אם פעם שמתם לב לשינוי משמעותי במחיר המלון כשחיפשתם במכשירים שונים או בזמנים שונים בהם נכנסתם לאתר ההזמנות וחשבתם שהשתגעתם – אז לא, מדובר באסטרטגיית שיווק רווחת. "חברות ההזמנות עושות הרבה מאוד משחקים במחירים. יש להם מיליוני משתמשים בחודש והם יכולים לנתח את ההתנהגות של הצרכנים – למשל באיזה מחיר אנשים נוטשים ובאיזו פלטפורמה אנשים נוטים לקנות מוצרים יקרים יותר או פחות", מסביר יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות".

הדבר הנפוץ ביותר לתופעה זו היא כשאנו נכנסים לחפש את אותו המלון ומגלים שהמחיר עלה. "האתרים שמים על הגולשים עוגיות מעקב (Cookies) ומשתמשים בהן כדי להבין את מידת ההתעניינות למלון ולתאריכים המסוימים. הם מחליטים לפי ההתנהגות שלך והאלגוריתם איזה מחיר להפעיל", מסביר לניס וממליץ, "שווה להיכנס ממכשיר שהוא לא שלך או דפדפן במצב מוסתר".

היכולות של האתרים הללו כל כך מתקדמות, עד כדי כך שאם אתם מחפשים באתר ממכשיר של אפל, אולי תיתקלו במחיר יקר יותר מאשר במכשיר אנדרואיד. "בעבר הוכח שצרכנים שקונים מכשירים של אפל הם לרוב במצב כלכלי טוב יותר ולכן רוכשים במחירים גבוהים יותר. לכן, רואים בעיקר בפלטפורמות אינטרנטיות של מלונות משחקי מחירים בין אנדרואיד לאפל", אומר לניס.

כרטיסי טיסה (צילום: shutterstock By Stokkete)
חברות ההזמנות מנתחות את התנהגות הצרכנים ומתאימות את התוצאות | צילום: shutterstock By Stokkete

אפילו למיקום הגיאוגרפי שלנו, לרשת האינטרנט או למערכת ההפעלה יש השפעה על המחיר. "יש הבדל במיקום הגאוגרפי, במטבע תשלום, במכשיר ואפילו מערכת ההפעלה של המחשב. בדרך כלל הגולש משתמש בכתובת IP שמסגירות אזור מסוים בארץ, אבל אם אני מחובר לאפליקציה ונתתי לה הרשאה לקבלת נתוני מיקום, היא תדע ברמת ה-3 מטרים איפה אני נמצא. סביר שמי שנמצא בצפון תל אביב לעומת עיירת פיתוח בדרום הארץ, יראה מחיר גבוה יותר", מתאר לניס ומוסיף, "אפשר לראות שינוי במחיר גם במכשירים שמחוברים לאותה רשת אינטרנט".

לאחרונה פורסם פוסט וויראלי בפייסבוק שמראה את הפערים המשמעותיים שיכולים להיווצר בין מכשירים ניידים שונים. "בוקינג. אותו מלון. 3 מכשירים שונים! שמישהו יעזור לי להבין", כתבה הגולשת. בתמונה שצורפה לפוסט ניתן לראות מחיר עבור 4 לילות ל-2 מבוגרים במלון Athens4, כאשר במכשיר אחד מופיע המחיר 1,342 שקלים, במכשיר אחר המחיר 1,321 ובמכשיר השלישי 1,444 שקלים.

לניס מסביר מדוע זה קרה: "בשני המכשירים בהם הופיע המחיר הזול יותר מופיעה הנחת Genius – מועדון מטעם בוקינג, כלומר המכשירים מחוברים למועדון שלהם, ובמכשיר השמאלי בו מופיע המחיר היקר יותר אין חבר מועדון. הרבה רשתות לא רוצות לפרסם מבצעים והנחות בתעריפים פומביים. הדרך שלהן להנגיש מחירים זולים יותר היא על ידי תהליך הזדהות, כך שחבר מועדון צריך להתחבר לחשבון כדי לקבל הנחה".

הוא ממליץ להירשם לתוכניות הללו כדי להוריד עלויות. "מומלץ להירשם לתכניות ולמועדונים השונים, לבדוק את המחירים כשאתם מחוברים למשתמש שלכם ולהשוות בין המחשב לנייד ובין מכשירים שונים כדי למצוא את המחיר הזול ביותר", הוא ממליץ.

"הזמינו עם ביטול חינם ועקבו אחר מחיר המלון"

לדברי לניס, זה כמעט בלתי אפשרי להימנע מהמעקב והניטור של אתרי האינטרנט, אך ישנה שיטה נוספת שיכולה לסייע גם למי שלא מחזיק בחבר מועדון. "ניתן להזמין מלון עם ביטול חינם ולהמשיך לבדוק את המחיר של אותו החדר באותם התאריכים. אם תראו שהמחיר יורד תבטלו את ההזמנה הקודמת ותזמינו במחיר זול יותר את אותו המוצר ובאותם התאריכים", ממליץ לניס ומדגיש, "המחירים כל הזמן יורדים ועולים, לפעמים חודשים מראש ולפעמים שבועות או ימים לפני. חשוב להיות במעקב כי הרבה האנשים מזמינים מראש ושוכחים מכך".

לדבריו, בתחום הזמנת הטיסות הפערים פחות משמעותיים מעולם המלונאות. "בטיסות זה לא מערב פרוע כמו מלונות, כי בסופו של דבר לחברות התעופה יש תעריפים פומביים ואין הנחות לאוכלוסייה מסוימת", הוא אומר ומסייג, "יש הפרשים קטנים בין סוכנויות במדינות שונות. זה נובע מהתחרות באותו השוק, הסכמים מסחריים בין סוכנויות לחברות תעופה והמרות מטח בין מטבעות שונים".