האם המתיחה של חברת אמירטס ב-1 באפריל לפני כשנה וחצי, בה הוצג עיצוב חדש למטוס שחלקו האחורי עשוי מזכוכית, יכולה להפוך למציאות? במגזין התעופה Simple Flying החליטו להרים את הכפפה ולבדוק מה צריך לקרות והאם זה בכלל ריאלי.
נכון להיום, מטוס נוסעים מסחרי עם תקרת זכוכית זו פנטזיה שמאוד רחוקה מלהיות מציאותית ואף חברת תעופה לא הצליחה להתקרב לפתרון. יחד עם זאת, הרצון העז לפיצות המשוואה של העיצוב המיוחד, מוביל לכך שלא מעט מדענים ומהנדסים מנסים כל הזמן לבחון את האפשרות מחדש ויש שאומרים שבסוף מטוס כזה יוכל להמריא.
בתקרת זכוכית ישנם כמה בעיות בסיסיות. דבר ראשון, זכוכית היא חומר מאוד כבד ולא מספיק חזק. מלבד זכוכיות בגודל קטן יחסית, המשמשות לחלונות לנוסעים ולטייסים, אין אפשרות לשלב זכוכית גדולה מבלי שתכביד מאוד על משקל המטוס ותגרום לבזבוז עצום של דלק, וגם תוכל לעמוד בלחץ הגדול של טיסה בגובה רב.
כמו כן, תקרת זכוכית גדולה תגרום לכך שלא מעט כבלים, צינורות ורכיבים חשמליים שרצים על תקרת המטוס, ממש מעל ראשם של הנוסעים, ייאלצו למצוא מקום חדש. היות וכל השטחים במטוסים של היום כבר מנוצלים עד תומם, לא ברור לאן יוכלו להסיט אותם.
דבר נוסף הוא העובדה שתקרת זכוכית תפריע מאוד להחשיך את המטוס ותחשוף את הנוסעים לקרינת UV גבוהה. החשכת המטוס במקרים רבים היא צורך חיוני ולא רק כזה שמיועד לנוחות. כך למשל, במקרה של פינוי חירום, מעדיפים להחשיך את המטוס על מנת שניתן יהיה לעקוב אחרי סימוני המילוט הזוהרים. אמנם יש היום חלונות במטוסים אשר ניתן להחשיך על ידי לחיצת כפתור, אך אם גם ככה רוב הזמן החלון יהיה מוחשך, אז לא בטוח שיש כדאיות לתקרה כזו.
למרות כל הבעיות הללו, ישנם כבר כמה עיצובים של מטוסים פרטיים קטנים יותר עם תקרות זכוכית, כשרוב העיצובים הם למעשה חלונות הצצה יחסית קטנים בגודלם ולא כאלה המאפשרים הרגשה של ישבה בתוך אקווריום. מהנדסים מהתחום טוענים שעל מנת להתקדם ברעיון של תקרות זכוכית גם למטוסים גדולים, צריכה להיות פריצת דרך בחומר בו יעשו שימוש על מנת שיהיה קל ועמיד יותר.
כרגע מה שנראה יותר ריאלי הוא שימוש בחלונות גדולים יחסית שיוצבו בתקרה, כפי שעשו במודל של המטוסים הפרטיים. כך יוכלו להציע לנוסעים חווית צפייה חדשה בטיסות, מבלי לפגוע במבנה המטוס, החלקים השונים שבו והבטיחות שלו. בינתיים, בחברות ייצור המטוסים מנסים כל הזמן להגדיל את החלונות הנמצאים בצידי המטוס.