגרוב גרביים שנלבשו על ידי כמות בלתי מוגבלת של אנשים, גם אם הן כובסו?
פריטי מזון או שתייה ארוזים שמוצעים לכם במהלך הטיסה, ניתן ללקיחה ככל שאתם ממשיכים לטיסה נוספת, לדברי שילר ברדוולד, הבעלים של Odyssean Travel. פריטים אלה יכולים להיות שימושיים אם בסופו של דבר תהיה לכם טיסת המשך שמתעכבת. "רק שימו לב שפריטים חמים או קפואים עשויים שלא להיות מעשיים, ופירות וסחורות לא ארוזות עלולים שלא לעבור את הבדיקה במכס – אכלו את התפוח לפני שאתם יורדים מהמטוס", אומר ברדוולד.
אלה הדברים שאסור להוציא מהמטוס
למרות שלא מעט לוקחים אותן הביתה, שמיכות, כריות וכירבוליות צריכות להישאר על המטוס. טיסות במחלקת עסקים ומחלקה ראשונה מציעות פריטי נוחות כמו שמיכות במהלך הטיסה. עליכם להשאיר אותן על הסיפון כשאתם עוזבים את המטוס מכיוון שניתן לעשות בהם שימוש חוזר. תשלום נוסף כדי לנסוע במחלקה טובה יותר, אינו מזכה את הנוסעים בלקיחת הפריטים.
הנוסעים אולי יורשו לקחת איתם את מגזין הטיסה, אבל כרטיסי הבטיחות הם עניין אחר לגמרי. כרטיסי בטיחות מול המושב שלכם נחשבים גם הם לפריטי בטיחות, וצריכים להישאר תמיד על הסיפון.
העובדה שאסור לקחת את חליפות ההצלה, אמורה להיות מובנת מאליה, ובכל זאת ידוע שהן נלקחות. "זהו תעלול שעלול להביא אתכם להאשמות פליליות", אומר וובר. עדיף לא לסכן את שלומו של אף אחד ולהשאיר את חליפות ההצלה במקום שאליו הן שייכות.
בכל מה שקשור ללקיחת אוזניות, זה תלוי. פעם היה אופייני שאוזניות שסופקו על ידי חברת התעופה נאספו על ידי הצוות בסוף הטיסה, ושקעי האודיו הכפולים המסורתיים, נועדו בחלקם להפוך את האוזניות לחסרות תועלת מחוץ למטוס, ובכך להרתיע גניבה. בימינו, מטוסים מודרניים מצוידים בדרך כלל בשקעי אודיו אוניברסליים סטנדרטיים, המעודדים את הנוסעים להשתמש באוזניות משלהם.
אבל בעוד שאוזניות קשת ממותגות של חברות תעופה כמעט ואף פעם לא ניתנות ללקיחה (ואין בהן שימוש רב בכל מקרה), אוזניות הפלסטיק הפשוטות שמסופקות על ידי חברות תעופה מסוימות, הן שלכם מכיוון שלא ניתן למחזר אותן ולתת לנוסע הבא. חברות תעופה מסוימות כוללות אותם כחלק מערכת השירותים החינמית, אחרות, בדרך כלל חברות תקציב כמו Ryanair ו-Easyjet, ימכרו לך אותן.