מלון מיורקה רוקס (צילום: מיכאל כהן)
"קמים בצהריים, הולכים למסיבות בריכה ומסיבות על החוף, חוזרים לחדר, נחים קצת והולכים שוב למסיבה בלילה" | צילום: מיכאל כהן

הורים לא תמיד אוהבים לחשוב על כך, אבל מגיע גיל שבו הילדים מעדיפים לבלות את חופשת הקיץ בחו"ל עם החברים שלהם - ולא עם המשפחה. בקרב בני נוער רבים זה קורה כבר בסוף כיתה י', ומתחזק כשהם מסיימים את כיתה י"ב ונמצאים רגע לפני הגיוס. לפי ההערכות, 20–30 אלף בני נוער ישראלים יטוסו הקיץ לחו"ל ויחגגו בהרבה מסיבות קצף, ביאכטות ובבריכות.

חברות התיירות הבינו בשנים האחרונות שזהו פלח אוכלוסייה שכדאי לשים לב אליו, והן מקדישות מחלקה נפרדת לנופש לצעירים - עם יעדים וחבילות ספציפיות עבורם. כל אחת מהחברות מנסה למצוא את היעד הבא, לגוון את ההיצע ולהציע את האתרים הכי מהנים כדי למשוך כמה שיותר לקוחות צעירים. "המטרה שלנו היא לפגוש את הצעירים האלה כלקוחות בעתיד, אחרי הצבא וכסטודנטים", אומר נועם רון, מנהל השיווק של איסתא.

עד לפני שנתיים, היתה עיר הנופש הבולגרית בורגס היעד המוביל עבור הצעירים, אך לאחר פיגוע הטרור שהתרחש לפני שנתיים באוטובוס של ישראלים נעלמה העיר ממפת הצעירים למשך קיץ אחד. כיום, היעד המוביל אצל הצעירים הוא עיירת הנופש מאליה שבכרתים, אבל גם הביקוש לבורגס חוזרים בהדרגה - אמנם לא כמו בעבר, אבל הסיבה לכך היא לא בהכרח זיכרון הפיגוע, אלא העובדה שיעדים חדשים נכנסו לתמונה.

"הפיגוע הוריד בזמנו את הביקוש לבורגס ב–70%, אבל השנה היא חוזרת במספרים יפים", אומר צחי ליבנה, מנהל מחלקת נופש צעירים בשרי תעופה.

טל חזן, מנהל מחלקת נופש לצעירים בחברת השטיח המעופף, טוען כי יש אמנם ירידה בהזמנות ליעד, אבל החברה מתכוונת להטיס לבורגס 2,000 צעירים בחודשיים של הקיץ. "לפני הפיגוע היו 3,000 נוסעים בקיץ", הוא מודה, "אבל זה לא בגלל הפיגוע. זה הכל עניין של העדפת יעדים אחרים".

בניגוד ליעדים אחרים, בבורגס יש כמה בעלי עסקים שלא מגלים אמפתיה לישראלים, ויש אפילו כמה דיסקוטקים שלא מוכנים להכניס אותם.

קופצים ממסיבה למסיבה

"כולם טסים לחו"ל", אומרת מור בת ה–18 מערד, שטסה בקיץ הקודם עם חמש מחברותיה למאליה שבכרתים, בחבילה של חברת קשרי תעופה. "זה ברור שאיך שמסיימים י"ב, ישר עולים על המטוס. רק מעטים לא טסים, ותמיד שואלים אותם למה הם לא טסים". גם בני נוער אחרים שדיברנו עמם טענו כי הנסיעה לחו"ל בחופשת הקיץ נפוצה מאוד.

מסקר שנערך עבורנו על ידי משרד הפרסום teenk, המתמחה בפרסום ושיווק לבני נוער, עולה כי 41% מבני הנוער שיסיימו השנה כיתות י'־י"ב, מתכננים לטוס לחו"ל הקיץ עם חברים. ניתן רק להסיק כי מרבית המשתתפים בסקר לא היו בין מסיימי י"ב, שם נמצאת המאסה הגדולה של ביקושים לחופשה מסוג זה.

"התופעה של בני הנוער שטסים לחו"ל בחופש הגדול עם חברים, ללא ההורים, מתגברת והולכת משנה לשנה", אומר יניב ויצמן, מנכ"ל teenk. "בני הנוער כיום אוהבים להרגיש עצמאיים. ההוצאה הכספית עבור חופשה ממוצעת גדלה והולכת, והגיל הממוצע של בני הנוער שנוסעים לחו"ל ללא השגחת מבוגר יורד".

להורים שביניכם, שרוצים לדעת מה הילדים עושים בחו"ל בזמן שאתם דואגים להם כאן - מתברר שברוב המקרים זה מסתכם במעבר ממסיבה למסיבה, בילוי בחוף הים והבריכה, משתיית אלכוהול ונהיגה על טרקטורונים.

"גם בבוקר וגם בלילה יש מסיבות בריכה", מספרת מור. "היינו קמים בצהריים, הולכים למסיבות בריכה ומסיבות על החוף, חוזרים לחדר, נחים קצת והולכים שוב למסיבה בלילה. במאליה יש הרבה צעירים בריטיים, ששותים אלכוהול כל היום. יש תחושה של בלגן, של מקום שבו אפשר לעשות הכל. אין משטרה, אנשים נוסעים באין כניסה בכביש. סיימנו בית ספר, וכל אחד מרגיש שהוא מלך העולם. אנשים עושים שטויות, אבל אין בזה פחד".

לדבריה, בניגוד לתדמית של ישראלים שמתפרעים, הצעירים מישראל דווקא בסדר באופן יחסי. "ביחס לשאר התיירים אנחנו לא כאלה גרועים", היא אומרת. "במאליה אנחנו פחות גרועים מהבריטים. יש עוד משוגעים".

גם חזן מהשטיח המעופף טוען כי הלקוח הישראלי לא שונה מהבריטי: "כולם משתכרים, נהנים, חוזרים ב–5 בבוקר ועושים רעש. מפאת התקציב המוגבל שלהם, הישראלים לא קונים אלכוהול בברים, אלא מביאים אותו אתם מישראל - וזה מתסכל את מנהלי בתי המלון והמועדונים".

* הכתבה עלתה ב- TheMarker

>> ביזנס אינסיידר: תל אביב - אחת מ-14 הערים שכדאי לבקר בהן השנה
>> מחקר: למצב הבטחוני השפעה ניכרת על התיירות לישראל